۲۳۸۴
۱۵
۰

زهر زنبور عسل می تواند ویروس HIV را نابود کند

محققان از تاثیرات زهر زنبور عسل برای درمان ایدز می گویند
محققان از تاثیرات زهر زنبور عسل برای درمان ایدز می گویند
صحبت از اثرگذاری زهر زنبور عسل برای درمان بیماری های مختلف مربوط به سال های اخیر نیست؛ اما با توجه به تازه بودن بیماری HIV، درمان آن با استفاده از زهر زنبور عسل کمی جدید بوده و نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.

بیماری ایدز که نشای از ویروس HIV است، یکی از بیماری های جدید در عصر حاضر است. این بیماری که از چند سال گذشته در دنیا شیوع پیدا کرده، امروزه به عنوان یکی از چالش های محافل پزشکی به شمار می رود. متاسفانه هنوز هیچ درمان قطعی برای درمان ایدز وجود ندارد. با این حال محققان بسیار زیادی در سراسر دنیا در حال تحقیق و بررسی بر روی این بیماری هستند.

یکی از مواد طبیعی که به نظر می رسد برای درمان ایدز موثر باشد، زهر زنبور عسل است. با توجه به اینکه ظهور بیماری ایدز نسبتا تازه است، درمان های مختلفی بر روی آن به اجرا در می آید. یکی از درمان های تست شده برای درمان این بیماری، استفاده از زهر زنبور عسل بوده است. البته هنوز تحقیقات در مورد کاربرد زهر زنبور عسل برای درمان HIV در جریان است؛ اما امیدهایی نیز در این رابطه وجود دارد.

زمان آشتی با زهر زنبور عسل فرا رسیده است

در این مطلب به صورت مختصر به برخی نکات در مورد اثرگذاری زهر زنبور عسل بر روی بیماری ایدز می پردازیم. اگر به این بیماری مبتلا هستید یا در معرض و خطر این بیماری قرار گرفته اید، مطالب زیر ممکن است برای شما مفید باشد.

 

 

تحقیقات در مورد درمان ایدز با زهر زنبور عسل چه می گویند؟

تحقیقات جدید نشان می دهد که نانوذرات حامل توکسین موجود در زهر زنبور عسل قادر به از بین بردن سلول های HIV است. این در حالی است که این نانوذرات بقیه سلول ها را دست نخورده باقی گذاشته و به آنها آسیبی وارد نمی کنند.

محققان دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس (WU) می گویند که آنها با استفاده از سمی که در زهر زنبور عسل یافت می شود راهی برای نابودی موثر ویروس HIV پیدا کرده اند. این مطالعه که در مجله Antiviral Therapy منتشر شده، می گوید که این روش نه تنها ویروس ایجاد شده در ایدز را از بین می برد، بلکه سلول های اطراف آن را نیز دست نخورده نگاه می دارد.

ترکیبات شیمیایی زهر زنبور عسل را بشناسید

محققان امیدوارند بتوانند با دسترسی به برخی فناوری ها در زمینه نانوذرات، به کاربرد بیشتر زهر زنبور عسل بر روی سلول های HIV پی ببرند. همین تحقیقات نشان می دهد که می توان برای درمان ایدز، زهر زنبور را انتخاب کرد.

چگونه نانوذرات در زهر زنبور عسل HIV را از بین می برند؟

نانوذرات میکروسکوپی خواص منحصر به فرد و هیجان انگیزی دارند. در زیست پزشکی، از آنها برای انتقال پروتئین های مهم در بدن استفاده می شود. ماده اصلی سم زنبور عسل، ملیتین است که یک پروتئین کوچک است. محققان از نانوذرات برای توزیع ملیتین در مطالعات آزمایشگاهی استفاده کرده اند.

چقدر در مورد ملیتین ماده اصلی تشکیل دهنده زهر زنبور اطلاعات دارید؟

با روش تزریق زهر زنبور با استفاده از نیش، زنبور سم خود را به پوست شما تزریق می کند. سموم ملیتین قادر به ایجاد سوراخ هایی در پوشش محافظ HIV  و سایر ویروس ها است. دکتر جوشوا ال هود، مربی تحقیق پزشکی در WU، در بیانیه مطبوعاتی گفت که از لحاظ تئوری، هیچ راهی برای سازگاری ویروس با زهر زنبور وجود ندارد. ویروس باید یک پوشش محافظ داشته باشد، یک غشای دو لایه که ویروس را پوشانده باشد تا بتواند در برابر مواد موثر موجود در زهر مقاومت کند.

هنگامی که محققان سم را درون نانوذرات بارگذاری کردند، دریافتند که زهر به سلول های عادی آسیب نمی رساند؛ زیرا یک سپر محافظ به سطح نانوذرات اضافه شده است. از آنجا که سلول های HIV از سلول های معمولی کوچکتر هستند، اتفاقی برای سلول های معمولی ایجاد نمی شود.

بیشتر روش های درمانی اچ آی وی بر مهار توانایی تکثیر HIV است؛ اما هیچ کاری برای متوقف کردن عفونت اولیه انجام نمی دهد. با این حال، محققان می گویند از آنجا که نانوذرات سمی به بخش مهمی از ساختار HIV حمله می کنند، می توانند قبل از اینکه ویروس فرصت ایجاد عفونت در فرد را داشته باشد، آن ها را بکشند.

چگونه نانوذرات زهر زنبور می توانند به جلوگیری از انتشار HIV کمک کنند

محققان می گویند نانوذرات زهر زنبور عسل می توانند در ژل های واژینال به کار بروند. این کار  برای جلوگیری از شیوع ویروس HIV در کشورهای در حال توسعه، مانند بخش هایی از آفریقا که میزان HIV بالایی دارند، کمک کننده خواهد بود. همچنین این ژل ها می تواند برای افرادی کارردی باشد که قصد جلوگیری از بارداری را ندارند اما می خواهند در برابر HIV مصون باشند.

دکتر هود در این زمینه می گوید که کاربرد این نوع ژل برای زوج هایی مناسب است که تنها یکی از شرکا مبتلا به HIV است و آنها می خواهند یک نوزاد داشته باشند. این ذرات به خودی خود برای اسپرم بسیار بی خطر بوده و به همین دلیل برای سلول های واژن نیز بی خطر هستند.

نکات طلایی که باید قبل از مصرف زهر زنبور عسل بدانید

فراتر از اقدامات پیشگیرانه، دکتر هود پتانسیل درمان عفونت های HIV موجود را با استفاده از زهر موضوعی ناممکن نمی بیند. او این نظریه را تصدیق می کند که نانوذرات می توانند به منظور پاک کردن سلول های HIV از جریان خون به شخص تزریق شوند. این فناوری همچنین می تواند برای مقابله با سایر بیماری های عفونی مانند هپاتیت B و C مورد استفاده قرار گیرد؛ زیرا ویروس این بیماری ها یک غشای محافظ مشابه با ویروس HIV دارند.

با تمام این اوصاف، اگرچه تحقیقات نانوذرات جدید نیستند، قبل از استفاده از این نتایج در افراد، تحقیقات بیشتری لازم است. استفاده از این فناوری در انسان هنوز مورد کاوش قرار نگرفته است و سال ها مطالعه و آزمایشات بالینی را می طلبد تا مشخص شود آیا زهر واقعا می تواند اثرات لازم را داشته باشد یا خیر.

سخن آخر

صحبت از اثرگذاری زهر زنبور عسل برای درمان بیماری های مختلف مربوط به سال های اخیر نیست؛ اما با توجه به تازه بودن بیماری HIV، درمان آن با استفاده از زهر زنبور عسل کمی جدید بوده و نیاز به تحقیقات بیشتر دارد. با این حال روند تحقیقات به گونه ای است که حدس زده می شود احتمالا در سال های اتی شاهد نوعی واکسن ضد ایدز یا دارویی برای درمان ایدز باشیم که در آنها از زهر زنبور عسل استفاده شده باشد. موضوعی که نوید بخش درمان بیماری است که تا پیش از این هیچ راهکار درمانی برای آن وجود نداشته است.

مصرف خودسرانه زهر زنبور عسل، بازی با زندگی است

اگر تجربه ای از روش های مختلف برای درمان ایدز در خود یا دیگران داشته اید، حتما از طریق نظرات با ما در میان بگذارید. مطمئنا نظرات و تجربیات شما در برهه های حساس زندگی افراد مبتلا به ایدز می تواند موثر و کاربردی باشد.

۱۵
۰
منبع https://www.healthline.com/health-news/tech-bee-venom-could-hold-hiv-cure-030813#1
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید