۱۴۲۲
۶
۲

زمان آشتی با زهر زنبور عسل فرا رسیده است

زمان آشتی با زهر زنبور عسل فرا رسیده است
زهر زنبور خواص درمانی زیادی دارد. اگر از نیش زدن زنبور فراری هستید، طبیعی است؛ اما زهر زنبور خواص زیادی برای شما خواهد داشت

یکی از ترس های همیشگی ما انسان ها این است که زنبور عسل بدن ما را نیش بزند و آن را دچار آسیب کند. به ویژه اگر فرزند کوچک داشته باشیم همواره نگران این هستیم که نکند زنبور با نیش خود به فرزندمان آسیب وارد کند. بسیاری از مردم فکر می کنند که زهر زنبور عسل می تواند انسان را بکشد یا مواد سمی را وارد بدن کند که به مرور زمان وی را دچار آسیب کند. این در حالی است که زهر زنبور عسل خواص و مزایای فراوانی دارد که می تواند برای بدن انسانی مفید هم باشد. آنچه خطرناک است تعداد نیش بسیار بالای زنبور عسل است که می تواند انسان را دچار آسیب های جدی کند، نه یک یا دو عدد نیش!

در این مطلب قصد داریم بیشتر با زهر زنبور عسل آشنا شویم تا بدون دلیل از این ماده حیات بخش فاصله نگیریم. مطمئن باشید اگر از زهر زنبور عسل به درستی استفاده شود، درمان بسیاری از بیماری های لاعلاج توسط طب نوین امکان پذیر خواهد بود.

آیا زهر زنبور عسل خطرناک است؟

همانطور که می دانید بسیاری از حشرات توانایی دفاع از خود را ندارند. زنبور و برخی دیگر از حشرات هستند که این توانایی را در خود دارند که در برابر حمله به کندو یا آزار و اذیت هایی که به کلونی و جمعیت آنها می شود، از خود دفاع کنند.

زنبورهای کارگر در مدت دو هفته پس از تولد، توانایی لازم برای نیش زدن را پیدا می کنند. نکته جالب توجه این است که هر زنبور مقدار قابل توجهی زهر در بدن خود ذخیره می کند که در هنگام مواجهه با خطر تمامی آن را تخلیه نمی کند. با این حال نیش زدن زنبور به ویژه در هنگام نیش زدن به جاندارانی با پوست ضخیم مثل انسان، ممکن است به از دست رفتن جان آنها منجر شود. در واقع زنبورها می دانند که اگر بدن انسان را نیش بزنند احتمالا مرگ آنها فرا خواهد رسید. چراکه هم قسمت نیش و هم بخشی از بدن خود را برای نیش زدن و انتقال زهر به بدن انسان از دست می دهند.

 

 

بدون آگاهی از مضرات زهر زنبور عسل، از آن استفاده نکنید!

ناگفته مشخص است که زنبور ها تنها در شرایط خاص و در شرایطی که مطمئن هستند کلونی یا جان مجموعه آنها در خطر است از نیش زدن استفاده می کنند. این یک عملیات است که طی آن احتمالا خود زنبور کشته خواهد شد؛ پس هر زنبور تا جای ممکنه از این اسلحه استفاده نخواهد کرد!

خطرناک بودن نیش زنبور عسل برای انسان وابسته به وزن آن است. اگر زنبور عسل تمامی 3 میلی گرم زهر درون بدن خود را در هنگام نیش زدن به فرد منتقل کند، باز هم امکان آسیب جدی به فرد وجود ندارد. حتی در کودکان نیز این آسیب به شدت کم است.

روش های جمع آوری زهر زنبور عسل را بشناسید

به عنوان مثال فرض کنیم یک کودک ۱۰ کیلوگرم وزن داشته باشد. تنها در صورتی که بیش از ۷۰ تا ۸۰ نیش زنبور عسل به این کودک وارد شود، امکان آسیب جانی به او وجود دارد. حال این میزان را برای افراد بزرگسال در نظر بگیرید که وزن بالاتر از ۵۰ تا ۶۰ کیلو داشته باشد. مشخص است که وارد شدن زهر زنبور عسل به تعداد چند ده تایی نیز نمی تواند فرد را از پا درآورد.

آنچه باعث شده بسیاری فکر کنند زهر زنبور عسل خطرناک است، اطلاع از مرگ انسان هایی است که با نیش زنبور مرده اند. این در حالی است که تحقیقات نشان داده بسیاری از این مرگ ها بر اثر سکته قلبی یا حساسیت های ویژه ای به وجود آمده است که از قبل در بدن خود داشته اند. البته ممکن است تعداد نیش های زیاد در دور گردن انسان نیز باعث خفگی شود.

آیا هر نوع نیش زنبور شفابخش است؟

به طور کلی می توان گفت که زهر زنبور عسل تا زمانی که شما به کندو نزدیک نشده اید و جمعیت زیادی از زنبورها به شما حمله نکند، نمی تواند آن قدر برای سلامتی شما خطرناک باشد که منجر به مرگتان شود. در بسیاری از موارد حتی نیش زدن زنبور یک ماده شفابخش را وارد بدن می کند که می تواند شما را در برابر بسیاری از بیماری ها واکسینه کند. این شما هستید که اگر در برابر نیش زدن زنبور عسل نترسید می توانید از خواص آن استفاده کنید. البته طبیعی است که همه ما از تجربه نیش زدن زنبور فراری هستیم، اما آنقدر هم چیز بدی نیست!

زهر زنبور عسل چگونه تولید می شود؟

زهر زنبور عسل در دستگاه نیش زنبورهای کارگر تولید می شود. این زنبورها پس از اینکه به صورت کامل از لارو به زنبور کارگر تبدیل شده و آمادگی دفاع از کندو و کار کردن را داشته باشند، توانایی نیش زدن را پیدا می کنند. هر چقدر که زنبور پیرتر می شود، میزان زهر و میزان عملکرد زهر زنبور عسل نیز کمتر می شود.

به طور کلی بین 1.5 تا 3 میلی گرم زهر در کیسه زهر زنبور عسل ذخیره می شود تا در مواقع اضطراری مورد استفاده قرار می گیرد. البته زنبور کارگر عموما از تمامی این ذخایر استفاده نمی کند. زهر زنبور ملکه نیز برای مبارزه با زنبورهای ملکه دیگر مورد استفاده قرار می گیرد و قدرت عملکرد و میزان بیشتری دارد.

زمان آشتی با زهر زنبور عسل فرا رسیده است

زهر زنبور عسل از چه موادی تشکیل شده است؟

شاید برایتان جالب باشد که بخش عمده ای از ترکیبات زهر زنبور عسل را ماده ای به نام ملیتین تشکیل داده است. این ماده یک ماده بسیار خاص و ویژه است که به ندرت می توان آن را با این میزان حجم در مواد مختلف دیگر پیدا کرد. ترکیبات دیگری که در زهر زنبور عسل قرار دارند نیز به ملیتین کمک می کنند تا اثرات درمانی برای انسان داشته باشند. البته همین ماده است که باعث آسیب به مهاجمانی که به کندو حمله می کنند نیز می شود.

زهر درمانی و خواص شگفت انگیز زهر زنبور عسل

از دیگر ترکیباتی که در زهر زنبور عسل وجود دارد می توان به مقدار قابل توجهی پروتئین در کنار برخی از اسیدهای آمینه و گلوکز اشاره کرد که ترکیبی از این مواد ساختار زهر زنبور عسل را تشکیل داده اند. البته مواد دیگر نیز در زهر زنبور عسل پیدا شده که هنوز به صورت دقیق مشخص نیست که از چه نوع ماده ای است. بسیاری از دانشمندان در حال تحقیق بر روی این مواد خاص هستند.

۶
۰
۲ دیدگاه
 
ir
احمدی | ۳ سال پیش
مطلب خوبی بود. ولی آدم میترسه از زهر استفاده کنه. زهر زهره. چه ماله زنبور باشه چه سیانور باشه. سخته اعتماد
۰
۰
 
 
ir
سارا | ۴ سال پیش
اطلاعات خوبی بود در مورد زهر زنبور عسل . ممنون
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید