۲۱۸۷
۲
۰

آنچه باید از خواص عسل طبیعی برای کبد انسان بدانید

آنچه باید از خواص عسل طبیعی برای کبد انسان بدانید
خواص عسل برای سلامت کبد فوق العاده عالی و شگفت انگیز است. بسیاری از محققان، عسل را ماده ای مختص سلامت کبد می دانند و معتقدند که بسیاری از خواص نشئت گرفته از عسل طبیعی برای قسمت های مختلف بدن انسان، ناشی از اثرگذاری آن بر روی کبد است.

درست است که عسل طبیعی یک ماده شیرین است اما برخلاف شکر تصفیه شده، حاوی ترکیباتی است که از جهات مختلف برای سلامت کبد انسان مفید هستند. برخی از خواص عسل طبیعی برای درمان بیماری های کبد آنقدر خاص هستند که داشنمندان را نیز به وجد می آورند. از عسل طبیعی، قرن ها به عنوان غذا و دارو استفاده شده است؛ اما دانشمندان اخیراً فواید آن را در مورد سلامت کبد از طریق آزمایشات حیوانی و انسانی کشف کرده اند. فواید کلی عسل ممکن است حداقل این ماده را به عنوان یک جایگزین مناسب برای شکر، مطرح سازد.

عسل طبیعی خواصی دارد که می تواند به سلامت کبد ما انسان ها کمک کند. به همین علت است که از گذشته برای انواع بیماری های کبدی، عسل طبیعی به عنوان یک ماده درمانی به کار گرفته شده و اثرات فوق العاده ای از خود نشان داده است. برای برخی بیماری های رایج امروزی مثل کبد چرب نیز، عسل به عنوان یک ماده درمانی فوق العاده عمل می کند که نمی توانیم به سادگی از خواص ان عبور کنیم.

در این مطلب تلاش کرده ایم تا به گوشه ای از خواص عسل طبیعی برای سلامت کبد اشاره کنیم. در عسلنا به صورت مجزا به هر کدام از این خواص نیز پرداخته خواهد شد و نتایج علمی مربوط به خواص عسل برای سلامت کبد را بیشتر مرور خواهیم کرد.

چرا عسل برای سلامت کبد مفید است؟

اگر به صورت خلاصه بخواهیم بگوییم که چرا سلامت کبد با عسل تضمین می شود، باید مروری کوتاه به برخی از خواص درونی عسل داشته باشیم. در واقع عسل طبیعی خواصی را در دل خود جای داده که باعث می شود این ماده برای برطرف کردن مشکلات کبدی و حفظ سلامت کبد مفید باشد.

 

 

عسل حاوی انواع مختلفی از مواد مغذی از جمله ویتامین های گروه B، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و ویتامین C است. همچنین حاوی پروتئین و اسیدهای آمینه است که بلوک های اصلی پروتئین هستند. شاید جالب تر از همه این باشد که عسل طبیعی حاوی ترکیبات فنولیک است که مواد مفیدی با خاصیت آنتی اکسیدانی هستند. آنتی اکسیدان ها مواد شیمیایی هستند که اثرات مواد آسیب رسان بالقوه موسوم به رادیکال های آزاد را خنثی می کنند.

حال این خواص ساده عسل، چه تاثیری بر روی سلامت کبد دارند؟ بد نیست برخی از این اثرات را با هم مرور کنیم

سم زدایی از کبد با عسل طبیعی

به نظر می رسد که عسل از کبد در برابر مواد سمی محافظت می کند. نویسندگان یک تحقیق که در سال 2015 و در یک مجله معتبر علمی منتشر شد، به این موضوع به صورت واضح اشاره کرده اند. این محققان برای ارزیابی ظرفیت محافظتی عسل، سم کبدی قوی را به دو گروه موش دادند که یکی از این گروه ها با عسل تغذیه می شد و دیگری بدون عسل.

موش هایی که در رژیم غذایی آن ها عسل وجود نداشت، آسیب کبدی قابل توجهی را متحمل شدند. این موضوع توسط آنزیم های کبدی آنها که به شدت افزایش یافته بود، نشان داده شد. در مقابل، عسل از کبد و کلیه های گروه دیگر موش ها در برابر سم محافظت کرده و کلسترول آنها را بهبود بخشید. نویسندگان این مقاله فرض می کنند که فعالیت آنتی اکسیدانی ترکیبات فنلی موجود در عسل ممکن است مسئولیت این اثر محافظت از کبد را داشته باشد.

عسل از کبد در برابر آسیب انسداد صفرا محافظت می کند

صفرا یک مایع گوارشی است که در کبد ساخته شده و از مجاری صفراوی خاص عبور کرده و در کیسه صفرا جمع می شود تا به شما در هضم غذا کمک کند. مسائل رایج مانند سنگ کیسه صفرا، التهاب یا حتی تومورها، می توانند مجاری صفراوی را مسدود کرده و باعث آسیب به کبد شوند. هنگامی که به موش های مبتلا به انسداد مجاری صفراوی عسل داده شد، این ماده به محافظت از کبد در برابر صدمات کمک کرد. این مطالعه که در ژوئن 2008 در مجله جهانی معده منتشر شد، نشان داد که ظرفیت عسل طبیعی برای محافظت از کبد در برابر انسداد صفر بسیار موثر و کارآمد است

ممکن است توانایی کبد در کنترل گلوکز را بهبود بخشد

یکی از ویژگی های خاص عسل طبیعی با اینکه به عنوان یک ماده شیرین کننده شناخته می شود، افزایش توانایی کبد برای مقابله با افزایش بی رویه گلوکز است. به همین علت است که برخی از پزشکان، عسل طبیعی را ماده ای موثر برای درمان دیابت می دانند.

در یک مطالعه علمی که در سال 2012 منتشر شد، بیان شده است که عسل طبیعی می تواند به کبد برای کنترل قند خون کمک کند. کبد به همراه لوزالمعده در کنترل قند خون نقش دارد. نویسندگان این مطالعه توضیح داده اند که دیابت معمولاً با اختلال عملکرد کبد در ارتباط است و نتیجه گرفتند که از طریق یک سری فرآیندهای متابولیک، مکمل عسل ممکن است توانایی کبد در کنترل قند خون را بهبود بخشد. در این مقاله که در مجله بین المللی علوم زیست شناسی منتشر شده، آمده است که برای کسانی که اضافه وزن داشته و خطر ابتلا به بیماری کبد چرب و دیابت را دارند، مکمل عسل می تواند از طریق یک سری فرآیندهای متابولیک در کنترل قند خون مفید باشد.

ذخیره نامناسب گلیکوژن در کبد باعث ترشح هورمون های استرس می شود که در طولانی مدت می تواند منجر به اختلال در متابولیسم گلوکز، مقاومت به انسولین و بیماری کبد چرب شود. عسل حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی، بیوفلاونوئیدها و اسیدهای آلی است که در مقایسه با قندهای تصفیه شده به روش دیگری متابولیزه می شوند. این ماده شامل 70-80٪ قندهای ساده است که کبد به راحتی آنها را جذب می کند. قند فروکتوز آن تقریباً به طور کامل برای سنتز گلیکوژن استفاده می شود. نسبت 1: 1 فروکتوز به گلوکز است که امکان ذخیره کافی گلیکوژن در سلولهای کبدی را فراهم می کند.

محققان بر این باورند که مصرف 1 تا 2 قاشق غذاخوری عسل قبل از خواب، کبد را تغذیه می کند، در طول شب به مغز انرژی می دهد و به تجربه خواب آرامش بخش کمک می کند.

دیگر خواص عسل برای سلامت کبد

با وجود منبع غنی از آنتی اکسیدان ها و پلی فنول ها، عسل می تواند از کبد در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب سلول های کبدی محافظت کند. مطالعات تحقیقاتی به اثرات مثبت آنتی اکسیدان قوی در عسل اشاره کرده اند.

عسل با بهبود سلامت کبد و کاهش خطر ابتلا به بیماری های کبدی رابطه مستقیمی دارد. دستگاه گوارش ما میزبان باکتری های مفید و مهمی برای هضم سالم غذا است. کبد سالم که تعادل باکتری های روده ای را به همراه دارد، مقاومت بهتری در برابر صدمات از خود نشان خواهد داد. عسل طبیعی منبع عالی باکتری های خوب است. عسل خام حاوی شش گونه لاکتوباسیل و چهار گونه بیفیدوباکتریوم است که می تواند سلامت کبد را تقویت کرده و به طور موثری سموم بدن را از بین ببرد.

سخن آخر

خواص عسل برای سلامت کبد فوق العاده عالی و شگفت انگیز است. بسیاری از محققان، عسل را ماده ای مختص سلامت کبد می دانند و معتقدند که بسیاری از خواص نشئت گرفته از عسل طبیعی برای قسمت های مختلف بدن انسان، ناشی از اثرگذاری آن بر روی کبد است. کافی است باور کنیم که به جای مصرف بسیاری از مواد شیمیایی مضر که خود باعث وخامت حال کبد می شوند، از عسل طبیعی استفاده کنیم.

اگر تا به حال تجربه ای در استفاده از عسل طبیعی برای سلامت کبد به ویژه درمان کبد چرب داشته اید، حتما از طریق نظرات با ما در میان بگذارید.

۲
۰
منبع https://www.benefits-of-honey.com/honey-cares-for-your-liver.html,https://www.livestrong.com/article/478981-is-honey-good-for-your-liver/
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید