۱۱۹۵
۴
۰

 اسلوونی کشور دوستدار زنبورعسل/ از کارزار صبحانه‌های عسلی تا تصویب روز جهانی زنبورعسل

عسلنا گزارش می‌دهد:
عسلنا گزارش می‌دهد:
کشور جمهوری اسلوونی از مهم‌ترین کشورها در صنعت زنبورداری جهان طی تلاشی چندساله با دیپلماسی فراگیر توانست روز جهانی زنبورعسل را در سازمان ملل متحد تصویب کند در این گزارش از زبان خانم کریستینا رادی (سفیر اسلوونی در ایران) به بازخوانی روند این تصویب تاریخی و تلاش‌های اسلوونی در تحقق این روز مهم می‌پردازیم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبوری ایران، کشور جمهوری اسلوونی از کشورهای نو پرداز و صاحب سبک در صنعت زنبورداری جهان است و ایده روز جهانی زنبورعسل نیز چند سال قبل طی سه سال فرآیند دیپلماتیک به پیشنهاد این کشور در سازمان ملل به ثبت رسیده است. 20 می سالروز تولد آنتون جانسا Anton Janša است که از سال 1734 تا 1773 در این کشور می‌زیسته و زنبورداری نوین جهان مرهون تلاش‌های اوست.

«آنتوان جانسا» اولین مدرس و معمار زنبورداری نوین جهان

به گزارش عسلنا، این شخصیت برجسته که در اسلوونی به «یانشا» مشهور است، نخستین مدرس زنبورداری نوین در جهان است. وی در سال 1770 به نخستین مدرس سلطنتی زنبورداری از سوی ملکه ماریا ترزا منصوب شد و همین‌طور به ریاست نخستین مدرسه زنبورداری در وین گماشته شد. درواقع با تکیه‌بر سنت صدساله زنبورداری، یانشا پایه‌گذار زنبورداری مدرن شد.

در دسامبر 2017، مجمع عمومی سازمان ملل طرح اسلوونی برای اعلام 20 مه به‌عنوان روز جهانی زنبورعسل را تصویب کرد. این قطعنامه کشورهای عضو سازمان ملل را به «گرامیداشت روز جهانی زنبورعسل از طریق آموزش و فعالیت‌های آگاهی‌بخش در خصوص اهمیت زنبورعسل و دیگر گرده‌افشان‌ها، تهدیدهای پیرامونشان و نقش آنان در توسعه پایدار» فرامی‌خواند.

از منظر تصمیم گیران و سیاست‌مداران کشور اسلوونی که صنعت زنبورداری را به یک صنعت ثروت آفرین و مهم‌ترین جاذبه گردشگری این کشور تبدیل کردند، جشن روز جهانی زنبورعسل به اهمیت این جاندار به‌عنوان یک گرده‌افشان در مبحث تنوع زیستی و امنیت غذایی می‌پردازد. این روز همچنین نگاه متمرکزتری به‌ضرورت این موضوع و رفع چالش‌های موجود ناشی از کاهش جمعیت زنبورهای عسل دارد.

 

 

اسلوونی کشوری بیدار در حراست از زنبورها

مسئولین اسلوونی به‌خوبی این حقیقت را کشف کردند و راهبرد عملی از خود نشان دادند و می‌دانستند که در طول سال‌های اخیر، زنبورهای عسل و دیگر گرده‌افشان‌ها در معرض خطر فزاینده‌ای بوده‌اند که عمدتاً از تغییرات موجود در مصارف و ساختار زمین، اقدامات گسترده کشاورزی، کشت تک‌محصولی، ظهور آفات و بیماری‌های جدید، استفاده از سموم و تغییرات اقلیمی نشأت می‌گیرد، همین‌طور در جریان سیلاب‌های اخیر در چین، ایران و دیگر کشورها زنبورها و کندوهایشان در بسیاری از مناطق دچار آسیب جدی شدند.

هدف از برگزاری جشن روز جهانی زنبورعسل، افزایش آگاهی نسبت به اهمیت زنبورعسل و محصولات آن و نیز، تلاش برای حفظ این جاندار و صنعت زنبورداری است. هدف کشور اسلوونی در پیشنهاد این روز نیز کمک به همکاری‌های بین‌المللی برای برخورد با چالش‌های جهانی امنیت غذایی، ریشه‌کن نمودن گرسنگی و سوءتغذیه و حفظ محیط‌زیست در برابر تخریب هرچه بیشتر تنوع زیستی و فرسایش اکوسیستم‌ها بوده است.

به گزارش عسلنا، بنابر اعلام خانم کریستینا رادی، سفیر جمهوری اسلوونی در ایران این کشور برای تصویب این روز در تقویم جهانی طی 3 سال تلاش و دیپلماسی راه دشواری را پیمود تا عظمت جهان زنبورها و اهمیت این حشرات مفید را در تقویم و تاریخ بنشاند.

قدم اول فرهنگ‌سازی از پایه برای کودکان

ایشان می‌افزاید: در سال 2006، به ابتکار انجمن زنبورداری اسلوونی و وزارت کشاورزی، جنگلداری و غذای جمهوری اسلوونی، یک برنامه ترویجی-آموزشی را در مهدکودک‌ها و دبستان‌ها آغاز کردیم که صبحانه عسل سنتی اسلوونیایی، نام داشت. این طرح مهم، گام را از تمام انتظارات ما فراتر نهاد، چراکه نتایج تحسین‌برانگیزی را به ارمغان آورد. در کنار همه این دستاوردها، کودکان و به‌طور غیرمستقیم همه جامعه اسلوونی شانس با زنبورداری اسلوونی، اهمیت زنبورعسل و مصرف محصولات آن به‌طور کامل آشنا شدند.

خانم رادی، ادامه می‌دهد: بر مبنای اقدامات صحیح صورت گرفته از سوی اسلوونی، طرح صبحانه عسلی اروپایی در مارس 2014 در شورای کشاورزی و شیلات در بروکسل به مرحله عملیات رسید و مورد استقبال بسیاری از وزرای اروپایی و کمیسیون کشاورزی واقع شد.

سفیر اسلوونی در ایران، تصریح کرد: هم‌اکنون طرح صبحانه عسلی اروپایی در سرتاسر اروپا ترویج یافته است و به‌جز کشورهای عضو اتحادیه اروپا، کشورهای داوطلب برای پیوستن به اتحادیه اروپا و کشورهای ثالث نیز علاقه‌مندی خود را ابراز کرده‌اند.

یک کارزار حساب‌شده سیاسی فرهنگی برای اعتبار اسلوونی و زنبورداری جهان

ایشان عنوان می‌کند: در طول سال‌های گذشته و در سطوح بین‌المللی، فعالیت‌هایی در حوزه زنبورعسل و زنبورداری صورت گرفته است و اسلوونی به‌عنوان مکانی ویژه که اهتمام خاص به این مقوله دارد شناخته می‌شود. ازاین‌رو، در آوریل 2015، دولت اسلوونی تصمیم گرفت تا این فعالیت‌ها را هرچه بیشتر به‌روز نماید و طرحی را برای ارتقای جایگاه روز زنبورعسل در چارچوب فعالیت سازمان ملل پیشنهاد دهد. با همکاری انجمن زنبورداری و دیگر نهادها، دولت تلاش کرد تا این روز را گرامی بدارد که در این فرایند، سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل، فائو، نیز از آن حمایت کرد.

به گزارش عسلنا: اسلوونی پیشنهاد داد تا این روز در ماه مه قرار گیرد زیرا زنبورهای عسل «نورث همپشایر» فعال هستند و تولیدمثل می‌کنند و نیز، ضرورت گرده‌افشانی در بالاترین میزان قرار دارد.

اسلوونی لابی بسیار زمان‌بری انجام داد تا این طرح حمایت 115 کشور دیگر را در قالب قطعنامه‌ای جهت گرامیداشت روز جهانی زنبورعسل در 20 مه کسب نماید.

سرانجام در دسامبر 2017، مجمع عمومی سازمان ملل طرح اسلوونی برای اعلام 20 مه به‌عنوان روز جهانی زنبورعسل را تصویب کرد. این قطعنامه کشورهای عضو سازمان ملل را به «گرامیداشت روز جهانی زنبورعسل از طریق آموزش و فعالیت‌های آگاهی‌بخش در خصوص اهمیت زنبورعسل و دیگر گرده‌افشان‌ها، تهدیدهای پیرامونشان و نقش آنان در توسعه پایدار» فرامی‌خواند.

امیدواریم این روز مفید در تقویم جهان تلاش و یادآوری باشد برای حفظ و حراست از این حشرات کوچک و مفید و دوست‌داشتنی از گزند بی‌مهری‌های بشر و مخاطرات طبیعت./

۴
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید