به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، دکتر مراد خضر زاده در گفتگو با عسلنا در خصوص عوامل شکست صادراتی در صنعت عسل، اظهار کرد: بستهبندی محصولات یکی از مهمترین عوامل فروش و صادرات است که متأسفانه توجه چندانی به این فاکتورها، سلایق و ذائقه مخاطب خارجی در بستهبندی عسلهای صادراتی ایرانی نشده است.
وی تصریح کرد: تا به امروز متأسفانه دستاورد و جذابیت خاصی برای نیل به هدف بستهبندی استاندارد و جهان پسند انجامنشده است و برخی مواقع، علیرغم کیفیت و داشتن استانداردهای سلامت، بستهبندی و پکیچینگ عسل ایران، برای مشتری خارجی چشمگیر نیست.
این پژوهشگر افزود: صادرکننده ایرانی باید بداند بستهبندی یک برگ برنده تجاری، برای کالای صادراتی است، بستهبندی راهی برای عرضه مفید و معرفی کالا به مشتری و قابلیت رقابت با سیار محصولات در بازار است.
بستهبندی شکیل، ظاهرفریبی نیست
به گزارش عسلنا، خضر زاده با بیان اینکه، جذابیت بستهبندی برخلاف تصور ظاهرفریبی نیست، گفت: بلکه بستهبندی شکیل یکی از عوامل ایجاد جاذبه درفروش و جلب مشتری با دادن اطلاعات و ایجاد ارتباط بصری مفید است.
وی اضافه کرد: برخی تولیدکنندگان فکر میکنند با بستهبندی شیک، سبب فریب مشتری میشوند ولی درواقع باید به سلیقه مشتری و شیک پسندی بازار احترام گذاشت و بالا بودن کیفیت محصول بهتنهایی کافی نبوده و نیاز به بستهبندی شکیل و جذاب است.
این محقق ادامه داد: بهخصوص که هر کشوری، ذائقه و نیازهای بستهبندی خاص به خود دارد و متد، تصاویر، ظروف و جذابیتهای خود را در بستهبندی میطلبد و اطلاعات روی محصول باید مطابق هنجارها و پسندهای آن کشور باشد.
وی عنوان کرد: از طرفی دیدهشده به دلیل ضعف صادرات ایران و عدم اهمیت دادن به صنعت بستهبندی، تجار ترکیهای عسل ما را بهصورت خام و فلهای خریده و با بستهبندی شیک و بازارپسند با برند خود روانه بازارهای جهانی و اروپایی میکند و این سؤال باقی است که چرا ما نباید خودمان این کار را انجام دهیم.
طراحی و بستهبندی عسل یک کار تخصصی است
این مدرس زنبورداری تأکید کرد: اگر ما خواهان صادرات مطلوب هستیم، باید عسل را مطابق سلیقه و مطالبه کشورهای خارجی در وزن و بستهبندی مطلوب تهیه کنیم، همچنین باید بر اساس شکل ظاهری و جذابیتهای لازم مقبول در آن کشور به ابداع ظروف، جعبهها و تزئین ظاهری این محصولات و طراحی خاص بپردازیم.
خضر زاده با اشاره به اینکه بازار هدف را باید بشناسیم و بر اساس مطالبه آن حرکت کنیم، ابراز کرد: زمانی پدران ما در بستهبندی چندین کیلویی (10 تا 20 کیلویی) عسل را روانه بازار میکردند، ولی حالا باید عسل در بستهبندیهای بسیار کوچکتر مثلاً صد گرمی، 200 گرمی و نیم کیلویی بستهبندی شود.
وی ادامه داد: درحالیکه هنوز در کشور عسل در ظروفی که برای مربی و ترشی و سرکه مناسب است و حتی در ظروف نامتعارف دیگر بستهبندی میشود، نباید انتظار جذب بازارهای خارجی را داشته باشیم.
به گزارش عسلنا، این پژوهشگر در پایان خاطرنشان کرد: طراحی بستهبندیهای ظروف و برچسب و جعبهها یک کار تخصصی است و باید طراحان متخصص این کار را در کشور با دورههای خاص پرورش دهیم تا به طراحی تخصصی این بستهبندیها بپردازند.