۷۱۱
۱
۰

هزینه‌های زنبورداری چند برابر شده ولی قیمت عسل رشدی نداشته است

پیشکسوت صنعت زنبورداری بیان کرد
پیشکسوت صنعت زنبورداری بیان کرد

مرتضی لسانی با انتقاد از عدم نظارت دولتی بر صنعت زنبورداری و کمبود و گرانی نهاده زمستانی، گفت: قیمت ابزار و مایحتاج و هزینه‌های زنبورداری چند برابر شده ولی قیمت عسل متأسفانه رشد چندانی نداشته است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، مرتضی لسانی در گفتگوی اختصاصی با عسلنا، در خصوص وضعیت نهاده زمستانی و توزیع شکر سهمیه‌ای گفت: امسال درنهایت یک کیلو یا دو کیلو به ازای هر کلنی، شکر و سهمیه نهاده زمستانی به زنبورداران تعلق‌گرفته که  این تنها یک‌پنجم نیاز زمستانی هر کندو است و زنبوردار مجبور است در این شرایط وخیم اقتصادی مابقی را خود برای زنده ماندن و گذران زمستان زنبورهایش تهیه کند.

وی افزود: قیمت شکر دولتی، البته اگر قابل‌دسترسی بوده و گیر بیاید هر کیلو 7 هزار تومان و در بازار آزاد تا کیلویی 11 هزار و500 تومان نیز رسیده و به فروش می‌رود.

این پیشکسوت صنعت زنبورداری تصریح کرد: با این مشکل قطعاً زنبورداران در زمستان امسال برای تهیه غذای زنبورهایشان به مشکل برخوردند و قیمت فعلی عسل طبیعی و متأسفانه رقابت آن با خیل عسل‌های تقلبی و کم کیفیت نیز بر این مشکل می‌افزاید.

 

 

لسانی، ادامه داد: متأسفانه عسل برای مردم ما هنوز یک کالا و محصول تشریفاتی است و فرهنگ مصرف عمومی ندارد ، عرضه و تقاضای آن در کشور منطقی نیست و اگر بحث صادرات پویا نباشد، مانند بی‌رونقی سال‌های اخیر، بازار عسل و فروش آن‌هم ، برای زنبوردار راکد و بدون سود است.

وی با بیان این مطلب که در شرایطی کنونی زنبوردار شاهد چند برابر شدن قیمت ابزار و مواد مصرفی خود است ولی متأسفانه قیمت عسل افزایش چندانی نداشته است، بیان کرد: مثلاً موم که تا دو سال قبل، هر کیلو 25 هزار تومان بوده ، اکنون به بالای 100 هزار تومان برای هر کیلو رسیده است ولی عسل قطعاً رشد 4 برابری نداشته و حتی دو برابر هم نشده و نهایتاً 20 درصد گران‌تر شده است.

به گزارش عسلنا، این مسئول اسبق در اتحادیه‌های زنبورداری اصفهان و نجف‌آباد، عنوان کرد: در ابزار زنبورداری نیز رشد قیمت چند برابری داشتیم، مثلاً کندوی« هفت‌گوهر» که سال گذشته حدود 350 هزار تومان بوده، امسال به بالای یک‌میلیون تومان رسیده است. همه ابزار و نهاده‌ها و وسایل موردنیاز زنبوردار رشد قیمت داشته ولی خود عسل ثابت مانده است.

لسانی، افزود: ما در صنف زنبورداران و سنگرهای مختلف خدمتی در 40 سال سابقه کاری مدام به مسئولین برای نظارت و برخورد با تخلفات تأکید کردیم، ولی گوش شنوایی ندیدیم.

وی تأکید کرد: رونق صادرات و حذف عسل‌های بی‌کیفیت و زنبورندیده وظیفه دولت است و بدون انجام آن بازار این صنعت رونق نخواهد یافت.

به گزارش عسلنا، این پیشکسوت صنعت زنبورداری خاطرنشان کرد: حدود 90درصد عسل‌های موجود در بازار در حال حاضر یا تغذیه‌ای است و یا پاتیلی و زنبورندیده ولی عزم جدی برای مقابله با آن‌ها وجود ندارد.

۱
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید