۲
۱

چرا زنبورداری امروزه برای اشتغال جوانان پیشنهاد نمی‌شود

محقق پیشکسوت زنبورداری تشریح کرد
محقق پیشکسوت زنبورداری تشریح کرد
مهندس عبدالکریم صالح نژاد، زنبورداری را شغلی جامع‌العلوم، پیچیده و نیازمند ده‌ها علم و توانایی دانست و عنوان کرد: این شغل نیازمند مدیریتی همه‌جانبه و علمی و داشتن تجارب چندین ساله است، تجاربی که گاهی بعد از 5 یا 6 دهه هنوز می‌بینی که چیزی بلد نیستی و نا آموخته‌های بسیاری داری. این شغل زودبازده نیست و نیاز به‌سختی کشیدن‌هایی دارد که جوان امروز مناسب آن نیست.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، یک پیشکسوت صنعت زنبورداری کشور با بیان اینکه متأسفانه امروزه دیگر در ایران زنبورداری اقتصادی نیست، گفت: اکثر افرادی که دستشان به دهانشان برسد، از این شغل خارج می‌شوند و چیزی هم که امثال ما را در این صنعت نگه‌داشته تنها عشق و برندمان است. اگر غیر این بود، زنبورداری ما هم عملی نبود و امکان تداوم نداشت.

مهندس عبدالکریم صالح نژاد، تصریح کرد: اقتصاد در مشاغل حرف اول را می‌زند و زمانی که شغلی مقرون‌به‌صرفه اقتصادی نباشد، هرچقدر هم علاقه و استعداد داشته باشد نمی‌تواند موفق شود. امروزه خیلی از زنبورداران تغییر شغل دادند و به شغل‌های دیگری که امنیت بیشتری دارند، گرایش یافتند و این مسئله روزبه‌روز هم بیشتر می‌شود.

بنیان‌گذار برند عسل شهد گل‌ها، افزود: متأسفانه فضای مجازی هم که بیشتر جوان‌ها را آموزش می‌دهد، نمی‌تواند موفق باشد زیرا مسئله مهم که اقتصاد و سرمایه است وجود ندارد و بدون امکانات کافی و در اندازه‌های کوچک هم این شغل ابداً مقرون‌به‌صرفه نیست.

وی ادامه داد: جوان‌ها متأسفانه امروز به کارهای سخت و شرایط دشوار علاقه‌ای ندارند و کار زنبورداری نیز الفبایش با چادرنشینی و زندگی در شرایط سخت همراه است. بسیاری از جوانانی که وارد این حرفه می‌شوند، توان یک‌شب بی‌خوابی، یک کوچ دور را ندارند و شکست آن‌ها را خرد می‌کند و اراده و پشتکار کافی ندارند.

 

 

صالح نژاد اضافه کرد: در گذشته ما برای زنبورداری شب‌های زیادی بی‌خوابی و کوچ را تحمل کردیم، ساعت‌ها حرکت مداوم بدون توقف در جاده را به جان خریدیم و خم به ابرو نیاوردیم، گاهی غذای کافی در بیابان نداشتیم و با سیب‌زمینی سر کردیم، ولی جوان امروزی توان این مرارت‌ها را ندارد.

صادرکننده ممتاز ایران، با اشاره به این مطلب که زنبورداری شغل آسانی نیست، سود آن سریع به دست نمی‌آید و کار بسیار پرزحمتی است، با تشریح یک مثال زیبا اظهار کرد: برای ساختن یک دالان به دو دیوار نیاز است که سقفی روی آن بگذاریم و اگر یک دیوار دیگر اضافه کنیم این بنا، ایوان می‌شود و حالا برای اتاق و خانه شدن به یک دیوار دیگر نیاز دارد، زمانی اگر یک دیوار و پایه خراب شود باز به ایوان شبیه است و اگر پایه دیگری را برداریم، هنوز دالان است ولی زنبورداری، هزار پایه و دیوار دارد و بدون هرکدام از این‌ها این شغل و خانه برپا نمی‌ماند و اگر هرکدام از این پایه‌ها استحکام نداشته باشد این شغل فروریخته و کامل نیست.

این محقق پیشکسوت، زنبورداری را شغلی جامع‌العلوم، پیچیده و نیازمند ده‌ها علم و توانایی دانست و عنوان کرد: این شغل نیازمند مدیریتی همه‌جانبه و علمی و داشتن تجارب چندین ساله است، تجاربی که گاهی بعد از 5 یا 6 دهه هنوز می‌بینی که چیزی بلد نیستی و  ناآموخته‌های بسیاری داری.

به گزارش عسلنا، صالح نژاد تأکید کرد: امروزه زنبورداری موفق به علم و مدیریت بالا و امکانات گسترده‌ای نظیر؛ مکان و زیرساخت‌های کامل و دسترسی به مراتع عالی، وسایل تردد، امکانات و ابزار کامل، چند هزار کلنی زنبور و مدیران، دامپزشکان، بازاریابان و امکانات انسانی کامل و سرمایه کافی نیاز دارد تا موفق و مقرون‌به‌صرفه باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یک زنبوردار باید علم تغذیه، علم جغرافیا و آب‌وهوا، گیاه‌شناسی، دارو و دامپزشکی، توان زندگی در شرایط سخت، اصول زنبورداری و ده‌ها کار دیگر را بلد باشد و بتواند مدیریت کند تا موفق شود یا برای هرکدام فردی را استخدام کند که هزینه زیاد دارد./

۲
۱
۱ دیدگاه
 
ir
مجید علیپور | ۳ سال پیش
باسلامواحترام بنده با جناب مهندس صالح نژاد کاملا موافقم. نیاز به تجربه بی پایان دارد کار با زنبور و تولید عسل. با تشکر. مشهد مقدس
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید