۳۶۲۸
۵
۱

چقدر عسل اقاقیا را می شناسید؟

بد نیست با عسل بومی آمریکا آشنا شوید
بد نیست با عسل بومی آمریکا آشنا شوید
عسل اقاقیا یک عسل خوش مزه، پرخاصیت با رنگی روشن تر از عسل های چندگیاه سنتی است. این عسل خواص درمانی زیادی برای بدن انسان دارد که می تواند برای بهبود بیماری های مختلف به کار گرفته شود

عسل اقاقیا توسط زنبورهایی تولید می شود که از شهد گل درختی با همین نام که بومی کشور آمریکاست می نوشند. به همیت علت ست که عسل اقاقیا به عنوان یکی از محبوب ترن عسل های تک گل در دنیا شناخته شده و طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است.

تحقیقات نشان می دهد که این نوع عسل تک گل دارای چند خاصیت مهم برای سلامتی است که احتمالاً به محتوای آنتی اکسیدانی بالای آن مربوط می شود. هرچند عسل اقاقیا از جمله عسل های است که کمتر در ایران وجود دارد؛ اما بد نیست اطلاعاتی در مورد این نوع عسل طبیعی داشته باشید.

در این مطلب تلاش شده تا به صورت مختصر به اطلاعات در مورد عسل اقاقیا بپردازیم. در دیگر مطالب مجله عسلنا به طور مفصل تری در مورد عسل اقاقیا و خواص آن صحبت خواهد شد.

عسل اقاقیا چیست؟

عسل اقاقیا از شهد گل Robinia pseudoacacia بدست می آید که معمولاً با نام ملخ سیاه  black locust  یا درخت اقاقیای کاذب شناخته می شود. این عسل تک گل بی نظیر معمولاً به عنوان عسل اقاقیا در اروپا برچسب خورده و فروخته می شود. این در حالی است که این نوع عسل طبیعی در آمریکا معمولاً به عنوان عسل اقاقیای آمریکایی یا عسل ملخ locust honey برچسب می خورد.

 

 

این نوع عسل نسبت به عسل های معمول، رنگ آن بسیار روشن تری دارد و تقریباً شفاف به نظر می رسد. عسل تک گل اقاقیا دارای رایحه ای مانند گل و رایحه ای دلپذیر و شیرین است. می توان گفت که عسل اقاقیا یکی از خوشمزه ترین عسل های تولید شده در آمریکا است.

عسل اقاقیا دیرتر شکرک زده یا متبلور می شود و مدت زمان بیشتری به صورت مایع باقی می ماند. این موضوع به احتمال زیاد به دلیل محتویات فروکتوز بالاتر این نوع عسل تک گل نسبت به دیگر عسل ها به ویژه عسل چندگیاه سنتی است. یکی از دلایلی که عسل اقاقیا را گران تر از دیگر عسل ها کرده، همین عدم تمایل به جامد شدن است.

مشخصات تغذیه ای عسل اقاقیا

هرچند مشخصات تغذیه ای عسل اقاقیا کاملا وابسته به منطقه رویش درخت و نوع استقرار کندوها دارد، اما به طور عمومی می توان گفت که 1 قاشق غذاخوری (21 گرم) عسل اقاقیا حدود 60 کالری و 17 گرم شکر است. عسل اقاقیا شامل قندهای گلوکز، ساکارز و فروکتوز است. با این حال میزان فروکتوز بیشتر از دیگر قندها گزارش می شود.

عسل اقاقیا از نظر تغذیه ای، هیچ پروتئین، چربی و فیبر ایجاد نمی کند. از طرف دیگر، این ماده حاوی مقادیر کمی از چندین ویتامین و مواد معدنی مانند ویتامین C و منیزیم است.

آنچه که در مورد عسل اقاقیا چشمگیر ترین به شمار می رود و باعث بروز خواص فراوان این ماده شده است، محتوای بالای ترکیبات گیاهی قدرتمند مانند فلاونوئیدها است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند. همین ترکیبات باعث شده تا از عسل اقاقیا به عنوان یک عسل درمانی استفاده شود.

به طور خلاصع می توان گفت که از نظر تغذیه ای، عسل اقاقیا در درجه اول از کربوهیدرات ها به شکل قند تشکیل می شود و سرشار از ترکیبات گیاهی قدرتمند با خواص آنتی اکسیدانی است. همین چند ویژگی تغذیه ای ساده در عسل اقاقیا آن را در بین انواع عسل تک گل خاص کرده است.

هشدارها در مورد استفاده از عسل اقاقیا

برای بیشتر افراد، خوردن عسل اقاقیا بی خطر است. با این حال، برخی از افراد ممکن است نیاز به پرهز یا محدود کردن مصرف عسل اقاقیا داشته باشند. برخی از این گروه ها می توانند گروه های مطرح شده در زیر باشند:

  • نوزادان: به دلیل خطر ابتلا به بوتولیسم که یک بیماری نادر ناشی از غذا است، توصیه نمی شود هر نوع عسلی را به کودکانی بخورانند که زیر یک سال دارند. حتی اگر مصرف عسل طبیعی برای درمان نوعی بیماری باشد باز هم بهتر است این نوع مصرف اتفاق نیافتد.
  • مبتلایان به دیابت: اگرچه شواهد موجود در مورد عسل و دیابت مختلف است، اما انواع عسل اقاقیا سرشار از قند طبیعی هستند. عسل اقاقیا باید در حد اعتدال مصرف شود، زیرا ممکن است بر قند خون تأثیر بگذارد
  • افرادی که به زنبور یا عسل حساسیت دارند: اگر به عسل یا زنبور عسل حساسیت دارید، ممکن است در مورد خوردن یا استفاده عسل اقاقیا به صورت موضعی یا خوراکی، حساسیت آلرژیک نشان دهید. بهتر است قبل از مصرف کامل، حتما یک تست کوچک انجام دهید.

علاوه بر این، اگرچه عسل اقاقیا ممکن است دارای مزایای زیادی باشد، به خاطر داشته باشید که این ماده مانند هر نوع شیرین کننده دیگری، به دلیل کالری زیاد و قند زیاد باید به اعتدال مصرف شود. خوردن بیش از حد از هر نوع شیرین کننده ممکن است به افزایش وزن، افزایش سطح قند خون و تأثیر منفی کلی بر سلامتی شما بیانجامد.

سخن آخر

عسل اقاقیا یک عسل خوش مزه، پرخاصیت با رنگی روشن تر از عسل های چندگیاه سنتی است. این عسل خواص درمانی زیادی برای بدن انسان دارد که می تواند برای بهبود بیماری های مختلف به کار گرفته شود. عسل اقاقیا به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های قدرتمند ممکن است به بهبود زخم ها، بهبود آکنه و برطرف شدن برخی از بیماری ها کمک کند.

اگر قصد خرید عسل اقاقیا را دارید، حتما به این نکته توجه داشته باشید که این نوع عسل طبیعی باید از فروشنده های معتبر تهیه شود. اگر به سراغ فروشنده ها معتبر به ویژه در ایران نروید، احتمالا عسلی تقلبی یا عسلی که از گیاه دیگری است را به عنوان عسل طبیعی اقاقیا به شما می فروشند. پس بهتر است به جای خرید از مراکز نامعتبر، فقط به سراغ برندهای معتبر بروید.

اگر تجربه ای از خوردن عسل اقاقیا داشته اید، حتما از این تجربیات با ما سخن بگویید. تجربیات شما قطعا می تواند کمک کننده برای کسانی باشد که قصد خرید عسل اقاقیا را دارند. به این علت که عسل اقاقیا عسلی بومی در ایران نیست، تجربه افراد در خرید این نوع عسل تک گل طبیعی کم است. پس شاید بهتر باشد اطلاعات خود را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا روند خرید بهتری را تجربه کنیم.

۵
۰
منبع https://www.healthline.com/nutrition/acacia-honey
۱ دیدگاه
 
de
مهدی همت منش | ۲ سال پیش
سلام ممنون از مطالب مفیدتون من یه زنبوردار شهری هستم که تو شهرستان گلبهار شهر گلبهار در نزدیکی شهر مقدس مشهد زنبورداری شهری میکنم جا داره اینجا از سازندگان شهر برای ساخت فضای سبز دوستار زنبور عسل تشکر کنم و اطلاع بدم شهر با کاشت درختان فراوان اقاقیا امکان تولید عسل تقریبا تک گل اقاقیا رو با درصد کمی سنجد به من داده برداشت نتوسط سال گذشته من حدود ۲۵کیلو بوده اما رکورد ۶۰کیلو از یک کندو قوی رو هم داشتم البته باید از شهرداریها و در شهر ما از شرکت عمران شهر جدید گلبهار برای ایجاد فضای ظبزی دوستدار زنبور عسل تشکر کرد
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید