۰
۰

تجاری سازی "نان زنبور عسل" در راستای تولید ثروت برای زنبورداران

«نان زنبورعسل» در خدمت ارتقای اقتصاد و معیشت زنبورداران قرار می‌گیرد
«نان زنبورعسل» در خدمت ارتقای اقتصاد و معیشت زنبورداران قرار می‌گیرد
زمانی زنبورداری در ایران تنها تک‌محصولی و منحصر به تولید عسل بود؛ ولی اکنون چندین محصول زنبورعسل تجاری شده و زنبورداران از تولید بره‌موم و ژل رویال، موم و زهر زنبورعسل، درآمد کسب می‌کنند؛ ولی در مورد «نان زنبورعسل» که در یونان باستان از آن به نام «غذای خدایان» یاد می‌شده، شاهد غفلت در تجاری‌سازی و بازارسازی بودیم که به یمن ورود محققین یک شرکت ایرانی به این عرصه به‌زودی شاهد تولید ثروت از این محصول برای زنبورداران خواهیم بود

به گزارش عسلنا، به نقل از بینا نیوز، زنبورعسل علاوه بر نقشی که در گرده‌افشانی طبیعت و محصولات زراعی و باغی دارد که موجب تنوع زیستی و بقای کره خاکی و تنوع و افزایش کمیت و کیفیت محصولات زراعی و باغی می‌شود، بیش از ده محصول نظیر؛ انواع عسل، عسلک، ژل رویال، گرده گل، نان زنبورعسل، بره‌موم، موم، زهر زنبور، لارو (نوزاد) زنبورعسل، هوای داخل کندو و حتی زنبورهای مرده (استحصال ماده کیتوزان) دارد که هر کدام در صورت تولید تجاری می‌توانند، باعث ارتقای سطح معیشت و اقتصاد زنبورداران شوند.

 در زنبورداری ایران، متأسفانه در سال‌های متمادی «عسل» تنها محصول تجاری زنبوردارها بوده، ولی از سال ۱۳۹۵، به واسطه آموزش تولید انبوه ژل رویال، این محصول نیز تجاری سازی شده و به سبد تولیدات آنها افزوده شده است و به نوعی سرآغاز رهایی از تک محصولی در ۷ سال قبل برای زنبورداران رقم خورده است.

در ادامه، زهر زنبورعسل جزو محصولات تجاری زنبورداران ایرانی محسوب شد و گرده گل و بره‌موم را هم می‌توان در همین چارچوب دسته‌بندی کرد، چرا که در لیست آماری وزارت جهاد کشاورزی لحاظ شده‌اند.

اما یکی از محصولاتی که در تولید تجاری از آن غفلت شده است و در سطح جهانی نیز تقریباً محصول نو ظهوری برای بازار تجاری به شمار می‌رود، «نان زنبورعسل» است.

 

 

نان زنبورعسل عسل یا (Bee Bread) که از دوران باستان تاکنون محصولی ارزشمند به شمار می‌رفته و حتی در کتب طب سنتی ایرانی نیز به آن اشاره شده است؛ حاصل تخمیر گرده گل در سلول‌های کندو است و یک «غذا دارو» محسوب می‌شود که ارزش غذایی و دارویی فوق‌العاده‌ای دارد.

گرده گل که نقش تأمین پروتئین و سایر عناصر تغذیه‌ای موردنیاز زنبورعسل را بر عهده دارد، به‌واسطه پوسته سخت آن برای زنبورعسل قابل‌هضم نیست، لذا، زنبورعسل پس از ترکیب گرده گل با عسل و آنزیم‌هایی که بر آن ترشح می‌کند، آن را در حجره‌های «شان» انبار و سیلو نموده و طی فرایند تخمیر، باعث شکسته‌شدن پوسته سخت گرده گل و در دسترس قرارگرفتن محتویات آن می‌شود.

 «نان زنبور» علاوه بر اینکه نیازهای غذایی زنبورعسل را به‌صورت کامل برطرف می‌کند، یک غذای بسیار مفید، کاربردی و کامل برای انسان است، تا آنجا که در یونان باستان از آن به نام «غذای خدایان» یاد می‌کردند.

امروزه در دیگر کشورهای توسعه‌یافته و صاحب برند جهانی در محصولات زنبورعسل، «نان زنبورعسل» به‌عنوان یک محصول تجاری و بازارسازی شده، استحصال و در معرض فروش قرار می‌گیرد، به‌طوری‌که در این کشورها در کنار ژل رویال، بره‌موم، زهر و دیگر محصولات، سهم زیادی در درآمد و اقتصاد زنبورداری این کشورها و گسترش سفره ارتزاق زنبورداران دارد.

به گزارش مرجع خبری صنعت زنبورداری ایران، برای اولین‌بار طرح تجاری‌سازی تولید «نان زنبورعسل» توسط یک شرکت ایرانی در کشور آغاز شده و از دو سال گذشته تاکنون پژوهش‌های علمی و میدانی دراین‌خصوص صورت‌گرفته و ضمن تعامل با کشورهای پیشروی جهان در این صنعت، به‌زودی شاهد خبرهای خوشی برای توسعه ارتزاق زنبورداران از این محصول خواهیم بود.

قرار است به‌زودی نحوه تجاری‌سازی و بازارسازی این محصول و معرفی و تحویل ادوات استحصال آن با ثبت‌نام از علاقه‌مندان طی فرایند برگزاری کلاس‌های آموزشی و توجیهی در ایران رونمایی شود. به زودی اطلاعات تکمیلی در خصوص این کلاس ها اطلاع رسانی می شود . منتظر خبرهای بعدی ما در روزهای آتی باشید.

۰
۰
منبع بینا نیوز
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید