۲۰۳۰
۰
۰

تقویت حافظه زنبور عسل با قهوه

تقویت حافظه زنبور عسل با قهوه
طبق پژوهشی که در سال 2012 توسط دانشمندان دانشگاه نیوکاسل انگلستان انجام شد، نشان داده که برخی گیاهان مانند گیاه قهوه از کافئین برای دستکاری حافظه زنبورها استفاده می‌کنند.

طبق پژوهشی که در سال 2012 توسط  دانشمندان دانشگاه نیوکاسل انگلستان انجام شد، نشان داده که برخی گیاهان مانند گیاه قهوه از کافئین برای دستکاری حافظه زنبورها استفاده می‌کنند.

به گزارش عسلنا، به نقل از سرویس علمی ایسنا، شهد موجود در گل این گیاهان از سطوح پائین کافئین برخوردار است که گرده‌افشانها آنرا یک پاداش بسیار بزرگ می‌دانند.

کافئین با طعم تلخ اساسا به عنوان یک ماده دفاعی سمی در گیاهان برای مقابله با گیاه‌خوارانی مانند حلزون باغ وجود دارد. این ماده در دوز بالا می‌تواند سمی و دافع گرده‌افشان ها باشد؛ اما میزان کمی از آن از مزیتهای دیگری برخوردار بوده که جذب زنبور عسل و افزایش حافظه بلندمدت این موجودات از آن موارد است.

محققان برای بررسی تأثیرات کافئین بر یادگیری و حافظه زنبورهای عسل، میزان کافئین در گیاه های قهوه و مرکبات را اندازه‌گیری کردند. هر دو گل به شکل استادانه‌ای طراحی شده و از بوی قوی برخوردارند که زنبورهای عسل را جذب خود می‌کنند.

 

 

دانشمندان برای اندازه‌گیری تاثیرات دارویی این ماده، زنبورهای عسل را با استفاده از یک روش شرطی‌سازی کلاسیک که در آن زنبور زبان خود را برای جوایز عطر و غذا بیرون می‌آورد، آموزش دادند.

محققان دریافتند که یک حافظه مرتبط برای عطری که با کافئین همراه بوده، در زنبورها شکل گرفته که یک پاداش وزوزآور است.

بزرگترین تأثیر در تجربه حافظه طولانی مدت دیده شد که سه برابر حافظه زنبورها در مورد بو و بیرون آوردن زبانشان برای یک پاداش کافئینی در 24 ساعت بعد و دو برابر در 72 ساعت بعدی بود.

کافئین شکل واکنش نورونها به یادگیری و حافظه را در مغز زنبورها تغییر می‌دهد. این ماده باعث می‌شود که سلول ها یک واکنش قویتر به ورودی حسی داشته باشند که منجر به نیرومندسازی طولانی‌مدت می‌شود، سازوکاری که زمینه شکل‌گیری حافظه است.

این پژوهش در مجله ساینس منتشر شده است.

۰
۱
منبع ایسنا
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید