۶۸۵۳
۳
۱

آیا می توانید از عسل برای درمان رفلکس اسید معده استفاده کنید؟

آیا می توانید از عسل برای درمان رفلکس اسید معده استفاده کنید؟

اگر پس از خوردن خوراکی، بازگردانده شدن اسید معده را به داخل مری خود تجربه کرده باشید، ممکن است دچار ریفلاکس معده شوید. حدود 20 درصد آمریکایی ها مرتبا با علائم ریفلاکس اسید معده سر و کار دارند. هنگامی که نسخه های پزشکی اثرات خود را نمی گذارند، برخی افراد برای تسکین علائم به درمان های طبیعی روی می آورند.

هزاران سال از عسل در داروهای طب سنتی کشورهای مختلف برای معالجه انواع بیماری ها استفاده شده است. برخی تحقیقات و شواهد نشان می دهد که عسل ممکن است تورم گلو را تسکین داده و علائم ریفلاکس اسید را کاهش دهد.

در این مطلب به بررسی این موضوع می پردازیم که آیا عسل می تواند بر روی رفلکس اسید معده اثر بگذارید یا خیر؟ پاسخ به این سوال می تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید دیگر از داروهای شیمیای استفاده کنید یا آنها را به سطل زباله بیاندازید!

برخی خواص عسل که بر رفلکس معده اثرگذار است

عسل سرشار از آنتی اکسیدان است. بعضی از انواع عسل ها ممکن است به اندازه میوه و سبزیجات آنتی اکسیدان داشته باشند. همچنین عسل حاوی پراکسید هیدروژن طبیعی است. این باعث می شود در درمان زخم ها مؤثر باشد. علاوه بر این، عسل دارای برخی از خواص ضد باکتری و ضد ویروسی است.

 

 

در طول تاریخ از عسل به عنوان دارویی استفاده شده تا به درمان بیماری های مختلف بپردازد. مزایای دقیق عسل به نوع عسل و گیاه غالب در آن بستگی دارد. عسل خام بیشترین فواید و خواص را برای سلامتی داشته و مملو از مواد مغذی و آنزیم ها هستند.

همانطور که گفته شد، عسل طبیعی سرشار از آنتی اکسیدان است. این مواد می توانند در جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد به شما کمک کنند. رادیکال های آزاد می توانند در روند پیری نقش داشته باشند. آنها همچنین ممکن است منجر به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و سرطان شوند. آنتی اکسیدان های موجود در عسل ممکن است به جلوگیری از بیماری های قلبی کمک کنند.

عسل همچنین دارای تعدادی از خواص ضد باکتری و ضد ویروسی است. عسل خام نه تنها می تواند باکتری ها و قارچ ها را از بین ببرد بلکه حاوی یک ضد عفونی کننده طبیعی بسیار قوی است. عسل مانوکا از موثرترین عسل ها برای درمان زخم محسوب می شود. این عسل ممکن است به همراه پراکسید هیدروژن طبیعی آن دارای خاصیت ضد باکتریایی دیگری باشد.

همه این موارد می توانند به نوعی در درمان رفلاکس معده اثرگذار باشند. در واقع مصرف عسل طبیعی کمک می کند تا دلیل و علت رفلکس معده مشخص شده و تا حدودی درمان شود.

عسل طبیعی چگونه به درمان رفلکس معده کمک می کند؟

عسل ممکن است به روش های مختلفی برای کمک به علائم ریفلاکس اسید معده کار کند. در این زمینه تحقیقات زیادی انجام شده که نتایج قابل قبولی ارائه داده اند. یکی از این تحقیقات در موسسه ای در هندوستان انجام شده که برخی از نتایج آن در ادامه آمده است.

همانطور که گفته شد عسل حاوی آنتی اکسیدان و اصلاح کننده رادیکال آزاد است. ریفلاکس می تواند تا حدی توسط رادیکال های آزاد ایجاد شود که سلول های دستگاه گوارش را با آسیب مواجه می کنند. عسل ممکن است با از بین بردن رادیکال های آزاد از آسیب دیدن معده جلوگیری کند.

عسل ممکن است برای کاهش التهاب در مری نیز فعالیت نماید. بافت عسل به آن اجازه می دهد تا پوشش غشای مخاطی مری را بهتر بپوشاند. این می تواند به تسکین طولانی مدت کمک کند.

با وجود این ادعاها، برای ارزیابی اثربخشی واقعی عسل طبیعی به عنوان درمانی برای ریفلاکس اسید، تحقیقات رسمی تری انجام شده است.

در یک بررسی بالینی که توسط مجله پزشکی بریتانیا Trusted Source منتشر شده، محققان اظهار داشتند که طبیعت چسبناک عسل ممکن است به پایین آمدن اسیدها کمک کند. یکی از اعضای تیم تحقیقاتی پس از مصرف پنج میلی لیتر (حدود یک قاشق چای خوری) عسل ساده، از علائم سوزش سر دل خود رهایی یافت.

اگر نمی خواهید به تنهایی یک قاشق چای خوری عسل مصرف کنید، می توانید آن را با یک لیوان آب گرم یا چای مخلوط کنید. نوشیدن یک لیوان شیر یا خوردن مقداری ماست نیز می تواند راهکاری آرام بخش به شما بدهد.

خطرات و هشدارها

بیشتر افراد می توانند از عسل برای برطرف کردن رفلاکس اسید معده استفاده کنند. با این حال برخی از گروه ها باید احتیاط بیشتری به کار ببندند.

عسل ممکن است روی قند خون تأثیر بگذارد. اگر مبتلا به دیابت، قند خون پایین یا در حال مصرف داروهای موثر بر قند خون هستید، قبل از امتحان کردن این روش درمانی از پزشک خود مشورت بخواهید. در صورت استفاده از داروهای خاص یا در زمان بارداری یا شیردهی، باید از پزشک خود در مورد مصرف عسل سوال کنید. همچنین عسل نباید به نوزادانی که سن آنها کمتر از 12 ماه است، داده شود.

اگر حساسیت به عسل دارید، نباید این روش درمانی خانگی را امتحان کنید. اگر متوجه عوارض جانبی غیرمعمول شدید، باید مصرف آن را قطع کرده و سریعا به پزشک یا اورژانس مراجعه کنید.

البته اگر نیاز به اثرگذاری سریعتر عسل طبیعی برای برطرف کردن رفلکس اسید معده دارید، از مسدود کننده های H2 مانند سایمتیدین (Tagamet) و فاموتیدین (Pepcid) استفاده کنید. می توانید این داروهای شیمیایی را که مضرات زیادی نیز برای بدن شما دارند، همراه با شربت عسل طبیعی میل کنید. مهار کننده های پمپ پروتون مانند امپرازول (Prilosec) نیز اسیدهای معده را کاهش می دهند. آنها همچنین می توانند به بهبود مری کمک کنند.

اگر با مصرف عسل و حتی قرص های شیمیایی علائم شما همچنان ادامه داشته باشد، پزشک ممکن است نسخه های قوی تری از این داروها را تجویز کند. بسته به علائم و نشانه های شما، ممکن است این داروها به تنهایی یا همراه هم مصرف شوند. با این حال اگر صبر داشته باشید همان عسل به تنهایی نیز می تواند اثرات خود را بگذارد.

در شدیدترین موارد، پزشک ممکن است داروی تقویت کننده مری مانند باکلوفن را پیشنهاد کند. این دارو ممکن است باعث کاهش آرامش شما شود و باعث شود اسید به سمت بالا جریان یابد. باکلوفن عوارض جانبی قابل توجهی دارد؛ از جمله خستگی و گیجی. پس بهتر است از همان عسل طبیعی به طور منظم استفاده کنید تا درمان شوید.

سخن آخر

اگرچه تحقیقات در مورد عسل و ریفلاکس اسید محدود است، اما هنوز هم یک روش ایمن و موثر برای درمان رفلاکس اسید محسوب می شود. اگر تصمیم دارید که عسل را امتحان کنید، به یاد داشته باشید که:

  • یک دوز معمولی تقریباً یک قاشق چایخوری در روز است.
  • عسل می تواند بر میزان قند خون شما تأثیر بگذارد.
  • بیشتر افراد می توانند عسل را بدون تجربه عوارض جانبی مصرف کنند.
  • درمان های فرارو یا درمان های جایگزین غالباً در دوره های متفاوتی از ریفلاکس اسید کمک می کند. اگر علائم شما پابرجاست، باید با پزشک خود مشورت کنید. هرچه زودتر از علائم خود کمک بگیرید، زودتر در مسیر بهبود خود خواهید بود و از آسیب بیشتر به مری خود دوری می کنید.

اگر شما هم تجربه ای از درمان ریفلاکس معده دارید حتما از طریق نظرات همین پست تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید. به نظر شما بهترین روش برای درمان این مشکل گوارشی قبل از آسیب رسیدن به مرسی چیست؟

۳
۱
منبع https://www.healthline.com/health/digestive-health/honey-for-acid-reflux
۱ دیدگاه
 
ir
Mohamad | ۲ سال پیش
با درود . عسل خالص اگر با خوراکی پخته مثل نان و چای مصرف نشود ، قند خون را بالا نمیبرد . عسل خالص قند خون زیر نرمال را افزایش و قند خون بالای نرمال را کاهش میدهد ممنون
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید