۱۲۵۳
۰
۰

زنبوردار به‌عنوان رکن اصلی صنعت بزرگ زنبورداری فراموش‌شده است

یک تولیدکننده عسل و کمک تغذیه‌های زنبورعسل مطرح کرد
یک تولیدکننده عسل و کمک تغذیه‌های زنبورعسل مطرح کرد
مسعود اخوان عطار، با اشاره به اینکه تا زنبوردار و تولید عسل نباشد، صدها شغل جانبی به وجود نمی‌آید و این صنعت بزرگ که ایران را در ردیف بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ها و دارندگان کلنی قرار داده، وجود نخواهد داشت،گفت: باید به زنبوردار به‌عنوان رکن اصلی و پایه این صنعت توجه ویژه شده و مشکلات این صنف حل شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، یک تولیدکننده عسل و کمک تغذیه‌های زنبورعسل در همدان، بابیان اینکه، به خاطر هوای سرد در این استان، متأسفانه بیش از 3 ماه قادر به نگهداری زنبورها در مراتع بومی استان نیستیم، گفت:  مابقی سال باید زنبورها را کوچ داد و بیشتر زنبورداران به استان فارس و جنوب کشور می‌روند و برخی افراد نیز زنبورها را در انبار نگهداری و فضای لازم را برایشان فراهم می‌کنند که البته بازده این کار پایین است.

مسعود اخوان عطار، در گفتگوی اختصاصی با عسلنا، با اشاره به اینکه عسل گون، یونجه، گشنیز، رازیانه و خارخاسک، عسل‌های تک‌گل و غالب منطقه همدان است، افزود: عسل کوهستان هم تلفیقی که از شهد گیاهان مختلف به دست می‌آید، در دامنه‌های کوهستانی همدان برداشت می‌شود و از مرغوب‌ترین و محبوب‌ترین عسل‌های این استان در سطح کشور است.

وی با تأکید بر اینکه همدان قطب تولید ملکه در کشور است، اضافه کرد: جناب مهندس عطاییان و آقایان نوجا، ابدی و جباریان، از افرادی هستند که با تحقیق و پژوهش، سال‌هاست به تولید ملکه در همدان می‌پردازند و بیشتر در خصوص پرورش ملکه «کارنیکا» کار می‌کنند.

اخوان عطار با اشاره به مشکلات زنبورداران، ادامه داد: متأسفانه هیچ متولی مشخص و دلسوزی برای حل مشکلات این قشر زحمتکش وجود ندارد و زنبورداران که گردانندگان اصلی چرخ صنعت بزرگ و مهم زنبورداری هستند، با مشکلات زیادی مثل مشکل نهاده، امنیت شغلی و بیمه، پایین بودن قیمت عسل، رقابت با عسل‌های بی‌کیفیت، هزینه‌های جابجایی و کمبود داروهای استاندارد و مناسب برای درمان زنبورها روبرو هستند.

 

 

وی تصریح کرد: زنبوردار هیچ دل‌خوشی و آسایش و امنیت شغلی ندارد، در کوه و بیابان زیر چادر زندگی سختی دارد و قانون حمایتی و بیمه‌ای هم ندارد و تولید عسل هم چندان سودی عایدش نمی‌کند.

به گزارش عسلنا، این تولیدکننده عسل و کمک تغذیه‌های زنبور، خاطرنشان کرد: تا تولید عسل نباشد، صدها شغل جانبی به وجود نمی‌آید و این صنعت بزرگ که ایران را در ردیف بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ها و دارندگان کلنی قرار داده، وجود نخواهد داشت، پس باید به زنبوردار به‌عنوان رکن اصلی و پایه این صنعت توجه شود./

۰
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید