۲۰۴۴
۴
۱

درمان آفت دهان با بره موم

درمان آفت دهان با بره موم

زخم های پوستی داخل دهان که به آن زخم های آفت نیز گفته می شود، ضایعات کوچک و کم عمقی هستند که بر روی بافت های نرم در دهان یا پایه لثه شما ایجاد می شوند. برخلاف زخم های سرماخوردگی و تب خال ها، آفت بر روی سطح لب شما رخ نمی دهد و مسری نیست. با این حال، آنها می توانند دردناک باشند و غذا خوردن و صحبت کردن را برای شما دشوار کنند.

بیشتر آفت های دهان طی یک یا دو هفته به خودی خود از بین می روند. در صورت ابتلا به آفت های غیرعادی و بزرگ یا دردناک در مواردی که به نظر نمی رسد بهبود یابد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. با این حال عموما برای درمان آفت دهان از مواد شیمیایی استفاده می شود که ممکن است مضراتی را نیز برای شما به همراه داشته باشند.

یکی از مواد مصرف بره موم، درمان آفت دهان است. شاید برایتان قابل تصور نباشد که این روش درمانی در مقایسه با دیگر روش های درمانی طبیعی، چقدر ساده تر و بدون درد اجرا می شود. در طب سنتی به ویژه در توصیه قدیمی تر ها، بهترین درمان برای آفت دهان، رب انار است. اگر تا به حال یک بار این روش درمانی را تجربه کرده باشید، می دانید که تا چه اندازه ممکن است دردناک باشد. این در حالی است که بره موم این میزان از درد را نداشته و به راحتی با روش های مختلف می تواند به درمان آفت دهان کمک کند.

بسته ویژه عسلنا برای درمان بیماری های دهان و دندان:

 

 

در این مطلب ابتدا به صورت مختیر با آفت دهان و علل ایجاد آن آشنا می شویم و سپس به مطالعه برخی روش های درمانی آفت به کمک بره موم خواهیم رفت. خوشبختانه این روش از درمان آفت دهان مبنای علمی داشته و تحقیقات گسترده ای توسط دانشمندان بر روی آن شده است.

کوتاه در مورد آفت دهان

بیشتر آفت های دهانی گرد یا بیضی شکل با مرکز سفید یا زرد و مرز قرمز رنگ ایجاد می شوند. آنها در داخل دهان، بر روی زبان یا زیر زبان، در داخل گونه ها، در لثه ها یا روی دیگر قسمت های درونی دهان شکل می گیرند. ممکن است قبل از ظاهر شدن زخم ها یک یا دو روز احساس سوزش داشته باشید. این بستگی به نوع آفت دهان دارد که قرار است پدیدار شود.

انواع آفت ها در دهان ایجاد می شوند. برخی از آنها کوچک و جزئی هستند و برخی دیگر به صورت گسترده قسمتی از دهان را پوشش می دهند به گونه ای که صحبت کردن بسیار سخت می شود. برخی دیگر نیز شباهت زیادی به تبخال های دهانی دارند و با چرک همراه هستند و به صورت خوشه ای از 10 تا 100 آفت در کنار هم شکل می گیرند.

علت دقیق آفت هنوز ناشناخته است. اگرچه محققان گمان می کنند که ترکیبی از عوامل به شیوع بیماری کمک می کند. برخی محرک های احتمالی برای ایجاد آفت دهانی شامل موارد زیر است:

  • پاسخ آلرژیک به باکتری های خاصی در دهان شما
  • حساسیت های غذایی به ویژه در مورد شکلات ، قهوه ، توت فرنگی ، تخم مرغ ، آجیل ، پنیر و غذاهای پرادویه یا اسیدی، بادمجان و به طور کلی مواد سودایی
  • Helicobacter pylori ، همان باکتری هایی که باعث ایجاد زخم معده می شوند
  • تغییرات هورمونی در دوران قاعدگی
  • وارد شدن آلودگی ها به دهان مثل وارد کردن اشیاء مختلف به دهان به ویژه در کودکان
  • رژیم غذایی نامناسب به ویژه کمبود ویتامین ب 12
  • و...

برای جلوگیری از بروز آفت دهانی راهکارهای زیادی وجود دارد. مهمترین آن رعایت بهداشت و توجه به رژیم غذایی است. حتما در هنگام خوردن غذا به آن توجه داشته باشید که مواد آلوده درون ظرف غذای شما وجود نداشته باشد. برخی باکتری ها به سادگی باعث ایجاد آفت گسترده در دهان می شوند.

برای پیشگیری از آفت دهان، عادت های بهداشت دهان و دندان را دنبال کنید. مسواک زدن منظم بعد از غذا و نخ دندان یک بار در روز می تواند دهان را تمیز و عاری از غذاهایی قرار دهد که ممکن است باعث ایجاد آفت شود. از یک برس نرم برای جلوگیری از تحریک در لطافت بافت های دهان استفاده کنید و از مصرف خمیر دندان و محلول های شستشوی دهان که حاوی سدیم لوریل سولفات است، خودداری کنید.

روش های درمانی زیادی برای برطرف کردن آفت دهانی وجود دارد. اکثر این راهکارها با استفاده از دهان شویه های حاوی مواد شیمیایی هستند که به عفونت زدایی و میکروب کشی از روی آفت دهان مشغول می شوند. با اینکه بسیاری از این مواد، اثرات خوبی دارند؛ اما ممکن است عوارض جانبی زیادی برای فرد به همراه داشته باشند. به ویژه برای کودکانی که عموما با آفت دهان مواجه می شوند، استفاده از این مواد شیمیایی ممکن است مضر باشد.

بره موم و درمان آفت دهان

همانطور که می دانید بره موم یک محصول تولید شده توسط زنبور عسل است که در بعضی از فرهنگ ها به عنوان درمان زخم های دهان مورد استفاده قرار می گیرد. نیاز به بررسی مطالعات علمی در این زمینه نیست؛ شاید اگر خودتان یک دوره از بره موم استفاده کنید، متوجه می شوید که این ماده به راحتی می تواند آفت دهان را به هر دلیلی که ایجاد شده باشد برطرف کند. با این حال بررسی برخی مطالعات نیز می تواند اطمینان بخش باشد.

در یک مطالعه قرار شد به گروهی از افراد روزانه 500 میلی گرم پروپولیس و به گروهی دیگر یک کپسول دارونما داده شود. این کار به مدت 2 هفته ادامه پیدا کرد و گروهی که مطالعه را اجرا می کردند با افراد مختلف تماس گرفتند. داده ها حاکی از کاهش آماری معنی داری در جلوگیری از شیوع بیماری و همچنین درمان آفت دهان با بره موم در گروهی که از این ماده استفاده کرده بودند حکایت داشت. با این حال محققان اشاره کردند که پروپولیس باید در یک کارآزمایی بالینی با نمونه بزرگتر ارزیابی شود

در یک مطالعه دیگر نشان داده شد که دهان شویه پروپولیس به طور معنی داری باعث کاهش تعداد و اندازه آفت، شدت درد و زمان بهبودی می شود. علاوه بر این، فراوانی شیوع آفت نیز با استفاده از این دهانشویه کاهش پیدا کرده است. این مطالعه که در یک مجموعه علمی معتبر انجام شد، شرکت های تولید کننده دهانشویه را به استفاده از بره موم در محصولات خود ترغیب کرده است.

سخن آخر

به نظر می رسد هم مصرف خوراکی بره موم و هم استفاده از محلول بره موم یا حتی جویدن بره موم، می تواند به درمان آفت دهان کمک کند. کافی است شما از این ماده به صورت هوشمندانه استفاده کنید تا شاهد برطرف شدن آفت از دهان خود باشید.

اگر تجربه ای در استفاده از بره موم داشته اید و به جلوگیری یا درمان آفت دهان منجر شده است، حتما از طریق نظرات با ما در میان بگذارید.

۴
۰
منبع https://europepmc.org/article/med/17285269,http://jcr.tums.ac.ir/index.php/jcr/article/view/90
۱ دیدگاه
 
ir
مسعود | ۳ سال پیش
سلام تشکر بابت مطالب خوبتون بنده بره موم را برای مشکل فشارخون بالام گرفتم که خب تاثیرخوبی هم دیدم ولی یکبار دهنم آفت زد گذاشتم رو قسمت آفت بصورت موضعی یه چند روز این کار را کردم آفت خوب شد
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید