۵۰۱۳
۱۰
۰

چقدر با بیماری کنه واروآ آشنا هستید؟

آنچه باید در مورد کنه واروآ بدانید
آنچه باید در مورد کنه واروآ بدانید
داشتن اطلاعات در مورد کنه واروآ بسیار مهم و ضروری است. اگر اطلاعات شما در مورد این کنه کامل نباشد، احتمالا در راه مبارزه با آن شکست خواهید خورد.

یکی از مشکلات همیشگی برای زنبور عسل، بیماری هایی است که این حشره و کلنی زنبور عسل به آن مبتلا می شود. این بیماری ها به قدری مزمن هستند که می توانند زندگی کلنی را به خطر انداخته و مشکلات عدیده ای را برای زنبورها ایجاد کنند. یکی از شایع ترن بیماری ها، بیماری کنه واروآ است. این بیماری در سطح بسیار گسترده ای در دنیا وجود دارد و زنبورداران زیادی درگیر آن هستند.

اگر زنبوردار هستید یا می خواهید وارد شغل زنبورداری شوید، بهتر است قبل از هر چیز اطلاعات خود را در مورد کنه واروآ افزایش دهید. داشتن اطلاعات در مورد این کنه به دفع این آفت مهم نیز کمک خواهد کرد. در نتیجه بهتر است تا جای ممکن ابتدا با این نوع کنه مختص زنبور عسل آشنا شده و سپس به فکر راهکارهایی برای دفع آن باشید.

4 بیماری که در کمین زنبور عسل است

در مطالبی مجزا در مجله عسلنا به روش های مقابله با کنه واروآ می پردازیم. اما بد نیست قبل از اینکه به روش های مقابله و درمان با این کنه پرداخته شود، بیشتر با خود این کنه آشنا شویم. در این مطلب به طور کاملا خلاصه با کنه واروآ آشنا خواهید شد.

 

 

کنه واروآ چیست؟

کنه واروآ همانطور که از اسم آن نیز مشخص است، نوعی کنه است. این کنه به زنبور عسل می چسبد و زنبور به هیچ وجه نمی تواند آن را از بدن خود جدا کند. این نوع کنه یکی از رایج ترین بیماری های زنبورعسل در دنیا است و به جز قاره استرالیا که هنوز به آن راه پیدا نکرده، در دیگر قاره های جهان وجود دارد. آمارها نشان می دهد که بیماری کنه واروآ سال به سال گسترش و شیوع بیشتری پیدا کرده و کلنی های درگیر و مناطق ابتلا بیشتر می شود.

آنچه باید در مورد بیماری لوک آمریکایی بدانید

کنه واروآ تاکنون به سه صورت مرفولوژیکی کشف شده است. در واقع 3 گونه مختلف از این نوع انگل در دنیا پراکنده است که هر کدام از آنها شرایط متفاوتی دارند. برای مقابله با این کنه باید با تمامی گونه های آن آشنا بود. به همین علت است که نابود کردن کنه واروآ یک کار تخصصی است که باید توسط فرد متخصص انجام شود.

  • کنه واروآ ماده، شکل تخم مرغی مسطح دارد. طول این کنه ها حدودا 1 میلیمتر است و می توان آن را با چشم غیر مسلح نیز مشاهده کرد. رنگ این نوع کنه قهوه ای آجری یا قهونه ی مایل به قرمز است.
  • کنه واروآ نر، اندازه ای کوچکتر از کنه ماده دارد. رنگ این نوع کنه زرد روشن بوده و در برخی نمونه ها خاکستری رنگ است. این نوع کنه واروآ قابلیت چسبندگی مناسبی دارد و به راحتی می تواند خود را به زنبور عسل بچسباند. موهای موجود در روی شکم این نوع کنه بسیار سخت بوده و می توانند به موهای زنبور بچسبند. به همین علت است که زنبور توانایی جدا کردن کنه واروآ از خود را ندارد.

کنه واروآ چگونه زندگی می کند؟

در واقع زنبور عسل نوعی میزبان برای کنه واروآ است. این نوع کنه از خون زنبور عسل تغذیه می کند و بدون وجود زنبور می میرد. به دلیل اینکه بتواند به سادگی خون زنبور را بمکد، قسمت های نرم بدن او را برای چسبیدن انتخاب می نماید.

کنه ماده اصولا قبل از بسته شدن سر سلول لارو در کندو وارد شده و تخمگذاری می کند. این نوع کنه از لارو تغذیه کرده و می تواند به دوران بلوغ خود برسد. به همین علت لاروها یا می میرند یا به صورت ناقص به دنیا می آیند.

طول زندگی کنه واروآ در تابستان 2 ماه و در زمستان در کلنی هایی که هیچ لاروی وجود نداشته باشد، حدود 8 ماه است. نکته جالب توجه دیگر این است که کنه واروآ بیشتر علاقه مند است تا به لاروهای نر بچسبد اما لاروها ماده را نیز درگیر می کند.

کنه واروآ چطور انتشار پیدا می کند؟

متاسفانه یکی از بزرگترین مشکلات این بیماری زنبور عسل، سریع بودن انتشار و تکثیر آن در بین زنبورستان های مختلف است. به دلایل مختلفی کنه واروآ از یک کلنی به کلنی دیگر و از زنبورستانی به زنبورستان دیگر انتشار می یابد. روش های پیشگیری از این بیماری نیز بسیار سخت است. با این حال بد نیست روش های انتشار کنه واروآ را بیشتر بشناسید. برخی از این روش ها عبارتند از:

  • حمل کندوها از نقطه ای به نقطه دیگر
  • پرواز زنبورهای آلوده در منطقه
  • ورود زنبوران نر آلوده به کندوهای دیگر
  • ورود اشتباه زنبوران کارگر به دیگر کندوها
  • غارت کندوها
  • بچه کندوهای آلوده که به مناطق دیگر می روند
  • خرید کندوهای آلوده
  • و...

این موارد تنها بخشی از روش های گسترش این نوع بیماری هستند. همانطور که مشخص است، تقریبا نقش انسان ها در شیوع این بیماری بسیار ناچیز است و در نتیجه پیشگیری از آن نیز بسیار سخت به نظر می رسد.

روش تشخیص کنه واروآ در کندو

تقریبا می توان گفت که تشخیص بیماری کنه واروآ از آسان ترین تشخیص ها در بین بیماری های مختلف زنبور عسل است. صولا این کنه با چشم هم قابل رویت خواهد بود. با این حال اگر نتوانستید کنه ها را روی بدن زنبور عسل بیابید، می توانید از زنبورهای ناقص یا لاروهای مرده موجود در کندو، به وجود این بیماری در کلنی پی ببرید.

اطلاعاتی که باید در مورد بیماری لوک اروپایی داشته باشید

بهتر است پس از مشاهده اولین علائم، سریعا با دامپزشک یا افراد باتجربه در این زمینه مشورت کنید. هرچه سریعتر به جنگ این بیماری بروید، احتمال شکست دادن آن نیز بیشتر خواهد بود.

سخن آخر

داشتن اطلاعات در مورد کنه واروآ بسیار مهم و ضروری است. اگر اطلاعات شما در مورد این کنه کامل نباشد، احتمالا در راه مبارزه با آن شکست خواهید خورد. در نتیجه بهتر است تا جای ممکن اطلاعات کاملی در مورد این کنه داشته باشید تا بتوانید هم برای پیشگیری از این بیماری و هم برای درمان آن راه چاره ای بیاندیشید.

فراموش نکنید که مبارزه با کنه واروآ یک اقدام تجربی است. در نتیجه تا جای ممکن از مشورت افراد با تجربه استفاده کنید. این افراد می دانند که چطور می توان به روش های کم هزینه تر به نمقابله با کنه واروآ پرداخت. به همین علت مشورت با این افراد درمان این بیماری در کندو را بهینه تر خواهد کرد.

اگر تجربه ای در زمینه مقابله به این کنه داشته اید، حتما از طریق نظرات این پست با ما در میان بگذارید. تجربیات شما می تواند به زنبورداران جوان کمک کند تا بهترین تصمیمات را برای مقابله با این معضل بگیرند.

۱۰
۲
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید