۱۰۷۴
۷
۰

زنبورداری شغل آسان و جوان‌پسندی نیست، مسئولین آدرس غلط ندهند

یک مدرس و پژوهشگر عرصه زنبورداری مطرح کرد
یک مدرس و پژوهشگر عرصه زنبورداری مطرح کرد
 مهدی اخوان مقدم با انتقاد از تبلیغات غیرعلمی برای توسعه کمی صنعت زنبورداری، گفت: این حرفه شغل آسان و جوان‌پسندی نیست و مسئولین نباید با بیان اینکه این شغل سرمایه نمی‌خواهد و با حداقل‌ها راه می‌افتد و پرسود است، به جوانان آدرس غلط بدهند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، یک کارشناس زنبورداری در پاسخ به این سؤال که آیا در شرایط فعلی ورود جوانان به عرصه ایجاد مزارع زنبورداری را توصیه می‌کنید، پاسخ داد: به چندین دلیل در برهه فعلی ورود به این صنعت را به جوانان ایرانی علاقه‌مند توصیه نمی‌کنم، چراکه نگاه حاکمیتی و تصمیم‌ساز و سیاست‌گذار درباره صنعت زنبورداری آن‌طور که بایدوشاید، قدر و منزلت این صنعت شفابخش را نمی‌دانند و به فواید وجود زنبور در چرخه حیات و نقش بزرگی که در رشد و افزایش گیاهان مثمر دارند، واقف نیستند.

مهدی اخوان مقدم، با بیان یک نمونه از رفتار متولیان دولتی تصریح کرد: یکی از مسئولین متولی در دومین کنگره بین‌المللی زنبورعسل، زمان سخنرانی، حرف‌های عجیبی زد و گفت: «ما در نگهداری همه دام‌ها محدودیت داریم، الا در پرورش زنبورعسل!» و متأسفانه این نوع نگاه غیرعلمی بسیار آسیب‌زننده است.

توسعه کمی زنبورداری بدون توجه به ظرفیت مراتع

وی با اشاره به این نکته که این افراد بدون در نظر گرفتن و توجه به آمایش سرزمینی، نمی‌داند که یک لیوان آب یک نفر را سیراب می‌کند و اگر برای دو نفر استفاده شود، سهم کمتری می‌رسد و اگر این تعداد ده نفر شوند، هیچ‌کدام سیراب نمی‌شوند، نگاه یک‌جانبه‌گرا و تک‌بعدی بدون توجه به ظرفیت مرتع را خطرناک و دارای عواقب جبران‌ناپذیری برای صنعت زنبورداری کشور توصیف کرد.

 

 

اخوان مقدم، با بیان اینکه اگر فکر کنیم مثلاً هزاران کلونی دیگر می‌توانیم به ظرفیت زنبورداری ایران، بدون تحقیق علمی اضافه کنیم، نگاهی کمیت گرا و از سر جهل است، گفت: هر میزان مرتع، مقدار معینی شهد گل دارد و تنها تعداد مشخصی زنبور را می‌تواند تغذیه کند.

با کدام صادرات جوانان را تشویق به شروع زنبورداری کنیم؟

این زنبوردار موفق تهرانی، با طرح این پرسش ادامه داد که درزمانی که مشکل صادرات داریم و زیرساخت عرضه خارج از کشور وجود ندارد و اکنون صدور عسل به دیگر کشورها با مشکل روبروست، چه دلیل و لزومی برای افزایش مزارع و کلونی‌ها یا تشویق جوانان برای ورود به این حرفه وجود دارد؟

وی اضافه کردن تولیدکننده و تحمیل ظرفیت اضافه بر مراتع، درحالی‌که بازار هدفی وجود ندارد را نامعقول و غیرمنطقی قلمداد کرده و اظهار داشت: ما قانون مناسبی هم برای حمایت از زنبوردار و حل اختلاف در این صنعت نداریم و با ایجاد مزارع جدید و اضافه شدن زنبورداران، متأسفانه زنبورداران جدید، بدون رعایت فاصله مرتعی در نزدیکی مزارع قدیمی فعالیت را شروع می‌کنند و این سبب آسیب جدی به کسب‌وکارهای قدیمی و زنبورداران پیشکسوتی می‌شود که همه زندگی خود را روی این صنعت گذاشته‌اند.

تلاش تنها با پشتوانه علمی و تجربی جواب می‌دهد

به گزارش عسلنا، اخوان مقدم، زنبورداری را حرفه‌ای سخت و مشقت‌بار توصیف کرد و افزود: اگر بخواهیم کار علمی و سطح بالا و خداپسندانه انجام دهیم قطعاً دانش و سرمایه بالایی می‌خواهد و اینکه مدام تبلیغ می‌کنند که این کار به حداقل‌ها نیاز دارد و سرمایه نمی‌خواهد، حرفی غیرمنطقی و گزاف است.

وی با اشاره به اینکه، کار خوب و علمی و تولید عسل طبیعی به ابزار و ادوات روز و زیرساخت‌های زیادی نیاز دارد، ابراز کرد: تنها با حداقل‌ها و نخوردن و نخوابیدن، موفقیت در زنبورداری قابل‌دستیابی نیست و باید به آن نگاهی علمی و به‌روز داشت.

این مدرس و پژوهشگر عرصه زنبورداری، با ذکر این مطلب که زنبورداری سنتی و چادر خوابی در بیابان و در گرما و سرما با روحیات جوان امروزی سازگار نیست و در آخر هم جای رشدی ندارد و تعداد زنبورداران موفق بسیار کم است، یادآور شد: بسیاری از زنبورداران جدیدی که با تشویق متولیان دولتی برای افزایش آمار اشتغال‌زایی به این صنعت اضافه می‌شوند، این کار را برای شغل دوم انتخاب کرده‌اند و وقتی بدون کارشناسی و آمایش سرزمینی مثلاً در یک کیلومتری یک مزرعه قدیمی مشغول می‌شوند، سبب از بین رفتن تمام زحمات آن مزرعه‌ای می‌شوند که حالا باید روزی و میزان شهد زنبورهای خود را با یک شریک ناخوانده تقسیم کند.

زنبورداری ایران از عدم رشد علمی و سنتی بودن رنج می‌برد

اخوان مقدم، عنوان کرد: دلیل دومی که به جوانان برای ورود به این حرفه در شرایط فعلی توصیه نمی‌کنیم، سنتی بودن این صنعت و عدم رشد صنعتی و علمی آن در ایران است، کار کردن به شکل سنتی قطعاً پس از مدتی جوابگوی نیازهای یک جوان نیست و از یک مرحله‌ای به بعد، علی‌رغم تلاش ر زنبوردار، امکان رشد بیشتر وجود ندارد و با توجه به نیازهای روزافزون جوانان و زندگی امروز و یکنواختی درآمد این شغل و باز نبودن عرصه توسعه، قطعاً جوان پس از مدتی ناراضی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، وی دلیل سومی که به جوانان برای ورود به این صنعت در شرایط فعلی، توصیه نمی‌کند را دخالت مستقیم دولت در ایجاد تسهیلات، بدون کارشناسی و فقط در بُعد کمی دانست و گفت: متأسفانه شاهدیم که عدم توازن در این صنعت بیداد می‌کند، مثلاً می‌بینیم که رقمی برابر با تولیدکنندگان عسل، به کار فروش زنبور اشتغال دارند و این تعداد بالا و عدم تناسب برای آینده این صنعت وحشتناک است.

وی ادامه داد: دولت اگر به فکر ایجاد مشاغل از طریق این صنعت است باید با کار پژوهشی و تحقیقاتی و نیازسنجی دقیق، فقط از مشاغل و حوزه‌های جدیدی مثل گرده‌افشانی، تولید زهر و... حمایت کند و تنها برای مشاغل موردنیازی که کمبود وجود دارد، حمایت صورت پذیرد.

این کارشناس ارشد علوم دامی، افزود: اینکه بیاییم بر یک زیرساخت سنتی، مدام ظرفیت و بار اضافه تحمیل کنیم، سبب شکستن این صنعت و نارضایتی کسب‌وکارهای قدیمی‌تر و سبب از بین رفتن هویت و منزلت اجتماعی زنبورداران می‌شود.

اخوان مقدم، با اظهار تأسف اظهار کرد: تا چند سال قبل، زنبورداری برای افراد سودآوری داشت، ولی اکنون به صنعتی زیان ده و کم سود و پرزحمت تبدیل‌شده که بازار رقابتی سالمی در آن وجود ندارد.

زیرساخت‌های ضعیف آموزشی برای زنبورداران

به گزارش عسلنا، این پژوهشگر زنبورعسل، دیگر دلیل مخالفتش با ورود جوانان به این صنعت را عدم وجود زیرساخت‌های آموزشی دانست و اذعان کرد: زنبورداری امروز به علمی گسترده تبدیل‌شده که بدون داشتن دانش و تنها بر اساس تجربه یا دانستن مقدمات نمی‌توان در آن موفق بود.

 وی ادامه داد: زنبورداری صدها فوت کوزه‌گری و هزاران نکته علمی دارد که به‌راحتی قابل‌انتقال نیست و تنها با مداومت در این صنعت و دادن خسارت‌ها و هزینه‌های زیاد، این علم و تجربه به دست می‌آید، بسیاری از زنبورداران تجارب خود را انتقال نمی‌دهند و مشکلات زنبورداران جوان بسته به نوع زنبور و مرتع و آیتم‌های دیگر ممکن است خاص و انفرادی باشد و تنها با تجربه شخصی قابل‌حل باشد.

اخوان مقدم در پایان خاطرنشان کرد: زنبورداری خاک خوردن زیادی دارد و در این کسب‌وکار زنبورداران زیادی آمدند و بعد چند سال رفتند، عده‌ای هزینه‌های گزافی دادند و معدود افراد توانستند به موفقیت برسند و متأسفانه افراد غیر موفق و کم سرمایه دچار تقلب یا مشاغل کاذب یا دلالی در این بازار آشفته رسیده‌اند.

 

۷
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید