۱۳۵۸
۷
۲

شما هم می توانید زنبوردار شوید

شما هم می توانید زنبوردار شوید
زنبوردار شدن آنقدرها هم سخت نیست. شما هم می توانید زنبوردار شوید؛ البته به شرطی که آگاهی لازم نسبت به این شغل داشته باشید

انتخاب شغل در بسیاری از جوامع بشری یکی از مهم ترین و اصلی ترین نیازهایی است که از کودکی مورد توجه قرار می گیرد. شغل با توجه به تناسب و علاقه هر فرد و با بررسی جوانب مختلفی انتخاب می شود. به همین علت یک فرد پس از انتخاب شغل اصلی، تا پایان عمر تلاش می کند در آن زمینه پیشرفت کند.

زنبورداری نیز یکی از شغل هایی است که در دنیای مدرن امروزی، بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده است. در طول قرن ها و به ویژه سال های گذشته، روز به روز بر کیفیت این شغل افزوده می شود. شاید در گذشته زنبورداران افرادی کم سواد بودند که تنها در دشت ها، سبزه زارها، باغ ها، کوه ها و ارتفاعات مشغول به جمع آوری عسل یا جابجایی کندوها بودند. این در حالی است که امروزه زنبورداری نیاز به علم و دانش فراوانی دارد.

یک زنبوردار موفق، زنبورداری است که با استفاده از دانش روز و البته با بهره گیری از تجربیات گذشته، شرایط خوبی برای کندو و کلونی زنبور عسل ایجاد نمایند. به طور واضح می توان گفت که زنبورداری یا بهتر است بگوییم حرفه زنبورداری امروزه توانسته به جایگاه بسیار مهمی دست پیدا کند. این جایگاه به دنبال علمی کردن پرورش زنبور و به دست آوردن بیشتر فرآورده های مختلف از این حشره پرخاصیت است.

با وجود تمام پیشرفت های ایجاد شده در تکنولوژی، هنوز هم شغل زنبورداری از مشاغل سخت در دنیا محسوب می شود. زنبوردار باید علاوه بر داشتن تخصص، دانش و تجربه در زمینه های مختلف و شناخت دقیق زنبورها، بیماری های آن ها و شرایطی که بر آب و هوای یک منطقه حکمفرماست، شرایطی را بپذیرد که در آن ممکن است سختی های زیادی وجود داشته باشد. اگر قرار است وارد شغل زنبورداری شوید، بهتر است به دیدگاه کلی و جامع نسبت به این شغل دست پیدا کنید و سپس برای ورود به آن اقدام نمایید.

 

 

چرا زنبورداری شغل خوبی است؟

ما در مجله عسلنا تلاش می کنیم علاوه بر معرفی شغل زنبورداری به ارائه آموزش هایی در مورد این حرفه بپردازیم. دوست داریم افرادی که در ابتدای راه زنبورداری قرار دارند بتوانند با مطالعه این آموزش ها خیلی سریع سطح توانمندی خود برای زنبورداری را افزایش دهند.

آیا زنبورداری شغل سختی است؟

همان طور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم، با وجود تمام پیشرفت ها در صنعت زنبورداری، هنوز هم این شغل از جمله مشاغل سخت محسوب می شود. به ویژه با وجود بیماری های مختلفی که روز به روز بر تنوع و شکل و دامنه آن ها افزوده می شود، زنبورداری و ریسک های آن افزایش پیدا می کند. طبیعی است که برای ورود به این شغل باید سرمایه گذاری مناسبی انجام شده و اطلاعات و دانش تخصصی لازم اندوخته شود. هرچند به طور کلی، راه اندازی زنبورداری آنقدرها نیازی به سرمایه های کلان ندارد.

آنچه توانمندی شما برای اداره شغل زنبورداری را مشخص می کند، این است که برای مدتی هم که شده در یک زنبورستان فعالیت داشته باشید. بسیاری از زنبورداران به ویژه در ایران، شغل اجداد خود را ادامه داده و به زنبورداری مشغول شده اند. در واقع آنها تمامی آموزش های زنبورداری را از پدران خود فراگرفته و سختی ها و مشقت های این شغل را نیز با چشم دیده اند. در نتیجه انتخاب شغل زنبورداری توسط آنها کاملا هوشمندانه و با دیدن شرایط این شغل انجام می شود.

اگر شما هم می خواهید شغل زنبورداری را انتخاب کنید، حتما بررسی های لازم را به صورت حضوری انجام دهید. نباید فقط به خواندن مقالات و مطالب یا دیدن کلیپ های مختلف اکتفا کنید. در این صورت است که انتخاب دقیق تری خواهید داشت به این زودی از ورود به این شغل جذاب و البته سخت، پشیمان نمی شوید.

برای زنبورداری به چه چیزهایی نیاز داریم؟

اگر می خواهید زنبوردار شوید و این شغل را شروع کنید، نیازی به سرمایه های کلان همانند بسیاری از شغل های دیگر ندارید. زنبورداری زیرمجموعه کشاورزی محسوب می شود؛ اما امکان ورود به آن با کمترین امکانات نیز وجود دارد. البته بهتر است قبل از هر چیز موارد مورد نیاز برای شروع شغل زنبورداری را بررسی کنید و سپس برای تامین آن ها تحقیقات لازم را به عمل آورید.

برای راه اندازی شغل زنبورداری به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟

از مهم ترین نیازها برای شروع زنبورداری، زمین مناسب این است که برای محل قرارگیری کندو ها تعیین می شود. نگران متراژ زمین نباشید؛ چراکه می توانید از زمینی کوچک شروع کنید. البته باید به نیازهای اولیه یک زمین مناسب برای زنبورداری نیز توجه داشته باشید. هر محیطی نمی تواند برای قرارگیری کندوها در نظر گرفته شود. بهتر است محیط هایی را انتخاب کنید که از کارخانه های صنعتی دور بوده و بیشتر به زمین های کشاورزی نزدیک باشد.

یک از راهکارها برای شروع زنبورداری این است که با یک باغدار صحبت کنید و مساحتی به اندازه ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر از باغ را اجاره نمایید. کندوهای خود را درون آن باغ قرار دهید. البته اصولاً اجاره باغ هزینه چندانی برای شما نخواهد داشت؛ چراکه وجود زنبور در باغ خود عاملی برای افزایش بهره وری باغ برای صاحب باغ خواهد بود. بهترین کار این است که اگر در بین اطرافیان و آشنایان خود کسی را سراغ دارید که باغ میوه مثل باغ بادام دارد کندوهای خود را درون آن قرار دهید

عسل؛ ماده ای بهشتی، دارویی زمینی

موارد بعدی که برای راه اندازی شغل زنبورداری نیاز دارید، تخصص و زمان است. باید زمان لازم را برای رسیدگی به کندوهای خود داشته باشید. برای مثال اگر زنبورداری را به عنوان شغل دوم خود انتخاب کرده اید، می توانید هر هفته یک بار به کندوهای خود سر بزنید و قاب های عسل را وارسی نمایید. همچنین باید توجه داشته باشید که مهم ترین عامل برای ایجاد ضرر و زیان به شما، بیماری های مختلفی است که ممکن است زنبوران عسل به آن مبتلا شوند. در نتیجه باید به بهداشت و سلامت زنبور ها توجه ویژه ای داشته باشید.

در آخر بهتر است برای راه اندازی شغل زنبورداری، به هزینه های جانبی هم توجه کنید. برای مثال خرید سم یا ادوات مربوط به زنبورداری هزینه هایی را برای شما در بر خواهد داشت. اگر از پیش از راه اندازی به این موارد توجه کنید، قطعا بهره وری بهتری خواهید داشت.

سخن آخر

آنچه گفته شد تنها بخشی از نکات مهمی است که باید برای راه اندازی شغل زنبور داری مورد توجه قرار دهید. البته به نکاتی نیز در مورد سختی های این شغل و علمی و تجربی بودن آن اشاره کردیم که امیدواریم قبل از انتخاب شغل، به آن ها نیز توجه کنید.

نکات مقدماتی که زنبوردار باید در مورد تغذیه زنبورعسل بداند

اگر زنبوردار هستید از تجارب خود و اگر قصد ورود به شغل زنبورداری را دارید، از دلایل علاقه مند شدن به این شغل برای ما و خوانندگان این مطلب بنویسید. قطعا تجربیات و اطلاعات شما می تواند به همه کمک کند.

۷
۱
۲ دیدگاه
 
ir
آرش | ۴ سال پیش
راجب پرورش گل و گیاه های دیمی هم برامون تو منطقه خوزستان صحبت کنین
منظورم اینه که ایا میشه برای مثال یه گیاهی رو بکاریم و توی اون محوطه کاشت گیاه هم کندو بزاریم برای عسل تک گل و...
و اگه میشه میخوام بدونم نسبت هاش چجوریه مثلا چقد از ی گیاه بکاریم در چ مساحتی و چنتا کندو بزاریم!؟
مچکرم
۰
۰
 
 
ir
آرش | ۴ سال پیش
سلام
من خدمتم تموم شده و ی سال وقت گذاشتم برای کنکور که همین امسالم قراره کنکور بدم...اگه قبول نشدم...به زنبورداری رو میارم
زمین کشاوزی داریم که اطرافشم تپه و کوه هست البته زیر کشت گندم و جو هستش اما درخت کنار و گون زیاد داره و شنیدم که از کنار و گون هم میشه عسل گرفت! خلاصه این کار رو بخاطر این انتخاب کردم چون میخوام از منابع خود روستا استفاده کنم و از شهر نشینی هم اصلا خوشم نمیاد و از همه مهمتر پرورش دادن زنبورهاس و ازمون و خطاهای خیلی جالب و اموزنده که من بیشتر دنبال همین هستم...
در کل این حس که خودت کارافرینی کنی حس خیلی خوبیه برای من...

دمتون گرم
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید