دکتر مراد خضر زاده پژوهشگر زنبورداری با بیان اینکه زنبوردار نباید همه کارها را خود انجام دهد و صنعت بستهبندی و بازاریابی امری تخصصی است، بر لزوم تربیت و استخدام بازاریابان خبره برای بازاریابی صادرات عسل ایران تأکید کرد.
به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، دکتر مراد خضر زاده در گفتگو با عسلنا، اظهار کرد: زنبوردار بهتنهایی نمیتواند همه کارها را انجام دهد و به افراد متخصص در تکتک موارد نیاز داریم تا کارهای بستهبندی و فرآوری، طراحی و بازاریابی توسط افراد خبره و متخصص انجام شود و صادرات به رونق برسد.
این پژوهشگر تصریح کرد: مبحث بسیار مهم دیگر برای رونق صادرات عسل بازاریابی جهانی و استخدام بازاریابان و کارشناس خبره فروش و صادرات است که در کشور ما مغفول مانده و یکی از دلایل ناکامی صادرات ما همین عدم معرفی جهانی عسل ایرانی و نداشتن بازاریابانی با احاطه جهانی است.
وی افزود: ما میتوانیم با این کار جایگاه جهانی خود در صنعت زنبورداری به دست آوریم و صادرات کشور را ارتقا بخشیم، اگر تولیدکننده، بستهبندی کننده، بازاریاب و سایر ارکان صادرات در جایگاه تخصصی خود قرار بگیرند و به استانداردها عمل کنند این چرخه کامل و عملیات صادرات موفقی خواهیم داشت
خضر زاده تأکید کرد: دولت در جایگاه خود نیز باید این صادرات را تسهیل کند تا در کنار تولید باکیفیت و بستهبندی شکیل و بازاریابی جهانی به این مهم دست پیدا کنیم.
به گزارش عسلنا، این پژوهشگر و مدرس صنعت زنبورداری، خاطرنشان کرد: اگر این موارد انجام نشود و به استانداردها و تخصصی شدن کارها و توجه به سلایق مشتریان صادراتی اهمیت ندهیم، هرروز شاهد پسرفت و بدتر شدن اوضاع صادرات عسل خواهیم بود.