۶۸۱
۱
۰

با عدم‌حمایت دولت زنبورداری تا ده سال آینده نابود می‌شود

زنبوردار نمونه گیلانی در گفتگو با عسلنا، عنوان کرد
زنبوردار نمونه گیلانی در گفتگو با عسلنا، عنوان کرد
عباد عبادیان زنبوردار نمونه گیلانی، گفت: با توجه به مشکلات متعدد فعلی که گریبان گیر زنبورداران است و عدم‌حمایت کافی از سوی دولت‌ها، با این روند تا 10 سال آینده دیگر زنبورداری وجود نخواهد داشت.

اخبار زنبورداری گیلان - به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، زنبوردار نمونه کشور با بیان اینکه زنبورداری یک شغل مولد و مدافع طبیعت و کره خاکی است، اظهار کرد: در همه کشورها از این شغل حمایت‌های مادی و معنوی زیادی می‌شود ولی در کشور ما متأسفانه هرسال بر مشکلات صنف ما افزوده‌شده است.

از دولت انتظار بیشتری داریم/ از زنبورداری حمایت نشده است

عباد عبادیان که سابقه حدود 50 ساله در زنبورداری دارد در گفتگو با عسلنا، تصریح کرد: به‌عنوان یکی از صدها زنبوردار زحمتکش و نمونه کشور که در سال تولید عسل، ملکه و بسته‌بندی زنبور پاکتی در کنار تولید زهر زنبورعسل دارم، از دولت و جهاد کشاورزی بسیار بیشتر از این انتظار داریم.

وی با بیان این مطلب که باید از تولیدکنندگان مولد و مادر، مثل کشاورزی و زنبورداری حمایت بیشتری بشود، افزود: یا ما نتوانستیم مزایای شغل خود را به‌درستی برای دولت‌ها معرفی کنیم و یا کم‌لطفی از جانب مسئولین است.

عبادیان، زنبورداری را دارای نقشی مهم در حیات انسان‌ها و چرخه غذایی توصیف کرد و گفت: متأسفانه توجه شایانی به این صنف سلامت‌محور در کشور نشده و تسهیلات مناسبی برای زنبورداران در نظر گرفته نشده است.

 

 

واردات بی رویه ملکه بیماری های ناشناخته ایجاد کرده است

این زنبوردار آستارایی با گلایه از واردات بی‌رویه ملکه، ادامه داد: این واردات و قاچاق، نه‌تنها ضربه بزرگی به زنبورداری و افزایش بیماری‌های مختلف زده، بلکه به زیان تولیدکنندگان داخلی ملکه عمل کرده و افراد و شرکت‌هایی که با مشقت زیاد به این کار دست زدند را دچار زیان اقتصادی کرده است.

وی عنوان کرد: ده‌ها مشکل و مصیبت گریبان گیر زنبورداران است و هرسال به این مشکلات افزوده می‌شود و دولت کمتر درصدد رفع و کاستن از این مشکلات برآمده است.

عبادیان، گرانی دارو، قاچاق ملکه، بیمه زنبورداران، گرانی و کمبود نهاده، گرانی ادوات و لوازم، داروهای قاچاق و غیراستاندارد، نبود آزمایشگاه مرجع و دامپزشک زنبور به‌اندازه کافی، را تنها بخشی از ده‌ها مشکل زنبورداران قلمداد و اضافه کرد: تغییرات دما و نوسان آب‌وهوا، کاهش بارش‌ها و خشک‌سالی نیز به این مشکلات دامن زده است.

نسل زنبور ایرانی را از بین بردند/ 50 سال نژاد زنبور ایرانی مقاوم بود

به گزارش عسلنا، وی تأکید کرد: نژاد اصیل زنبور ایرانی دارد از دست می‌رود و در 50 سال قبل، نه دارو بود و نه خدمات فعلی ولی نژاد زنبور ایرانی در برابر این بیماری‌ها مقاوم بودند ولی این واردات ملکه و داروهای مضر، سبب بروز بیماری‌های زیاد و تلفات زنبورستان شده است

زنبوردار نمونه کشور، افزود: قاچاق ملکه بیش از واردات بی‌رویه ضربه می‌زند چون ملکه‌های بیمار را بدون قرنطینه وارد می‌کنند و تاکنون 5 بیماری جدید ویروسی توسط موسسه انستیتو رازی شناخته‌شده که به‌احتمال‌قوی از طریق واردات ملکه به وجود آمده است.

وی، یادآور شد: سازمان دامپزشکی هم باید به‌دقت، واردات ملکه را کنترل، بررسی و قرنطینه کند، ولی مشکل آنجاست که این ملکه‌ها غیرقانونی و قاچاق در کیف و جیب قاچاقچیان از مرز عبور می‌کند.

عبادیان در پایان خاطرنشان کرد: این راه و روشی که مدیریت زنبورداری کشور در پیش‌گرفته و نیز عدم‌حمایت دولت از زنبورداران، در ده سال آینده زنبورداری کشور را نابود خواهد کرد.

۱
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید