۰
۰

پیشرفت صنعت زنبورداری و افزایش منزلت زنبوردار در گروی صادرات پویاست

پیشکسوت صنعت زنبورداری در گفتگو با عسلنا عنوان کرد
پیشکسوت صنعت زنبورداری در گفتگو با عسلنا عنوان کرد

مهندس عبدالکریم صالح نژاد، با بیان اینکه تا صادرات پویایی خود را پیدا نکند، عسل نمی تواند رشد قیمت خوبی پیدا کند و جایگاه واقعی خود را در بازار به دست آورد، گفت: پیشرفت صنعت زنبورداری و افزایش منزلت زنبوردار در گروی صادرات پویاست

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، استاد پرورش زنبورعسل و پیشکسوت صنعت زنبورداری در گفتگوی اختصاصی با عسلنا، با بیان اینکه استان خراسان رضوی، مراتع بکر و فوق‌العاده‌ای برای زنبورداری دارد، گفت: کوهستان‌های این استان و دامنه‌های رشته‌کوه هزار مسجد، یکی از منابع طبیعی فوق‌العاده و از بکرترین کوهستان‌های ایران است که برای پرورش زنبورعسل و تولید عسل از گیاهان کوهستانی ایده‌آل است.

مهندس عبدالکریم صالح نژاد ، با اشاره به منطقه بکر و حفاظت‌شده «تندوره» و ظرفیت‌های بالای مرتعی این منطقه، دامنه‌های «هزار مسجد» را پتانسیلی بکر برای زنبورداری دانست که تاکنون به‌خوبی از آن بهره‌گیری نشده است.

وی تصریح کرد: این منطقه ظرفیت ایجاد زنبورستان و توسعه زنبورداری خوبی دارد و مراتع شهدزای آن می‌توانند تأمین‌کننده یکی از مرغوب‌ترین نوع عسل کوهستانی ایران باشد.

 

 

 خالق برند شهد گل‌ها، با اشاره به مشکلات کمبود نهاده، بیان کرد: متأسفانه میزان نهاده دولتی که برای هر کلنی حدود یک کیلوگرم است، کفاف تغذیه زمستانی زنبورها را نمی‌دهد و تأمین شکر از بازار آزاد هم برای زنبورداران به دلیل قیمت بالا مقدور نیست.

صالح نژاد بابیان اینکه مسائل اقتصادی و سیاسی، نظیر تحریم، در کنار موانعی که برای صادرات عسل ایران وجود دارد، سبب شده که قیمت عسل رشدی نداشته باشد و علی‌رغم چند برابر شدن همه ابزار، مواد و ادوات زنبورداری، رشد قیمت محسوسی در عسل نداشته باشیم.

وی تأکید کرد: تا صادرات پویایی خود را پیدا نکند، عسل نمی‌تواند رشد قیمت خوبی پیدا کند و جایگاه واقعی خود را در بازار به دست آورد.

تولیدات عسل مرغوب مشتری زیادی ندارد

این پیشکسوت صنعت زنبورداری، عمده تولیدات غالب استان خراسان رضوی را عسل کوهستان که آمیخته از شهد چندین گیاه کوهستانی است، توصیف کرد و عسل گون، عسل اسطوخودوس، عسل آویشن و عسل بهارنارنج را نیز از سایر تولیدات عسل طبیعی و مرغوب این استان دانست.

صالح نژاد با تأکید بر این نکته که متأسفانه وضعیت اقتصادی و معیشتی نامناسب مردم سبب شده که استقبال خوبی از خرید عسل نشود، گفت: متأسفانه بسیاری از تولیدات خوب زنبورداران در استان خراسان قیمت پیشنهادی و مشتری مناسبی ندارد و توان خرید مردم نیز بسیار محدود است.

بنیان‌گذار شرکت تولید عسل شهد گل‌ها، خاطرنشان کرد: باید بر روی فرهنگ‌سازی مصرف عسل به‌عنوان یک نعمت شفابخش که خداوند در قرآن توصیه نموده، فعالیت شود، چراکه این محصول ازنظر قرآن شفادهنده برای همه مردم است ولی داروهای مصنوعی و شیمیایی یا طبیعی ساخته دست بشر هیچ تضمینی برای درمان و شفایانی ندارند.

به گزارش عسلنا، این استاد پرورش زنبورعسل در پایان، ضمن نگرانی از نگاه کمّی متولیان به این صنعت، گفت: متأسفانه فعلاً تنها با تسهیلاتی اندک، بدون توجه به اشتغال پایدار، افراد را به زنبورداری تشویق می‌کنند، ولی حمایت‌های بعدی از آن‌ها انجام نمی‌شود و متأسفانه قشر زنبوردار، علی‌رغم زحمات و مشقت‌های زیادی که می‌کشد، امنیت شغلی نداشته و این شغل به اعتبار و منزلت خود نرسیده است./

۰
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید