۱
۰

برگزاری همایش «آموزش اصول کنترل و پیشگیری آفات و بیماری‌های زنبورعسل» در دانشگاه فردوسی مشهد

گفتگو با دکتر محسن‌زاده؛ معاون پژوهش و فناوری دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد
گفتگو با دکتر محسن‌زاده؛ معاون پژوهش و فناوری دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد
اولین همایش «آموزش اصول کنترل و پیشگیری آفات و بیماری‌های زنبورعسل» به همت معاونت پژوهش، پشتیبانی و توسعه منابع دانشکده دامپزشکی و کالج دانشگاه فردوسی مشهد، پنج‌شنبه ۲۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ از ساعت ۹ صبح تا ۱۳ در سالن همایش‌های دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود.

به گزارش عسلنا، به نقل از بینا نیوز، هر ساله دانشگاه فردوسی مشهد همایش‌های مفیدی در رشته‌های مختلف دامپزشکی از جمله بیماری‌های زنبور عسل برگزار می‌کند که امسال نیز به همت دانشکده دامپزشکی و کالج دانشگاه فردوسی مشهد، شاهد یک همایش برجسته و کاربردی با عنوان آموزش اصول کنترل و پیشگیری آفات و بیماری‌های زنبور عسل در این دانشگاه هستیم. همچنین سازمان دامپزشکی کشور، گروه تولیدی صنعتی غذای زنبورعسل «پروبی»، اتحادیه زنبورداران استان خراسان رضوی، اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی از حامیان برگزاری این همایش هستند.

دراین‌خصوص معاون پژوهش و فناوری دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد در گفتگوی اختصاصی با این خبرگزاری اظهار کرد: باتوجه‌به رشد صنعت   زنبورداری در کشور و استقبال مردم از محصولات تولیدی زنبورعسل از بابت تغذیه و سلامت‌محوری این محصولات به‌عنوان غذا دارو و اشتغال ویژه در این صنعت، آموزش   زنبورداران و افزایش بهره وری ایشان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

دکتر محمد محسن‌زاده، تصریح کرد: در استان خراسان رضوی بیش از ۳ هزار و ۲۵۰    زنبورستان و بیش از ۴۱۰ هزار کندوی زنبور عسل وجود دارد که سالانه بیش از ۳ هزار تن عسل تولید می کنند.

 وی اضافه کرد: زنبورهای عسل علاوه بر تولید عسل در گرده‌افشانی محصولات کشاورزی، میوه‌های درختی و محیط‌زیست به‌منظور حفظ تنوع زیستی در اکوسیستم‌های طبیعی نقش دارند. آنها همانند سایر موجودات، مستعد ابتلا به برخی از بیماری‌ها و آفات هستند که عملکرد آنها را کاهش می‌دهد.

 

 

 معاون پژوهش و فناوری دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد، افزود: این آفات و بیماری‌ها هرساله منجر به تلفات چشمگیر در جمعیت‌های زنبور عسل شده و سبب کاهش کیفیت و کمیت فرآورده‌های تولیدی کلنی‌های زنبورعسل می‌شوند؛ بنابراین این همایش باهدف مهارت‌افزایی و ارتقای سطح دانش زنبورداران در زمینه پیشگیری، تشخیص، درمان و کنترل آفات و بیماری‌های زنبور عسل و با همکاری اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی و اتحادیه زنبورداران استان خراسان رضوی برگزار خواهد شد. 

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه، امروزه زنبورداری صنعتی و مدرن در سراسر جهان با چالش‌های زیادی از جمله عوامل اقتصادی – اجتماعی، آلودگی‌های شیمیایی و تغییرات زیست‌محیطی همچون گرم‌شدن کره زمین روبروست، عنوان کرد: علاوه بر موارد فوق بیماری‌ها و آفات مختلف نیز تهدید جدی برای سلامت کلنی‌های زنبور عسل است و نظر به اینکه زنبورعسل زندگی اجتماعی داشته و کلنی‌های آن از هزاران زنبور که با یکدیگر در ارتباط متقابل هستند، تشکیل شده، بررسی وضعیت سلامت زنبورستان‌ها نیاز به یک برنامه جامع مدیریتی و بهداشتی – درمانی دارد. این همایش با موضوع آموزش اصول تشخیص، کنترل و پیشگیری از آفات و بیماری‌های زنبور عسل باتکیه‌بر لارو میری برگزار خواهد شد و امید است زنبورداران عزیز و سایر علاقه‌مندان بتوانند از حضور در این همایش بهره کافی ببرند.

محسن‌زاده، ادامه داد: با استعانت از خداوند متعال و مساعدت سازمان‌های دولتی مرتبط با بهداشت و درمان، آموزش و ترویج صنعت زنبورداری و نهادهای عمومی و استقبال زنبورداران عزیز، دبیرخانه همایش در دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد تشکیل خواهد شد و سلسله همایش‌های مرتبط با صنعت زنبورداری و فرآورده‌های زنبورعسل در سطح ملی را برگزار خواهیم کرد.

هم چنین ،معاون پژوهش و فناوری دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: امید است که این همایش منجر به تدوین یک برنامه مدیریتی و اقدامات درمانی مؤثر در جهت کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و آفات و به‌ویژه «لارو میری» در زنبورعسل شود.

دکتر محسن‌زاده در پایان گفت: آموزش روش‌های مدیریت کنترل بیماری‌ها و آفات زنبور عسل از رسالت‌های اجتماعی و آموزشی دانشکده دامپزشکی است که امیدواریم با همراهی زنبورداران عزیز و سایر متخصصان مرتبط و دامپزشکان فعال در این حوزه بتوان در راستای توسعه صنعت زنبورداری در کشور و افزایش اشتغال گام برداشت.

محورهای همایش:

این همایش در محورهای؛ لارومیری در کندوهای زنبورعسل و اصول کنترل و پیشگیری از بیماری‌های زنبورعسل باتکیه‌بر «لارومیری» برگزار می‌شود و از سوی دانشکده دامپزشکی و کالج دانشگاه فردوسی مشهد گواهینامه معتبر به شرکت‌کنندگان تقدیم می‌شود.

سخنرانان علمی این همایش و موضوعات:

دکتر غلامرضا رزمی (استاد انگل‌شناسی گروه پاتوبیولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد) در موضوع روش‌های تشخیص، کنترل و پیشگیری از بیماری‌های باکتریایی نوزادان زنبورعسل

دکتر کامیار احمدی (معاون بهداشت و بیماری‌های زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور) در موضوع: بیماری‌های نوزادان / سندرم جرب انگلی (PMS)

مهندس مجید عاکف (کارشناس و پژوهشگر ارشد زنبورعسل) در محور: بررسی رفتارهای بهداشتی زنبورعسل و اثر مدیریتی کنترل ژنتیکی بیماری واروازیس در بروز لارومیری

۱
۰
منبع بینا نیوز
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید