۳۷۶۶
۱
۰

تا به حال به روش های جمع آوری گرده گل توجه کرده اید؟

آشنایی با روش های جمع آوری گرده گل
آشنایی با روش های جمع آوری گرده گل

گرده گل از مهمترین فرآورده های زنبور عسل است که توسط این حشره فعال و پر جنب و جوش جمع آوری شده و به داخل کندو آورده می شود. زنبور عسل از گرده گل به عنوان ماده ای مغذی و سرشار از پروتئین استفاده می کند و به همین علت وجود گرده گل در درون کندو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. با این حال با توجه به خواص گرده گل برای انسان، زنبورداران تلاش می کنند تا این ماده شگفت انگیز را در حدی که به کندو و زنبورهای آن آسیب وارد نشود جمع آوری کرده و اصطلاحاً گرده گل را برداشت کنند.

طبیعی است که برداشت گرده گل از کندو کار چندان ساده ای نباشد. به این علت که زنبورها گرده گل را در قسمتی از پای خود گلوله کرده و آن را با خود به داخل کندو می برند و در شان زنبور عسل ذخیره می نمایند. زنبورها خوب می دانند که گرده گل همانند عسل برای زندگی کلونی آن ها نقش حیاتی دارد. به همین علت تا جای ممکن در برابر برداشت آن مقاومت نشان می دهند.

با این حال انسان ها از سال ها پیش راهکارهایی را برای جمع آوری گرده زنبور عسل در نظر گرفته و به روش های مختلف مورد استفاده قرار می دادند. امروزه این روش ها بسیار نوین و نوع و مقدار برداشت گرده گل از کندو کاملا حساب شده است.

تله گرده گیر راهکاری برای جمع آوری گرده گل از کندو

آنچه مشخص است اگر شما بخواهید به عنوان یک زنبوردار به کندو نزدیک شوید تا گرده گل موجود در آن را برداشت کنید، با مشکلات زیادی مواجه خواهید بود. به همین علت محققان صنعت زنبورداری تصمیم گرفتند تا راهکاری ابداع کنند که با استفاده از این راهکار امکان ورود گرده به کندو وجود نداشته باشد. در نتیجه قبل از این که گرده گل وارد کندوی زنبور عسل شود، توسط انسان جمع آوری می گردد.

 

 

نتیجه تحقیقات فعالان صنعت زنبورداری، درست کردن وسیله ای به نام تله گرده گیر بود. این تله در درب ورودی کندو قرار می گیرد. البته گرده گیر باید به گونه ای طراحی شده باشد که تمامی قسمت های ورودی کندو را پوشش داده و زنبورها به جز ورود از این مسیر، راه دیگری برای وارد شدن به کندو نداشته باشد.

6 روش مصرف گرده گل برای استفاده از خواص این ماده شفابخش

تله گرده گیر در واقع یک صفحه پر از سوراخ است که سوراخ های آن بسته به نژاد زنبورعسل متفاوت هستند. با این حال به طور کلی قطر سوراخ هایی که در تله گردگیر مورد استفاده قرار می گیرد ۴ و ۷ دهم میلیمتر در نظر گرفته شده تا زنبورهای معمولی بتوانند از آن رد شوند. البته طبیعی است که رد شدن زنبور عسل از این سوراخ کوچک رفت و آمد او را دشوار می کند.

نتیجه این است که در هنگام عبور، گرده گل که به پای زنبور عسل متصل است به جداره های این سوراخ ها گیر کرده و از پای زنبور جدا می شود در قسمت پایینی درب ورودی کندو می افتد. در این قسمت نیز ظرفی قرار داده شده تا گرده ها درون آن ریخته شود.

چقدر از ارزش غذایی گرده گل اطلاع دارید؟

پس از جمع شدن گرده در درون محفظه زیرین، زنبوردار بدون هیچ مشکلی می تواند ظرف را برداشته و برای فرآوری گرده گل یا همان خشک کردن و فریز کردن آن اقدام کند.

آیا این روش همیشه مناسب است؟

سوالی که پیش می آید این است که اگر زنبورها خود به گرده گل نیاز دارند پس با جمع آوری گرده توسط انسان ها این حشرات چطور تغذیه خود را فراهم می کنند؟ در جواب باید گفت که زنبورداران حرفه ای به طور میانگین روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم گرده گل را به این روش برداشت می نمایند و پس از رسیدن به حد مطلوب، تله گرده گیر را از درب ورودی کندو بر می دارند. در این صورت زنبورها می توانند گرده مد نظر خود را به داخل کندو برده و آن را برای زمان حال و زمستان ذخیره کنند.

برای راه اندازی شغل زنبورداری به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟

آنچه که مشخص استف گرده گل تولید شده توسط زنبور عسل بیشتر در ماه هایی از سال فراوان است که گل ها در حال گرده افشانی هستند. به طور کلی توصیه می شود که زنبورداران از تله گرده گیر در ایامی که زنبور ها مشغول خوردن شهد و تولید عسل هستند، از روش تله گرده گیر برای برداشت گرده گل استفاده نکنند

البته ناگفته نماند که بسیاری از زنبورداران در فصل زمستان در صورتی که زنبور عسل با کمبود مواد غذایی مواجه شود برخی مواد غذایی مثل کیک گرده را برای این حشرات مهیا می کنند تا مشکلی از بابت تامین نیازهای خوراکی زنبورعسل وجود نداشته باشد. با این حال توصیه هایی که انجمن زنبورداران به فعالان صنعت زنبورداری می کند، این است که تا جای ممکن از برداشت بی رویه گرده گل از کندو خودداری کنند تا سلامت و بازدهی کندو در حد بالایی قرار داشته باشد.

نکات مقدماتی که زنبوردار باید در مورد تغذیه زنبورعسل بداند

این موضوع کاملا وابسته به تصمیم زنبوردار است که تا چه میزان از گرده گل هایی که به سمت کندو حمل می شود برداشت کند. قطعا هرچه این میزان کمتر باشد، کیفیت زندگی زنبورها و همچنین کیفیت محصولات تولیدی دیگر زنبور از عسل طبیعی گرفته تا ژل رویال افزایش پیدا می کند.

سخن آخر

همانطور که در این مطلب به آن اشاره کردیم برداشت گرده گل از کندو سخت و دشوار نیست. با این حال فرآوری و نگهداری گرده گل توسط زنبوردار باید با دقت انجام شود. همچنین میزان برداشت گرده گل باید به گونه ای باشد که به کندو و زنبور آن آسیبی وارد نشود.

راز تنوع رنگ گرده گل

گرده گل یکی از مواد پرخاصیت با قیمت نسبتا مناسب است که شما می توانید به راحتی از خواص آن بهره مند شوید. پیشنهاد می کنیم به این سادگی ها این ماده خوراکی پرخاصیت را از سبد غذایی خود حذف نکنید. آیا تا به حال در مورد روش جمع آوری گرده گل مطالبی خوانده بودید؟ فکر می کردید نوع برداشت این ماده پرخاصیت به این گونه باشد؟ شگفتی های زنبور عسل به نحوی است که انسان ها باید از خلاقانه ترین روش ها برای برداشت محصولات او کمک بگیرند تا بتوانند از خواص این مواد طبیعی بهره مند شوند.

۱
۲
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید