۱۳۶۳
۱۰
۰

عسل؛ ماده ای بهشتی، دارویی زمینی

عسل؛ ماده ای بهشتی، دارویی زمینی
یک سوال ساده با یک دنیا جواب! همین الان که در حال نوشتن این مقاله هستیم، دانشمندان زیادی در سراسر دنیا در حال تحقیقات بیشتر برای شناخت عسل هستند.

همه ما کم و بیش با عسل آشنا هستیم و احتمالا برخی از انواع عسل را در خانه یا محل کار خود داریم. برای برخی مهم نیست که چه نوع عسلی می خورند؛ همین که طعم عسل را در دهانشان بفهمند، لذت می برند. با این حال برای برخی افراد نیز اهمیت دارد که عسل چیست؟ چگونه تولید می شود؟ چند نوع عسل در بازار وجود دارد و چه تفاوت هایی با هم دارند؟ اصلا چطور باید عسل طبیعی را از عسل تقلبی تشخیص داد؟ این افراد همواره تلاش می کنند تا با کسب اطلاعات بیشتر در مورد این ماده شگفت انگیز، بهترین عسل طبیعی را خریداری کرده و به مصرف خود و خانواده شان برسانند.

در این مطلب تلاش شده تا به صورت مختصر به معرفی عسل، این ماده بهشتی که توسط زنبور تولید می شود، اشاره کنیم. مقالات زیادی در مورد عسل نوشته شده که ما تلاش کرده ایم عصاره ای از نکات کاربردی را در این مطلب جای دهیم. البته اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد این ماده خوشمزه و مفید داشته باشید، بهتر است سری به مجموعه مقالات مجله عسلنا در مورد عسل طبیعی بزنید.

عسل چیست؟

یک سوال ساده با یک دنیا جواب! همین الان که در حال نوشتن این مقاله هستیم، دانشمندان زیادی در سراسر دنیا در حال تحقیقات بیشتر برای شناخت عسل هستند. هنوز بسیاری از خواص عسل ناشناخته بوده یا اثبات دقیقی علمی برای آن وجود ندارد. برای همین معرفی دقیق و علمی عسل ممکن است هر روز دچار تغییر و دگرگونی است.

با این حال، در یک تعریف کلی، عسل ماده ای تولید شده از شهد گل ها و گیاهان توسط زنبور عسل است. دو موضوع مهم در تعریف بیان شده وجود دارد که برای تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی راهگشاست. عسل هم باید از شهد گل ها تهیه شده باشد و هم زنبور تولید کننده آن به شمار برود. شاید در نگاه اول این موضوعی بدیهی به نظر برسد؛ اما با نگاهی به سوپرمارکت ها و فروشگاه های مختلف عرضه کننده عسل، متوجه عسل هایی می شویم که یکی از این دو ویژگی یا هر دو آن ها را ندارند اما با نوشته ای بزرگ بر روی آن ها حک شده: عسل!

 

 

همینجا اهمیت توجه در هنگام خرید عسل مشخص می شود. شما قرار است ماده ای شبیه به عسل تهیه کنید که نه از شهد گل ها تهیه شده و نه توسط زنبور عسل، پس چرا برای آن هزینه می کنید؟ اصلا چرا فکر می کنید چنین ماده ای ممکن است به درمان بیماری های شما کمک کند و به فرموده خداوند متعال شفایی برای درمان های شما باشد؟ پس بهتر است در هنگام خرید عسل توجه بیشتری داشته باشید.

شما هنوز هم با خواص شگفت انگیز عسل آشنا نیستید؟

عسل از چه موادی تشکیل شده است؟

احتمالا برای شما هم این سوال پیش آمده که وقتی عسل می خوریم، چه موادی وارد بدن ما می شود. برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید بدانیم که ترکیبات موجود در عسل طبیعی چیست.

هرچند به نظر می رسد علم آینده اطلاعات دقیق تری در مورد ترکیبات عسل طبیعی در اختیار بشر قرار دهد؛ اما آنچه تاکنون در مورد عسل کشف شده نشان دهنده وجود مواد مختلفی در آن است که برخی از آن ها در ادامه می آید:

  • انواع قندها: فروکتور، گلوکز، دکسترین، ساکارز و...
  • آب
  • انواع مواد معدنی: منیزیم، پتاسیم، آهن، فسفات و...
  • انواع ویتامین ها: ویتامین های گروه B و C
  • انواع اسیدهای آلی: اسید گلوکونیک و...
  • انواع پروتئین و آمینواسید
  • و...

در اینجا اشاره ای به درصد هر کدام از این مواد در عسل نکردیم. علت این است که عسل طبیعی توسط انسان تهیه نمی شود که میزان همه این مواد به طور دقیق و یکسان باشد. بلکه زنبور با توجه به گل هایی که بر روی آن ها می نشیند و همچنین میزان رطوبتی که در آن منطقه وجود دارد، عسلی تهیه می کند که ممکن است درصد مواد موجود در آن متفاوت با عسلی دیگر باشد. با این وجود مواد اصلی تشکیل دهنده عسل طبیعی قندهای فروکتوز و گلوکز به همراه آب هستند.

به همین علت، تفاوت رنگ در عسل تک گل و حتی عسل های چند گیاه ایجاد می شود. میزان غلظت و همچنین سفت یا شل بودن عسل نیز به همین پارامترها وابسته است. در نتیجه مقایسه عسل های مختلف از نظر ویژگی های آن ممکن است کمی غیر حرفه ای باشد. هرچند برخی از روش های تشخیص عسل طبیعی به صورت خانگی، از همین ویژگی ها کمک می گیرد؛ اما هرچ کدام اطمینان بخش نیست.

چرا عسل بخوریم؟

عسل به راستی ماده ای بهشتی است. علاوه بر آنچه در طب سنتی ایرانی و طب مبتنی بر دین اسلام به ویژه در قرآن و احادیث آمده، در طب دیگر کشورها و تمدن های بزرگ بشری نیز عسل جایگاه ویژه ای داشته و دارد. متاسفانه در سال های اخیر با ورود عسل های تقلبی به بازار، اعتقاد مردم به این ماده شفابخش نیز کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که در گذشته از عسل به عنوان یک داروی شفابخش یاد می شد که برای درمان بیماری های مختلف مورد استفاده قرار می گرفت.

5 روش استفاده از عسل طبیعی که کاربرد زیادی دارد

عسل طبیعی نه تنها برای عسل درمانی بلکه برای پیشگیری از درمان معجزه می کند. بسیار یاز دانشمندان اروپایی در حال به ثمر رساندن تحقیقاتی هستند که نشان می دهد مصرف عسل طبیعی به طور مداوم، خطر ابتدا به سرطان های مختلف را به شدت کاهش می دهد. تحقیقاتی دیگر نشان از اثرگذاری عسل در خون انسان است. علاوه بر این، عسل ماده ای مقوی و کم کالری است که می تواند در رژیم های غذایی مختلف به کار گرفته شود.

قصد نداریم در این مطلب به کاربردهای عسل طبیعی و روش های استفاده از آن برای پیشگیری و درمان اشاره کنیم و به صورت تخصصی در مطالب دیگر به آن اشاره خواهیم کرد. با این حال این را فراموش نکنید که خوردن روزانه عسل هم از بروز بیماری پیشگیری می کند و هم درمانی بر بیماری های پیدا و پنهان شماست. این ماده بهشتی که دارویی زمینی برای ما انسان هاست را در سفره غذایی خود قرار دهید. راستی امروز عسل خورده اید؟ اگر جوابتان منفی است؛ همین حالا یک قاشق از عسل طبیعی را در آب ولرم حل کنید و جرعه جرعه میل کنید. نوش جان و گوارای وجودتان!

۱۰
۱
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید