۱۶۶۲
۴
۰

چقدر در مورد درمان برفک دهان با بره موم اطلاعات دارید؟

چقدر در مورد درمان برفک دهان با بره موم اطلاعات دارید؟
برفک دهان بیماری است که باید خیلی زود جلوی آن گرفته شود. استفاده از بره موم به خوبی از رشد و گسترش بیماری پیشگیری به عمل آورده و در یک دوره کوتاه آن را درمان می کند

برفک دهان وقتی اتفاق می افتد که یک عفونت مخمر در داخل دهان شما ایجاد شود. این عفونت با نام های دیگری مثل کاندیدیازیس دهانی یا برفک ساده نیز شناخته می شود. برفک دهانی بیشتر در نوزادان و کودکان نوپا رخ می دهد اما در بزرگسالان نیز کاملا معمول است. این بیماری باعث ایجاد برآمدگی های سفید یا زرد در گونه ها و زبان داخلی فرد می شود که این برآمدگی ها معمولاً با درمان از بین می روند. به نظر می رسد بره موم به عنوان یک ماده درمانی برای برطرف کردن برفک دهان مورد استفاده قرار گیرد.

تحقیقات زیادی در مورد اثرگذاری بره موم بر روی برفک دهان به عمل آمده است. این ماده طبیعی به عنوان یک ماده موثر برای برطرف کردن قارچ شناخته می شود و از همین رو می توان به آن به عنوان یک ماده درمانگر برفک دهان نگاه کرد. هرچند تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

برای از بین بردن باکتری ها، روی بره موم حساب ویژه باز کنید!

در این مطلب تلاش شده تا به برخی نکات در مورد اثرگذاری بره موم بر روی برفک دهان اشاره شود. به نظر می رسد تحقیقات فعلی نشان دهنده اثرگذاری بره موم برای درمان برفک دهان است؛ پس بد نیست شما هم برای خلاص شدن از این مشکل، هوشمندانه و بر اساس آگاهی درست، از بره موم استفاده کنید.

 

 

کوتاه در مورد برفک دهان

برفک دهان معمولا خفیف است و بندرت مشکلات جدی ایجاد می کند.  اما در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند، می تواند در سایر نقاط بدن گسترش یابد و عوارض بالقوه جدی ایجاد کند.

برفک دهان در کودکانی که سیستم ایمنی نابالغ دارند بیشتر از همه شایع است. همچنین ممکن است در افرادی که مبتلا به دیابت هستند و افرادی که سیستم ایمنی ضعیف به دلیل سرطان، بیماری هایی شبیه به آنفولانزا و انواع کرونا قدیمی و جدید، ایدز یا سایر بیماریها دارند، بیشتر رخ دهد.

برخی داروهای خاص مانند استروئیدها و داروهای شیمی درمانی نیز سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کنند و ممکن است خطر ابتلا به برفک دهان را افزایش دهند. علاوه بر این، برخی از افراد پس از مصرف آنتی بیوتیک ها، برفک را تجربه می کنند.

برفک دهان به صورت تکه های سفید روی زبان و قسمت داخلی گونه ها وجود دارد که به راحتی قابل جدا شدن هستند. این عفونت می تواند به کام، لثه ها، گلو و در نهایت مجاری تنفسی و گوارشی گسترش یابد. در طب نوین، نیستاتین، داروی ضد قارچی است که به طور معمول به عنوان شستشوی دهان و دندان مورد استفاده قرار می گیرد و برای درمان برفک نیز کاربرد دارد.

در مراحل اولیه، برفک دهان ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد. اما هرچه عفونت بدتر شود، علائم بیشتر خواهد شد. برخی از علائم برفک دهان عبارتند از:

  • برآمدگی های سفید یا زرد در گونه های داخلی، زبان، لوزه ها، لثه ها و حتی لب ها
  • خونریزی جزئی در صورت قطع برجستگی
  • حس می کنید چیزی شبیه پنبه درون دهان تان است
  • ایجاد پوست خشک و ترک خورده در گوشه های دهان
  • سخت شدن قورت دادن غذا و حتی مایعات
  • بدمزه شدن دهان
  • حس نکردن طعم خوراکی ها
  • و...

در بعضی موارد ، برفک دهانی می تواند روی مری شما تأثیر بگذارد، اگرچه این یک امر غیر معمول است. همان قارچ هایی که باعث برفک دهان می شوند نیز می توانند در سایر قسمت های بدن شما باعث عفونت مخمر شوند. در نتیجه بهتر است هرچه سریعتر به فکر درمان باشید و از رشد و تکثیر این بیماری پیشگیری به عمل آورید.

بره موم و تاثیر آن برای درمان برفک دهان

صدها سال است که از بره موم برای درمان عفونت ها، کاهش التهاب و ترمیم زخم استفاده می شود. تحقیقات در سال های اخیر نشان داده که فلاونوئیدها که آنتی اکسیدان های قوی هستند، اثرگذاری فوق العاده ای بر روی خواص این ماده به ویژه برای برطرف کردن عفونت های قارچی دارند. از این رو دانشمندان زیادی بر روی اثرات بره موم برای برطرف کردن برفک دهان تحقیقاتی را انجام داده اند.

خواص بره موم؛ از خواص ضد التهابی تا ضد سرطانی

18 فرد بزرگسال مبتلا به برفک دهان در یکی از این مطالعات شرکت کرده اند. 6 نفر با نیستاتین تحت درمان قرار گرفتند و 12 مورد با عصاره بره موم تحت درمان قرار گرفتند. به هر دو گروه دستور داده شد که ناحیه آلوده دهان را خشک کرده و چهار بار در روز، نیستاتین یا بره موم را مستقیماً روی آن بمالند. پس از گذشت 15 روز، در هر دو گروه درمان عفونت ناپدید شد.

نتایج این مطالعه مقدماتی حاکی از آن است که عصاره بره موم می تواند یک درمان موثر برای برفک باشد. علاوه بر این، به نظر می رسد به اندازه داروی ضد قارچ نیستاتین بتواند خیلی زود به برطرف کردن برفک کمک کند. البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که بره موم به هیچ وجه عوارض جانبی نیستاتین را ندارد. در نتیجه می توان از آن به عنوان یک جایگزین مناسب نیستاتین استفاده کرد.

چند نکته که باید قبل از درمان برفک دهان با بره موم بدانید

یک نکته بسیار مهم در مورد استفاده از بره موم برای درمان برفک دهان، حساسیت های احتمالی به بره موم است. حتما قبل از اینکه از بره موم برای استفاده در درون دهان استفاده کنید، مقداری از آن را روی پوست خود بزنید تا از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان پیدا کنید.

فراموش نکنید که استفاده از بره موم برای کودکان زیر 1 سال ممنوع است. در نتیجه اگر می خواهید برای نوزادان یا حتی کودکان بین 1 تا 2 سال از بره موم برای درمان برفک دهان استفاده کنید، حتما با پزشک یا طبیب طب سنتی مشورت کنید.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، مداومت در استفاده از بره موم است. سعی کنید حداقل به مدت دو هفته و چند بار در روز از بره موم به صورت موضعی درون دهان استفاده کنید تا نتایج آن را ببینید. اگر در دوره مصرف وقفه بیاندازید، احتمال درمان کاهش پیدا می کند.

سخن آخر

برفک دهان بیماری است که باید خیلی زود جلوی آن گرفته شود. استفاده از بره موم به خوبی از رشد و گسترش بیماری پیشگیری به عمل آورده و در یک دوره کوتاه آن را درمان می کند. تحقیقات همچنان در این زمینه ادامه دارد. با این حال می توانید بدون نگرانی از بره موم استفاده کنید؛ چراکه عوارض جانبی کمی برای شما خواهد داشت.

آیا تا به حال از بره موم یا محلول های تولید شده از بره موم برای درمان برفک دهان استفاده کرده اید؟ اگر این تجربه را داشته اید حتما از طریق نظرات با ما در میان بگذارید.

۴
۰
منبع https://www.newhope.com/supply-news-amp-analysis/propolis-cures-yeast-infection-mouth,https://www.healthline.com/health/thrush
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید