۵۱۸۵
۷
۲

طبع بره موم چیست؟ کدام مزاج ها می توانند بره موم مصرف کنند؟

طبع بره موم چیست؟ کدام مزاج ها می توانند بره موم مصرف کنند؟

دنیای مزاج ها دنیای بسیار مهمی است. در واقع می توان گفت که تفاوت اصلی طب سنتی ایرانی با طب نوین، توجه به مزاج هر فرد برای توصیه های غذایی و دارویی است. در واقع مزاج های چهارگانه هستند که نشان می دهند یک ماده غذایی یا دارویی برای فرد مفید است یا می تواند برای او مشکلاتی را ایجاد کند. همین مزاج ها هستند که باعث می شوند فردی با مصرف یک ماده دچار مشکل شود و فردی دیگر همان ماده را مصرف کرده و هیچ مشکلی نداشته باشد. جالب است بدانید که همه مواد طبع و مزاج دارند و حتی برای برخی از رفتارهای ما نیز مزاج تعریف می شود.

متاسفانه بسیاری از مردم توجه زیادی به طبع مواد خوراکی که مصرف می کنند یا مزاج فعالیت هایی که انجام می دهند، ندارند. نکته قابل توجه این است که حتی بسیاری از افراد مزاج خود را هم نمی شناسند. شاید داشتن دانش نسبت به نوع مزاج، کمک کند تا سالم تر زندگی کرده و کمتر به بیماری های مختلف دچار شوند.

این موضوع در افرادی که سن و سال بالاتری دارند، بیشتر اهمیت پیدا می کند. طور کلی پیری طبع سردی دارد و به همین علت است که بیماری هایی مثل آرتروز، آلزایمر، ام اس، استخوان درد و... به سراغ افراد مسن می آید. اگر انسان ها به چنین نکاتی توجه داشته باشند، قطعا می توانند انتخاب بهتری برای خوراکی های مصرفی داشته و از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری به عمل آورند.

بره موم نیز همانند تمامی مواد خوراکی مزاج و طبع دارد. البته نمی توانیم در مورد طبع بره موم به صورت دقیق صحبت کنیم. طبع این ماده به منشأ گیاهی و منطقه ای که از آن برداشت می شود، وابستگی دارد. بره موم از صمغ گیاهان و شیره درختان به دست می آید و می تواند طبع و مزاج متفاوتی داشته باشد. با این حال به طور کلی می توانیم نتیجه گیری در مورد طبع بره موم و اینکه افراد با چه مزاجی می توانند بیشتر از این ماده استفاده کنند داشته باشیم.

 

 

در این مطلب تلاش شده تا با معرفی طبع بره موم به نکاتی برای مصرف این ماده برای افراد با مزاج های چهارگانه اشاره شود. قطعاً این مطلب می تواند برای افرادی که به طب سنتی و طب اسلامی علاقه مند بوده و تغذیه خود را بر اساس این طبع ها تنظیم می کنند مفید باشد.

طبع و مزاج بره موم چیست؟

همان طور که اشاره کردیم به طور کلی نمی توانیم طبع بره موم را یک طبع مشخص اعلام کنیم. علت این موضوع این است که بره موم در مناطق مختلف طبع متفاوتی دارد. با این حال به طور کلی طبع و مزاج بره موم به گرمی متمایل است. ممکن است برخی از بره موم ها طبع گرم تر و برخی دیگر طبع متعادل تری داشته باشند؛ اما به طور کلی اکثر بره موم های برداشت شده از مناطق مختلف ایران و جهان، مزاج گرمی را به خود اختصاص می دهند.

بره موم برای چه مزاج هایی خوب است

قبل از اینکه بخواهیم در مورد اینکه بره موم برای کدام مزاج ها خوب و برای کدام ها خوب نیست صحبت کنیم، بد نیست با چهار مزاج اصلی آشنا شویم

  • مزاج گرم و خشک یا صفراوی
  • مزاج گرم و تر یا دموی
  • مزاج سرد و خشک یا سودایی
  • مزاج سرد و تر یا بلغمی

هر کدام از ما ترکیبی از مزاج های چهارگانه را در بدن خود به همراه داریم. با این حال ممکن است برخی از مزاج ها در بدن ما غلبه داشته باشد. بهترین حالت این است که هر چهار مزاج به صورت متعادل در ما وجود داشته باشد تا بتوانیم تعادل روح و روان و جسم خود را حفظ کنیم. با این حال در برخی افراد که اکثریت افراد را تشکیل می دهد، یک مزاج در زمان های مختلف غلبه می کند.

توجه داشته باشید که ممکن است در فصول مختلف یا به مرور زمان و در سنین مختلفی که هستید، مزاج متفاوتی داشته باشید. اگر چند سال پیش با استفاده از برخی تست ها مزاج خود را مشخص فهمیده اید، نمی توانید بگویید که امروز نیز حتماً همان طبع در من غلبه دارد. یهتر است با تغییرات در بدن، روحیه و... دوباره تست های مربوط به مشخص شدن مزاج را انجام دهید.

حالا که با مزاج های چهارگانه آشنا شدیم، می خواهیم بدانیم که اگر فردی یکی از مزاج های چهارگانه او نسبت به دیگر مزاج ها غلبه داشت، آیا می تواند از بره موم استفاده کند یا خیر.

آنچه که مشخص است بره موم برای مزاج سوداوی و بلغمی که مزاج های سرد محسوب می شوند، مناسب است و می تواند میزان سردی این افراد را کمتر کرده و آنها را به سمت تعادل مزاج سوق دهد. پس می توانیم بگوییم با توجه به گرم بودن بره موم، احتمالاً این ماده برای افرادی که مزاج سوداوی و بلغمی دارند مفید بوده و احتمال بروز مشکل در این افراد کمتر است.

اما افرادی که مزاج گرم دارند، یعنی مزاج های صفراوی و دموی نیز می توانند از بره موم استفاده کنند. همان طور که گفته شد بره موم اگرچه طبع گرمی دارد اما به صورتی نیست که افراد گرم مزاج نتوانند از آن استفاده نمایند. با این حال توصیه می شود اگر با مصرف بره موم حساسیت هایی مثل زدن جوش یا گرم شدن غیر عادی بدن داشتید، حتماً از مواد سرد طبیعی برای کاهش گرمای بدن خود استفاده کنید. برای مثال برخی از عرق ها مثل عرق کاسنی می تواند گزینه خوبی برای کاهش گرمای بدن شما پس از مصرف بره موم باشد. مصرف خاکشیر نیز گزینه خوبی به حساب می آید.

با توجه به این که بره موم ماده ای مناسب برای ایجاد تعادل مزاج است ممکن است کمی گرمای بدن شما را افزایش دهد؛ اما احتمالاً به مرور زمان می تواند به تعادل مزاج در شما کمک نماید.

سخن آخر

بره موم مادهای با طبع نسبتا گرم است. با این حال قابلیت مصرف برای تمامی مزاج ها را دارد. هرچند برخی از مزاج ها باید در مصرف بره موم با احتیاط عمل کنند. بهتر است قبل از مصرف بره موم حتما به طبع و مزاج خود دقت کنید تا هوشمندانه از این ماده استفاده شود.

۷
۰
۲ دیدگاه
 
ir
علی | ۳ سال پیش
ما که بالاخره نفهمیدیم طبع بره موم چیه؟ بخوریم؟ نخوریم؟ چی کار کنیم؟
۰
۰
 
 
ir
فاطمه امینی | ۳ سال پیش
ممنون. تا حالا در مورد مزاج بره موم مطلبی نخونده بودم. جالب بود. چطوری مزاجمون رو بفهمیم چیه اونوقت؟؟؟؟؟
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید