۱
۰

امگا 3 ؛ ناجی زنبورها از مسمومیت ناشی از آفت کش ها

امگا 3 ؛ ناجی زنبورها از مسمومیت ناشی از آفت کش ها
آفت کش ها نه تنها برای حشرات مضر کشنده هستند، بلکه ممکن است به مهم ترین گرده افشان های طبیعت نیز آسیب برسانند. خوشبختانه، یک مطالعه جدید نشان می دهد که یک درمان طبیعی برای نجات زنبورهای عسل وجود دارد که ممکن است جان آن ها را نجات دهد.

به گزارش عسلنا، به نقل از سیناپرس، دانشمندان در مطالعات جدید خود دریافتند: روغن گیاه ahiflower  که از خانواده گاوزبانیان محسوب شده و حاوی روغن غنی از امگا ۳ است، می ‌تواند به طور موثری از آسیب ناشی از مسمومیت به گرده ‌افشان ‌هایی مانند زنبور ها به دلیل قرار گرفتن در معرض آفت ‌کش‌ ها جلوگیری کند.

هیچم منایل دانشجوی دکترا از دانشگاه مونکتون در نیوبرانزویک کانادا در این رابطه می گوید: آفت کش ها یک تهدید بزرگ برای جمعیت حشرات هستند و از آنجایی که حشرات هسته اصلی غنا و تعادل اکوسیستم به شمار می روند، هر گونه از دست دادن تنوع زیستی حشرات می تواند منجر به پیامدهای فاجعه باری شود.

گفتنی است ماده موسوم به ایمیداکلوپرید، یک آفت کش نئونیکوتینوئید محسوب شده که یکی از رایج ترین حشره کش های جهان است. نئونیکوتینوئیدها گروهی از حشره کش ها هستند که معمولاً در مزارع و مناطق شهری استفاده می شوند. در سال ۲۰۱۸ استفاده از ایمیداکلوپرید به طور خاص توسط اتحادیه اروپا به همراه دو نئونیکوتینوئید اصلی دیگر ممنوع شد. با این حال، استفاده از آن در ایالات متحده و سایر نقاط جهان هنوز رایج است.

 از نظر فنی نئونیکوتینوئید ها از جمله سمی ترین و مضرترین حشره کش های موجود در جهان هستند. آن ها به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته و در محیط بسیار پایدار هستند. بنابراین، جلوگیری از در معرض قرار گرفتن زنبورهای عسل و در نهایت مسموم شدن آن ها با این ماده سمی عملا غیرممکن است. در این میان یک استراتژی راحت ‌تر، تقویت سیستم ایمنی و متابولیسم زنبورهای عسل برای غلبه بر این مسمومیت شیمیایی است.

 

 

برای آزمایش این موضوع که روغن غنی از امگا ۳ چگونه در برابر قرار گرفتن در معرض سموم برا  مدت طولانی مقاومت ایجاد می کند، منایل و تیمش به سه گروه زنبور عسل را با شربت ساکارزی تغذیه کردند که حاوی آفت کش به تنهایی، روغن آهی گل به تنهایی یا هر دو با هم بود. پس از ۲۵ روز مصرف این رژیم های غذایی، آن ها تنفس میتو کندریایی زنبورها را اندازه گیری کردند. این نوع تنفس مجموعه‌ ای از واکنش ‌های متابولیکی را توصیف می‌ کند که برای انجام موفقیت ‌آمیز آدنوزین تری فسفات  ATP  در میتوکندری به اکسیژن نیاز دارند.

منایل در این رابطه توضیح می‌ دهد: در ابتدا تاکید می کنم، نتایج ما فرضیه های موجود را در مورد اثر ممانعت ‌کننده ایمیداکلوپرید بر تنفس میتوکندریایی تأیید کرد. آنچه هیجان ‌انگیز و به نوعی شگفت ‌انگیز بود، اثر مفید فوری روغن آهی ‌گل بر تنفس میتوکندری است. زنبور های عسلی که به طور همزمان با روغن ایمیداکلوپرید و آهی ‌گل تغذیه می ‌شدند، مقداری از میزان تنفس آنها به همان میزان نسبت به گروه شاهد بهبود یافت.

یافته ‌های این تیم مطالعاتی برای حفظ جمعیت گرده‌ افشان و سودمندی اکوسیستم امیدوارکننده هستند. منایل و همکارانش ممکن است به زودی به امکان تولید مکمل ‌های غذایی دست پیدا کنند که مرگ و میر زنبورهای عسل در معرض آفت‌ کش‌ها را کاهش می ‌دهد.

به گزارش این سایت خبری، منایل در خاتمه توضیحاتش نتیجه می گیرد: ما معتقدیم که این استراتژی امیدوارکننده بوده و با بهبود تنفس آن ها از طریق مکمل روغن آهی‌ گل، میتوکندری می‌تواند تولید ATP خود را افزایش دهد و در نتیجه عملکرد کلی زنبورهای عسل و همچنین سیستم ایمنی آنها را بهبود بخشید.

شرح کامل این مطالعات در کنفرانس صدمین سالگرد SEB در سال ۲۰۲۳ ارائه شد.

۱
۰
منبع سینا پرس
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید