۱
۰

زنبورعسل درمانگری که تولیداتش به‌عنوان «غذا دارو» شناخته می‌شود

دکتر طهماسبی مطرح کرد
دکتر طهماسبی مطرح کرد
رئیس بخش تحقیقات زنبورعسل در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، با بیان اینکه زنبورعسل حشره‌ای درمانگر است که تولیداتش به‌عنوان «غذا دارو» شناخته می‌شود، گفت: این موجود با گرده‌افشانی خدمت بزرگی به بقای طبیعت و امنیت غذایی موجودات می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، عضو هیئت‌علمی در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، در برنامه رویش شبکه 4 سیما، با بیان اینکه در شروع بهار سال 1400 هم تلفات زیادی در کلنی‌های کشور داشتیم که باید برای آن چاره‌جویی کنیم، اظهار کرد: عواملی همچون گرانی دارو، قاچاق ملکه، سم‌پاشی‌ها و داروهای غیرمجاز، تغذیه نامناسب و عوامل و نوسانات جوی و کاهش بارندگی در کنار بیماری‌ها از عوامل این تلفات زمستانی بوده‌اند.

دکتر غلامحسین طهماسبی، با تأکید بر نقش حیاتی زنبورعسل در طبیعت، تصریح کرد: مهم‌ترین نقش زنبورعسل در زندگی انسان‌ها و طبیعت، بحث گرده‌افشانی و تولید محصولات کشاورزی است که امنیت غذایی کره زمین با گرده‌افشانی این موجودات مفید تأمین می‌شود.

وی با ذکر این مطلب که زنبورها برای غذایشان شهد و گرده را از روی گل‌ها می‌آورند و زمانی که از گلی یا شکوفه‌ای بر گل دیگر می‌نشینند باعث گرده‌افشانی و تلاقی گرده گیاهان می‌شوند، افزود: اگر این کار را زنبورها انجام ندهند، گیاهان برای تولیدمثل و دادن تخم، بذر و میوه دچار مشکل می‌شوند.

درمان بسیاری بیماری‌ها با محصولات زنبورعسل

به گزارش عسلنا، این استاد دانشگاه، ادامه داد: علاوه بر عسل، زنبورها محصولات مفید دیگری نظیر گرده، موم، بره موم، و ژل رویال تولید می‌کنند که این محصولات مغذی و فوق‌العاده به‌عنوان «غذا دارو» شناخته می‌شوند و نقش آن‌ها در سلامتی و بهبود بیماری‌ها اثبات‌شده است.

 

 

رئیس بخش تحقیقات زنبورعسل در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، اضافه کرد: از زهر زنبور با انجام «اپی‌تراپی» در جهان برای بهبود بیماری‌های مختلف ازجمله (ام اس) استفاده می‌شود و بره موم نقش مؤثری در بهبود بیماری‌های مفاصل داشته و یک آنتی‌بیوتیک و ضد عفونت قوی است، ژل رویال هم‌توان جنسی را بالا می‌برد و گرده گل نیز در بهبود عملکرد جسمانی ورزشکاران مفید بوده است.

 نیش زنبور را بلافاصله بعد از نیش زدن خارج نکنید

وی در خصوص نیش زدن زنبور که البته تنها در زمان تداخل انسان با زنبور و لمس و ضربه زدن به این حشره صورت می‌گیرد، گفت: زمان نیش زدن زنبور به انسان نباید نیش را از پوست کشید، چراکه تیغه‌های نیش به‌صورت پیکانی شکل است و زمانی که وارد می‌شود، زنبور نمی‌تواند آن را خارج کند و با خارج کردن نیش جداشده و براثر خارج شدن «همولنف» از بدن زنبور، سبب مرگش می‌شود.

به گزارش عسلنا، دکتر طهماسبی، خاطرنشان کرد: اگر کسی بخواهد از مزایای نیش زنبور استفاده کند، باید اجازه بدهد نیش در پوستش بماند تا کیسه زهر زنبور به‌صورت پمپ کار کند و زهر را که برای بسیاری بیماری‌ها مفید است به بدن پمپاژ کند. در صورت حساسیت هم باید با یک پنس نیش را خارج کرد تا کیسه زهر تخلیه نشود./

 

۱
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید