۱۳۴۶
۰
۰

بررسی تحقیقات انجام شده برای استفاده از بره موم زنبور عسل بعنوان نگهدارنده سالم در محصولات غذایی

بررسی تحقیقات انجام شده برای استفاده از بره موم زنبور عسل بعنوان نگهدارنده سالم در محصولات غذایی
استفاده از نگهدارنده ها و افزودنی های شیمیایی و آنتی اکسیدان های سنتتیک در مواد غذایی موجب اثرات زیان آور ی برسلامت انسان می شود لذا در عصر حاضر توجه به تولید محصولات ارگانیک و تقاضا برای مصرف مواد غذایی با ماندگاری بالا استفاده از نگهدارنده های طبیعی و بی خطر ، بیشتر می شود. دراین بررسی، تحقیقات مرتبط با نقش بره موم زنبورعسل به عنوان نگهدارنده طبیعی در گوشت ،پوره سیب زمینی و آب سیب گردآوری شده است.

واژه امنیت غذایی برای اولین بار در کنفرانس جهانی غذا در سال 1974 مطرح شد چند سال بعد فائو امنیت غذایی را به عنوان دسترسی فیزیکی، اجتماعی و اقتصادی همه افراد، در تمام اوقات، به غذای کافی، ایمن و مغذی که نیازهای روزانه و ترجیحات غذایی را برای یک زندگی سالم و فعال تأمین کند، تعریف کرد. بر اساس آمارهای موجود بیشترین میزان مرگ و میر در سال 2010 به واسطه عوامل خطر مربوط به عوامل تغذیه ای رخ داده است طبق آمارهای سازمان جهانی بهداشت از 10 میلیون مورد ابتالا به سرطان 44 درصد سرطان ها به دلیل رژیم غذایی نامناسب و عفونت ها بروز پیدا کرده است.

افزودنی ها بنا به دلایل مختلفی در مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند .این دلایل عبارتند از: افزایش زمان ماندگاری، ایجاد رنگ، ایجاد طعم، بهبود بافت و یا ارزش تغذیه ای ماده غذایی براساس تعریف وزارت دارو و غذای امریکا از نگهدارنده های شیمیایی، نگهدارنده شیمیایی عبارت است هر نوع ماده شیمیایی که وقتی به ماده غذایی افزوده شود سبب افزایش طول عمر ویا به تعویق انداختن زمان فساد آن می گردد.

سال ها است که استفاده از بره موم زنبور عسل بعنوان نگهدارنده غذایی مورد توجه محققین دنیا قرارگرفته است .بره موم مخلوطی از صمغ درختان مختلف است که زنبور عسل ان را از برگ جوانه و تبده درختان جوان می گیرد .و سپس زنبور آن را با موم گرده گل و ترشحات بزاقی آمیخته می کند .حداقل 180 نوع ترکیب دربره موم شناخته شده است .اجزای اصلی در فعالیت های درمانی بره موم فلاونوئیدها می باشند .

بره موم شامل 50 تا 70 درصد رزین و 30 درصد موم و 10 درصد روغن و 5درصد گرده است غنی از آمینو اسیدها ست و نیز شامل مقدار زیادی از ویتامین ها و غنی از بیوفلاونوئیدهاست. با توجه به وجود 73 هزار و535 نفر زنبوردار و6 میلیون و 600 هزار کلنی در کشور این آمادگی برای استفاده بهینه از امکانات بالقوه موجود در راستای تهیه بره موم و استفاده از آن بعنوان نگهدارنده طبیعی وجود دارد .از آنجا که درصد مواد موثره بره موم نسبت به محل جغرافیایی جمع آوری نمونه و روش استخراج ونحوه آماده سازی متفاوت است لذا باید نسبت به بررسی خصوصیات اثر بخشی بره موم هر منطقه آزمایشات مربوط به تعیین عوامل موثره انجام پذیرد .

 

 

در بررسی حاضر که در سال 1395 در کنفرانس ملی دستاوردهای نوین در صنایع غذایی و تغذیه سالم ارائه شد،  مشخص گردید منطقه ای که دارای پوشش گیاهی می باشند، بره مومی با اثرات ضد میکربی بیشتری داشته اند.یک ماده نگهدارنده خوب باید در شرایط عادی مصرف آن برای مصرف کننده مضر نباشد و بعد از مصرف به مواد سمی تجزیه یا تبدیل نشود. روش های تولید مناسب باشد به گونه ای که نیاز کمتری به استفاده از نگهدارنده وجودداشته باشد ،براحتی شناسایی و تعیین مقدار شود ،کم هزینه باشد و کیفیت آن پایدار باشد .در بررسی هایی که توسط محققین انجام شده اثرات بره موم بر روی برخی محصولات غذایی مورد آزمایش قرار گرفته است.

افزایش آمار مرگ ومیر ناشی از بیماریهای غیر واگیر که غالب آن وابسته به تغذیه می باشد توجه جوامع علمی را به تولید محصولات ارگانیک بیشتر نموده است یکی از مواردی که می تواند مارا دراین زمینه یاری رساند استفاده از نگهدارنده های طبیعی وسالم در جریان فرایند تولیدات غذایی می باشد با توجه به دستاوردهای قبلی و مطالعاتی که بر روی بره موم زنبور عسل منطقه مورد ارزیابی در شهرستان مشهد شده بودبهترین اثرات ضد میکربی بره موم منطقه مشخص شد.

برای مشاهده کامل مقاله اینجا کلیک کنید.

۰
۰
منبع کنفرانس ملی دستاوردهای نوین در صنایع غذایی و تغذیه سالم
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید