۷۵۹
۱
۰

با بسته بندی عسل در ظروف ترشی انتظار صادرات موفق نداشته باشیم.

پژوهشگر صنعت زنبورداری در گفتگو با عسلنا مطرح کرد
پژوهشگر صنعت زنبورداری در گفتگو با عسلنا مطرح کرد
دکتر مراد خضر زاده جذب بازارهای خارجی در صنعت عسل را مستلزم بسته‌بندی خاص و مطابق سلیقه بازار هدف از حیث طراحی، اطلاعات برچسب، جنس و شکل ظروف و وزن دانست و گفت: بسته‌بندی عسل یک کار تخصصی است و نمی‌شود با بسته‌بندی عسل در ظروف ترشی انتظار صادرات موفق نداشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، دکتر مراد خضر زاده در گفتگو با عسلنا در خصوص عوامل شکست صادراتی در صنعت عسل، اظهار کرد: بسته‌بندی محصولات یکی از مهم‌ترین عوامل فروش و صادرات است که متأسفانه توجه چندانی به این فاکتورها، سلایق و ذائقه مخاطب خارجی در بسته‌بندی عسل‌های صادراتی ایرانی نشده است.

وی تصریح کرد: تا به امروز متأسفانه دستاورد و جذابیت خاصی برای نیل به هدف بسته‌بندی استاندارد و جهان پسند انجام‌نشده است و برخی مواقع، علی‌رغم کیفیت و داشتن استانداردهای سلامت، بسته‌بندی و پکیچینگ عسل ایران، برای مشتری خارجی چشمگیر نیست.

این پژوهشگر افزود: صادرکننده ایرانی باید بداند بسته‌بندی یک برگ برنده تجاری، برای کالای صادراتی است، بسته‌بندی راهی برای عرضه مفید و معرفی کالا به مشتری و قابلیت رقابت با سیار محصولات در بازار است.

بسته‌بندی شکیل، ظاهرفریبی نیست

به گزارش عسلنا، خضر زاده با بیان اینکه، جذابیت بسته‌بندی برخلاف تصور ظاهرفریبی نیست، گفت: بلکه بسته‌بندی شکیل یکی از عوامل ایجاد جاذبه درفروش و جلب مشتری با دادن اطلاعات و ایجاد ارتباط بصری مفید است.

 

 

وی اضافه کرد: برخی تولیدکنندگان فکر می‌کنند با بسته‌بندی شیک، سبب فریب مشتری می‌شوند ولی درواقع باید به سلیقه مشتری و شیک پسندی بازار احترام گذاشت و بالا بودن کیفیت محصول به‌تنهایی کافی نبوده و نیاز به بسته‌بندی شکیل و جذاب است.

این محقق ادامه داد: به‌خصوص که هر کشوری، ذائقه و نیازهای بسته‌بندی خاص به خود دارد و متد، تصاویر، ظروف و جذابیت‌های خود را در بسته‌بندی می‌طلبد و اطلاعات روی محصول باید مطابق هنجارها و پسندهای آن کشور باشد.

وی عنوان کرد: از طرفی دیده‌شده به دلیل ضعف صادرات ایران و عدم اهمیت دادن به صنعت بسته‌بندی، تجار ترکیه‌ای عسل ما را به‌صورت خام و فله‌ای خریده و با بسته‌بندی شیک و بازارپسند با برند خود روانه بازارهای جهانی و اروپایی می‌کند و این سؤال باقی است که چرا ما نباید خودمان این کار را انجام دهیم.

طراحی و بسته‌بندی عسل یک کار تخصصی است

این مدرس زنبورداری تأکید کرد: اگر ما خواهان صادرات مطلوب هستیم، باید عسل را مطابق سلیقه و مطالبه کشورهای خارجی در وزن و بسته‌بندی مطلوب تهیه کنیم، همچنین باید بر اساس شکل ظاهری و جذابیت‌های لازم مقبول در آن کشور به ابداع ظروف، جعبه‌ها و تزئین ظاهری این محصولات و طراحی خاص بپردازیم.

خضر زاده با اشاره به اینکه بازار هدف را باید بشناسیم و بر اساس مطالبه آن حرکت کنیم، ابراز کرد: زمانی پدران ما در بسته‌بندی چندین کیلویی (10 تا 20 کیلویی) عسل را روانه بازار می‌کردند، ولی حالا باید عسل در بسته‌بندی‌های بسیار کوچک‌تر مثلاً صد گرمی، 200 گرمی و نیم کیلویی بسته‌بندی شود.

وی ادامه داد: درحالی‌که هنوز در کشور عسل در ظروفی که برای مربی و ترشی و سرکه مناسب است و حتی در ظروف نامتعارف دیگر بسته‌بندی می‌شود، نباید انتظار جذب بازارهای خارجی را داشته باشیم.

به گزارش عسلنا، این پژوهشگر در پایان خاطرنشان کرد: طراحی بسته‌بندی‌های ظروف و برچسب و جعبه‌ها یک کار تخصصی است و باید طراحان متخصص این کار را در کشور با دوره‌های خاص پرورش دهیم تا به طراحی تخصصی این بسته‌بندی‌ها بپردازند.

۱
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید