۴۳۳۶
۷
۲

چگونه عسل با عفونت های سینوسی مقابله می کند؟

چگونه عسل با عفونت های سینوسی مقابله می کند؟

عفونت سینوس می تواند توسط باکتری هایی از جمله استافیلوکوکوس اورئوس ایجاد شود. این عفونت ها ممکن است در برخی مواقع بسیار خطرناک بوده و فرد را دچار چالش های جدی برای سلامتی کند. درد در ناحیه سینوس ها به دلیل وجود چرک در بدن، خود عاملی هشدار دهنده است تا سریع تر روند درمان آغاز شود. روش های مختلفی برای درمان عفونت های سینوسی وجود دارد که هر کدام از آنها مزایا و معایبی را به خود اختصاص داده اند. عسل درمانی یکی از این روش ها برای درمان عفونت های سینوسی است.

عسل طبیعی به دلیل خواص متعددی که دارد، احتمالا ماده ای مناسب برای مبارزه با این نوع عفونت ها است. بسیاری از عسل های تک گل ایرانی می توانند خواص بیشتری نسبت به دیگر عسل ها برای برطرف کردن این نوع عفونت ها در سینوس از خود بروز دهند. در بین عسل های بین المللی نیز گفته می شود عسل مانوکا به دلیل اینکه حاوی مقادیر زیادی از ترکیبات به نام متیل گلیوکسال MGO است، می تواند برای حذف این عفونت ها مفید باشد.

در این مطلب تلاش کرده ایم تا با استناد به مطالعات علمی انجام شده بر روی عسل طبیعی، به خواص عسل برای برطرف کردن عفونت های سینوسی بپردازیم. این مطالعات بیشتر بر روی عسل مانوکا انجام شده است، اما در بین عسل های ایرانی نیز عسل هایی وجود دارد که می تواند برای درمان عفونت سینوسی مفید باشد. در ادامه به این عسل ها نیز اشاره خواهیم کرد.

چرا برای درمان عفونت های سینوسی از عسل استفاده کنیم؟

یک مطالعه در سال 2018 در مجله علمی «AIMS Microbiology» منتشر شد که در مورد اثربخشی عسل مانوکا بر کلنی های باکتریایی بود. در این مطالعه نشان داده شده بود که عسل در برابر سویه مقاوم به آنتی بیوتیکی استافیلوکوکوس اورئوس موثر است. این یعنی عسل می تواند در موارد حاد عفونت سینوسی که روش های درمانی رایج جوابگو نیست، وارد عمل شود.

 

 

یک مطالعه دیگر که در سال 2014 در مجمع بین المللی آلرژی و راینولوژی منتشر شد، نشان داد که برطرف کردن عفونت های ایجاد شده در سینوس های گوسفندان با عسل حاوی مقادیر MGO بین 0.9 و 1.8 میلی گرم در میلی لیتر، به طور مؤثری قابل انجام است. این مطالعات نشان می دهد که عسل  با استافیلوکوکوس اورئوس می جنگد. در نتیجه می توانیم امیدوار باشیم رد نمونه های انسانی نیز امکان درمان عفونت های سینوسی وجود داشته باشد.

نتایج مشابهی در یک مطالعه بالینی تصادفی بر روی 42 بیمار انسانی در سال 2017 بدست آمد که نشان داد علائم عفونت سینوس بعد از شستشو با عسل مانوکا به طور قابل توجهی کاهش می یابد. این موضوع در مقایسه با شستشوی سینوس ها با نمک گزارش دشه است.

عسل نه تنها به خودی خود دارای خواص ضد میکروبی است، بلکه توانایی افزایش اثر بخشی داروهای آنتی بیوتیکی را نیز دارد. این مطابق گزارش سال 2018 منتشر شده در مجله میکروبیولوژی است. به طور ساده تر می توان گفت که حتی اگر می خواهید از داروهای آنتی بیوتیک برای برطرف کردن چرک سینوس استفاده کنید، بهتر است داروها را به همراه عسل طبیعی میل کنید. بهترین راهکار استفاده از شربت عسل ئدر هنگام میل قرص های آنتی بیوتیک است.

آیا فقط عسل مانوکا خواصی برای درمان عفونت های سینوسی دارد؟

هنگام در نظر گرفتن عسل به عنوان یک درمان احتمالی برای عفونت باکتریایی سینوس، باید در نظر داشته باشید که همه عسل به طور یکسان عمل نمی کنند. هر کدام از عسل های تک گل ویژگی های خاص خود را دارند و به همین علت نمی توانیم انتظار واحد از آن ها داشته باشیم.

عسل مانوکا توسط زنبورهایی تولید می شود که از بوته مانوکا که یک گیاه بومی استرالیا و نیوزلند است، شهد نوشیده باشند. این گونه در سراسر جهان رشد می کند اما فقط در نیوزیلند و استرالیا میزان قابل توجهی از آن وجود دارد. این گل ها حاوی مقادیر زیادی دی هیدروکسی ساکتون هستند که یک ماده شیمیایی به شمار می روند که به طور طبیعی به MGO تبدیل می شوند. این بدان معنی است که عسل مانوکا حاوی غلظت بسیار بالایی از MGO نسبت به عسل تولید شده از بسیاری از گیاهان دیگر مثل شبدر است.

اما علت اصلی اینکه بیشتر بر روی عسل مانوکا مانور داده می شود، بین المللی بودن آن است. ما در ایران عسل های تک گلی داریم که خواص فوق العاده ای برای درمان چرک سینوس دارند؛ با این حال هنوز تحقیقات علمی دقیق بر روی آن ها انجام نشده است. برای مثال، عسل اکالیپتوس از جمله عسل هایی است که احتمالا می تواند برای درمان عفونت های سینوسی مفید باشد. همچنین عسل های تک گلی دیگر نیز ممکن است بتوانند برای درمان مفید باشند.

در نتیجه این گمانی اشتباه است که فقط عسل مانوکا برای درمان چرک در سینوس مفید است. عسل های دیگر نیز می توانند در این زمینه مفید باشند و نیازی به هزینه اضافه برای خرید عسل مانوکا نیست. چراکه به دلیل وارداتی بودن این نوع عسل و ممنوعیت فروش آن، عسل مانوکا در ایران قیمت بالایی دارد.

آیا عسل همیشه و به هر روشی برای درمان عفونت سینوس مفید است؟

پیدا کردن داروهای طبیعی برای عفونت سینوس که توسط علم ثابت شده باشد، کمی سخت به نظر می رسد. به همین علت باید از راهکارهای سنتی برای این منظور استفاده کرد. برخی فکر می کنند وقتی عفونت سینوسی یا سینوزیت دارند، باید حتما عسل را از بینی خود وارد کنند. این یک اشتباه رایج است و همیشه لازم نیست از راه بینی عسل را به بدن خود وارد کنید. گاهی مواقع مصرف خوراکی عسل طبیعی نیز به برطرف کردن عفونت ها در سینوس و درمان سینوزیت منجر می شود.

این تصور نیز که فکر کنید تمامی عفونت های سینوسی با استفاده از عسل قابل درمان است، چندان صحیح نیست. ممکن است شما یک نوع عفونت سینوسی داشته باشید که ناشی از باکتری های مختلفی باشد که عسل توانایی اثرگذاری بر روی این باکتری ها را نداشته باشد. همچنین ممکن است نوعی بیماری داشته باشید که به هیچ وجه عفونت سینوس باکتریایی نیست. آلرژی ها و ویروس هایی که باعث عفونت دستگاه تنفسی فوقانی می شوند می توانند علائم مشابهی ایجاد کنند. این مشکلات ممکن است با عسل طبیعی درمان نشوند. به طور کلی بهتر است برای تشخیص مفید بودن عسل برای درمان سینوزیت، حتما با پزشک یا طبیب طب سنتی مشورت کنید.

سخن آخر

برطرف کردن عفونت های سینوسی یا درمان سینوزیت با عسل طبیعی امکان پذیر است. البته نمی توانیم این موضوع را امری حتمی و برای تمامی انواع عفونت ها و بیماری های مشابه بدانیم. با این حال با مصرف منظم عسل طبیعی می توانید این باکتری های آزاردهنده را مغلوب کنید.

۷
۰
۲ دیدگاه
 
fr
سلما | ۳ سال پیش
ما از قدیما برای درمان چرک سینوس از عسل استفاده می کردیم و واقع عالیه. من به همه پیشنهاد می کنم. البته حتما عسل طبیعی بخرید و این عسلای ارزونی که توی هایپرمارکتا می دن رو نخرید. اینا همه ش آب شیکره . برا خرید عسل حتما برید از روستاهای مطمئن و جاهای خوب بخرید تا نتیجه بگیرین
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید