۰
۰

دولت باید بازار آشفته داروهای زنبورداری را مدیریت کند | جلوی تولید داروهای ارگانیک زنبورداری گرفته نشود

یک محقق پیشکسوت زنبورداری ایران، عنوان کرد
یک محقق پیشکسوت زنبورداری ایران، عنوان کرد
مهندس عبدالکریم صالح نژاد با بیان اینکه دولت باید بازار آشفته داروهای زنبورداری را مدیریت کند، گفت: جلوی تولید داروهای ارگانیک زنبورداری نباید گرفته شود و با توجه به وضعیت نابسامان صادرات و باقیمانده بالای سموم در عسل، استفاده از داروهای مجاز، استاندارد و ارگانیک یک ضرورت است.

اخبار زنبورداری خراسان رضوی - به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، یک پیشکسوت صنعت زنبورداری در خصوص زنبورداری استان خراسان، گفت: عسل‌های خاصی مثل؛ آویشن، اسطوخودوس، بهارنارنج و گون، از محصولات ویژه استان خراسان رضوی است و این استان پتانسیل برداشت عسل کوهستان که از تغذیه زنبورعسل با گیاهان مختلف دامنه کوه‌ها برداشت می‌شود را داراست.

مهندس عبدالکریم صالح نژاد در گفتگوی اختصاصی با عسل‌ها، تصریح کرد: بسیاری از زنبورداران استان به‌صورت مهاجرتی و کوچ رو، زمستان را با زنبورهایشان در بندرعباس، ایلام، فارس، جنوب کشور و سایر نقاط گرم‌تر می‌گذرانند.

وی افزود: بیشتر زنبورداران خراسانی، اصولاً مهاجر هستند و هرکجا گل و گیاه خوبی باشد، اُتراق می‌کنند و مدتی را در آنجا می‌گذرانند. مرزی ندارند و هرکجا شهد بهتری بدهد، همان‌جا می‌مانند.

 محقق پیشکسوت زنبورداری ایران ادامه داد: در بوشهر و برازجان نیز زنبورداران مهاجر خراسانی زنبورداری می‌کنند و خطه جنوب همیشه میزبان زنبورداران کوشای خراسانی است که عسل زرشک، عسل عناب و عسل کنار از دسترنج همین زنبورداران کوچ روی خراسانی حاصل می‌شود.

 

 

وی تأکید کرد: زنبوردارهای حرفه‌ای که اقتصادی کار می‌کنند، هرکجا توان تولید عسل بیشتری باشد، در آنجا می‌مانند و زندگی دشواری را در چادر دنبال می‌کنند.

صالح نژاد در تشریح مشکلات زنبورداران خراسانی، اظهار کرد: از عمده مشکلات زنبورداران خراسانی می‌توان به صادر نشدن عسل، قیمت پایین عسل، نبودن نهاده‌ها مثل موم و شکر، گرانی ادوات و کرایه تردد و جابجایی کلنی‌ها، (مثلاً حدود بالای هفت میلیون هزینه یک کامیون برای جابجایی از خراسان به جنوب برای کلنی‌های زنبورداران است) اشاره کرد.

وی اضافه کرد: همچنین بیماری‌های فراگیر و آفات و نبود داروی مناسب و نیز به‌روز نبودن و عدم تداوم آموزش‌ها برای زنبورداران هم از عمده مشکلات موجود است و ایجاد کلاس‌های آموزشی و علمی دقیق و درست که مبتنی بر دانش جهانی باشد و تداوم و ترویج این آموزش‌ها بسیار مهم است.

این صادرکننده ممتاز کشور با اشاره به بازار آشفته داروهای زنبورداری، عنوان کرد: دولت باید این وضعیت را سامان دهد و این از عهده زنبوردار خارج است، باید بر واردات داروی غیرمجاز و از رده خارج و قاچاق این محصولات جلوگیری و نظارت شود.

وی بابیان اینکه به دلیل سودآور بودن و بالا بودن قیمت دارو، مافیایی در جهان و همه کشورها برای آن وجود دارد، ابراز کرد: درآمد این صنعت بالاست و در جهان چند سنت هزینه و چند دلار سود فروش دارد، این مافیا برابر تولیدات بهتر و ارگانیک قطعاً مقاومت می‌کند و امروزه در کشور ما نیز، بحث تحریم و مشکلات دیگر سبب شده تا دست قاچاقچیان و توزیع‌کنندگان داروهای غیرمجاز باز شود.

به گزارش عسلنا، این پیشکسوت زنبورداری در پایان خاطرنشان کرد: کشوری که در ردیف بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و کلنی داران جهان است باید در تولید داروهای زنبور هم باید خودکفا و بی‌نیاز باشد و دولت باید در نیل به این هدف کوشا باشد.

۰
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید