۳
۰

افزایش قیمت نجومی بخشی از نهاده زنبورداران منصفانه نیست

مدیر عامل اتحادیه سراسری زنبورداران عنوان کرد
مدیر عامل اتحادیه سراسری زنبورداران عنوان کرد
میر محسن موسویان در برنامه رویش از شبکه 4 سیما، گفت: متأسفانه متولیان امر در اختصاص 17 هزار تن از نهاده بخش زنبورداری قیمت‌ها را از کیلویی 6650 تومان به 11500 تومان با توجیه اینکه زنبورداری جزئی از صنف و صنعت است، افزایش دادند که سبب عدم استقبال زنبورداران و استفاده نشدن از این نهاده شد و نباید زنبورداری که بخشی مولد و حیاتی است با صنایع شیرینی و شکلات در یک ردیف برای تخصیص نهاده قرار بگیرند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران در برنامه رویش از شبکه 4 سیما، در خصوص تخصیص نهاده‌ها گفت: از ماه مهر برای تخصیص نهاده زنبورداران تلاش فراوانی کردیم و با همه مسئولین و نهادهای ذی‌ربط جلسه داشته و نامه‌نگاری و گفتگو کردیم.

به گزارش عسلنا، مهندس میر محسن موسویان در این برنامه افزود: ازجمله با معاونت امور دامی جهاد کشاورزی و همکاری صندوق حمایت از زنبورداری و نیز با مسئولین وزارت صمت و کمسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی جلسه داشتیم و جناب آقای دکتر قالیباف نیز در مجلس مساعدت فرمودند و آقای دکتر نیکزاد نیز همکاری خوبی در این خصوص داشتند.

این مقام صنفی ادامه داد: بخش زنبورعسل جزئی از کشاورزی است و باید نهاده تعلق‌گرفته با قیمت مناسب در اختیار قرار گیرد، ولی با پیگیری‌های چندماهه و نامه‌نگاری‌های متعدد ابتدا حدود 15 هزار تن شکر با قیمت سوبسیدی 6650 تومان تعلق گرفت ولی انجمن قند و شکر حدود سه ماه این تخصیص را معلق نگه داشت.

موسویان، اضافه کرد: زمانی که از طریق وزارت صمت، مجدداً نسبت به تخصیص مابقی 17 هزار تن نهاده اقدام کردیم، بخش دوم با قیمت نجومی حدود 11500 تومان تعلق گرفت که برای زنبوردار این قیمت نزدیک به بازار آزاد منصفانه و عادلانه نبود.

 

 

وی در ادامه بیان کرد: علی‌رغم اختصاص میزان 32 هزار تن نهاده برای پاییز و زمستان زنبورداران که به تائید دکتر خاوازی مقام محترم وزارت رسیده بود، ولی در بخش دوم تخصیص قیمت‌ها را اضافه کردند و زمانی که درصدد اعتراض، تخفیف و تعدیل برآمدیم مسئولین امر گفتند که این قیمت‌ها مختص به صنعت و صنف است و ما گفتیم بخش زنبورعسل شایان حمایت بیشتری است و ما صنعت نیستیم، ولی این دوستان پاسخ دادند که باید عسل را گران‌تر بفروشید.

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه سراسری زنبورداران با بیان اینکه، متأسفانه زنبورداران از این قیمت استقبال نکردند، اظهار کرد: مسئولین مربوط هم متأسفانه این حقیقت که این نهاده برای از بین رفتن تلفات و تغذیه زمستانی است را قبول نکردند و بخشی از نهاده زنبورداران تخصیص نیافت.

موسویان با گلایه از نحوه تخصیص نهاده و سوبسید به کالاهایی مثل شکر، عنوان کرد: متأسفانه برای زولبیا و بامیه و شکلات هم شکر با همین قیمت 11500 تومان تخصیص می‌یابد درصورتی‌که این محصولات تبدیلی و تجاری، سود سرشار و فایده کم دارند، ولی زنبورعسل به‌عنوان مفیدترین حشره‌ای که برای گرده‌افشانی و با فواید خیلی زیاد به طبیعت و جهان خدمت کرده، نهاده‌ای که سبب زنده ماندن اوست، اختصاص نمی‌یابد.

مهندس موسویان خاطرنشان کرد: تأثیر حیاتی زنبور در امنیت غذایی باید با نظارت بر نهاده‌ها حفظ شود و باید از زنبورداران حمایت کرد تا این بخش مادر و مولد پویا باشد و زنبورداران هم بدون دغدغه به تولیدات سلامت‌محور بپردازند./

۳
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید