۱۳۷۹
۴
۰

کاربردهای دارویی و پزشکی بره موم زنبور عسل

کاربردهای دارویی و پزشکی بره موم زنبور عسل
بره موم زنبور عسل پس از محصول عسل و ژل ریال سومین محصول مهم زنبور عسل است.این محصول از صمغ و رزین گیاهان مختلف است و زنبور های عسل پس از جمع آوری ،صمغ حاصل را جویده و آنزیم های بزاقی خود را به آن اضافه می کنند.بره موم و اجزای تشکیل دهنده آن دارای خواص ضد سرطان ،ضد اکسیداسیون،ضد التهاب و آنتی بیوتیک بر علیه باکتری ها ،ویروس ها و قارچ ها هستند.

بره موم زنبور عسل پس از محصول عسل و ژل رویال سومین فرآورده مهم زنبور عسل (Apis mellifera) می­باشد. سابقه­ ی استفاده از بره موم به 3000 سال پیش از میلاد می ­رسد. از بره موم به شکل کامل، عصاره آبی، الکلی، آبی-الکلی و یا عصاره دیگر حلال­ها استفاده می­شود. بره­ موم خاصیت آنتی اکسیدانی قابل توجهی دارد و ترکیبات آنتی اکسیدان­ موجود در بره­ موم نقش بسزایی در خواص مختلف آن از جمله ایمنی­ زایی ایفا می­ نماید.

در میان محصولات زنبور عسل، بره­ موم بیشترین خاصیت آنتی­ اکسیدانی و قارچ کشی را دارد. بره موم فعالیت ضدباکتریایی بر علیه هر دوطیف باکتری­های گرم مثبت و منفی و نیز انواع هوازی و بی­ هوازی دارد. استفاده از حلال­ های مختلف برای استخراج ترکیبات فعال بره موم، سبب تغییر در اجزای زیست فعال بره­ موم می ­گردد، با این حال انواع بره موم دارای ویژگیهای زیستی سودمند و مهم هستند: 1- آنتی بیوتیک بر علیه باکتری­ها، ویروس­ها و قارچ­ها 2- ضد سرطان، 3- آنتی اکسیدان 4- فعالیت های ضد التهابی 5- آنتی دیابت 6- ضد تک یاخته و 7- فعالیت های دندانپزشکی. 

نگهداری بره­ موم سبب کاهش خاصیت بیولوژیکی آن می­شود. بره موم اثر ضد باکتریایی بر عوامل بیماری های عفونت­ روده ­ای، التهاب مزمن رگ­­ های خونی مخصوصاً لثه، زخم معده ناشی از هلیکوباکتر، زخم­های عفونی، ذات الریه، دیفتری و عفونت­های چرکی موضعی دارد. همچنین بره موم خواص ضد قارچی در بیماریهای کچلی مسری سگ و گربه، عفونت­های قارچی سر و بدن و ضایعات قارچی ناخن، مو و پوست دارد. تأثیر بره­ موم بر علیه پروتوزوآ و عوامل بیماری­ هایی چون تریکومونیاز (عفونت مهبل)، توکسوپلاسمولیز (عفونت انگلی پستانداران و پرندگان و انسان)، ژیاردیازیس (بیماری عفونی معده، اسهال دردناک)، بیماری شاگاس، لیشمانیازیس(سالک)، که در انسان و حیوانات شایع شده­اند، اثبات گردیده است.

بره ­موم بر روی طیف مختلفی از ویروس­ها  از جمله ویروس آنفلوآنزا تأثیر گذار بوده و  از رشد و تکثیر ویروس ­ها جلوگیری کرده و  سبب مرگ آنها می­شود. همچنین بره­ موم، اثرات درمانی داروهای شیمیایی را تقویت نموده و عوارض جانبی آن­ها را کاهش می­دهد.

 

 

امروزه بره موم به عنوان یک داروی مختلف به اشکال مختلف در بیشتر کشورها یافت می شود.موارد کاربرد بره موم عبارتند از ،تجویز برای سرماخوردگی،یماری های قسمت فوقانی دستگاه تنفسی،امراض شبه آنفولانزا،کاربردهای پوستی،درمان جراحات،آکنه،تبخال های ساده و تناسلی،بیماری های اعصاب،جلوگیری از پوسیدگی دندان ها و التهاب لثه استفاده می شود و نیز به خاطر خواص ضد ویروسی،ضد میکروب و آنتی اکسیدانی بره موم،در پزشکی ،دامپزشکی ،دندانپزشکی،داروسازی و مواد آرایشی کاربرد دارد.

تحقیق حاضر که در سال 1398 در مجله علوم و فنون صنعت زنبورداری به چاپ رسیده است ، کاربردهای دارویی و پزشکی بی نظیر بره موم را مورد بررسی قرار می دهد.

برای مشاهده کامل مقاله اینجا کلیک کنید

۴
۰
منبع مجله علوم و فنون صنعت زنبورداری
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید