۳۸۶۴
۱۳
۰

عسل اکالیپتوس؛ عسلی پرخاصیت از گل های درخت اکالیپتوس

عسل اکالیپتوس؛ عسلی پرخاصیت از گل های درخت اکالیپتوس
عسل اکالیپتوس که برگرفته از شهد و نکتار گیاه اکالیپتوس است، یکی از بهترین عسل های طبیعی برای مبارزه با سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا است.

عسل اکالیپتوس از جمله عسل هایی است که در دهه های گذشته بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. این نوع عسل طبیعی را نمی توان به عنوان یک عسل بومی صد در صد ایرانی دانست اما امروزه با وجود تعداد زیادی از درخت اکالیپتوس در ایران و علاقه مندی زنبور عسل به شهد گل های اکالیپتوس، زنبورستان های زیادی در ایران عسل اکالیپتوس تولید و روانه بازار می کنند. با این حال عسل اکالیپتوس به نوعی یکی از عسل های ناشناخته ای است که در ایران تولید می شود و خریداران کمی از خواص این نوع عسل تک گل اطلاع دارند.

قبل از اینکه بخواهیم در مورد عسل اکالیپتوس اطلاعات به دست آوریم، بهتر است کمی در مورد خود درخت اکالیپتوس اطلاعات کسب کنیم. با توجه به اینکه عسل اکالیپتوس در واقع از شهد گل اکالیپتوس و گل های این گیاه به دست می آید، بسیاری از خواص آن را با خود به همراه دارد. به همین علت است که آشنایی با این گیاه به منزله آشنایی با خود عسل اکالیپتوس نیز خواهد بود.

بیشتر در مورد خواص عسل های تک گل بخوانید:

عسل گون | عسل سیاه دانه | عسل کنار عسل ریحان | عسل گشنیز

 

 

در این مطلب تلاش شده تا ابتدا به معرفی درخت اکالیپتوس و مناطقی در ایران که این درخت بیشتر می روید صحبت کنیم. سپس به معرفی برخی نکات در مورد عسل تولید شده از شهد گل های اکالیپتوس می پردازیم. اگر قصد خرید عسل طبیعی به ویژه عسل اکالیپتوس را دارید، بهتر است قبل از خرید، نگاهی به نکات بیان شده در این مطلب بیاندازید.

درخت اکالیپتوس؛ درختی با خواص تخصصی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید درخت اکالیپتوس نوعی درخت بومی کشور و جزیره استرالیا است. این درخت، گیاهی چند ساله است که می تواند در محیط های مختلفی رشد کند. کاربردهای درخت اکالیپتوس متفاوت است. هم خواص درمانی زیادی دارد و هم می تواند گیاه مناسبی برای حفظ زمین باشد.

بیشترین کاربرد گیاه اکالیپتوس در جهان، برگ این درخت است. جالب است که برگ تازه و برگ قدیمی این درخت از نظر شکل با هم دیگر متفاوت هستند. با این حال به طور کلی برگ درخت اکالیپتوس دائمی بوده و خزان ندارد. درخت اکالیپتوس یک درخت همیشه سبز ایت و برخی بر این باورند که بهتر است به جای کاشت کاج، درخت اکالیپتوس که خواص متعددی برای ما انسان ها دارد کاشته شود.

نکته جالب توجه در مورد درخت اکالیپتوس، سرعت رشد آن است. این درخت به شدت سریع رشد می کند و از این نظر یکی از بهترین درخت های دنیا است. به ویژه برای افرادی که قصد استفاده از برگ درخت اکالیپتوس را داشته باشند یا بخواهند از آن به عنوان منبع شهد برای تولید عسل اکالیپتوس استفاده کنند، گزینه ای فوق العاده عالی محسوب می شود.

گل های درخت اکالیپتوس درصد بالایی از نکتار را به خود اختصاص داده اند. به همین علت است که زنبوران عسل نیز علاقه زیادی به شهد این گل ها دارند. میزان شهد موجود در کاسبرگ گل اکالیپتوس به اندازه ای است که اگر زنبور عسل به سراغ آن نیاید، ممکن است این شهدها از درون گل به پایین درخت بریزد.

در ایران این درخت بیشتر در شما و جنوب کشور و در دشت های مرکزی ایران یافت می شود. به ویژه در استان فارس و خوزستان و همچنین در خور و بیابانک استان اصفهان نیز به وفور درخت اکالیپتوس روییده است.

برگ درخت اکالیپتوس خواص زیادی دارد که مطالعات علمی فراوانی بر روی آن انجام شده است. این برگ ها اثرات ضدعفونی کنندگی فوق العاده ای دارند و به همین علت چه برای تولید محصولات بهداشتی و چه برای ضدعفونی کردن بدن به صورت بخور یا حتی خوراکی مورد استفاده قرار می گیرند. مصرف اکالیپتوس می تواند انگل های موجود درون بدن را از بین ببرد.

دمنوش اکالیپتوس و بخور برگ اکالیپتوس از بهترین گزینه ها برای مبارزه با تب و لرز و همچنین سرفه و گلو درد است. به ویژه اگر می خواهید با آنفولانزا مبارزه کنید یا به فکر پیشگیری از کرونا هستید، پیشنهاد می کنیم حتما از این گیاه استفاده کنید. عصاره بره موم خلط آور نیز هست و برای درمان بیماری های مختلف تجویز می شود.

از خواص دیگر عصاره اکالیپتوس می تواند به اثرگذاری آن برای دردهای رماتیسمی اشاره کرد. این عصاره امروزه توسط پزشکان متخصص نیز تجویز می شود. همچنین اکالیپتوس اثرات خوبی بر روی قند خون و تنظیم آن دارد.

آنچه باید در مورد عسل اکالیپتوس بدانید

عسل اکالیپتوس از شهد گل های این درخت حاصل می شود. به همین علت می توانیم امیدوار باشیم که این نوع عسل طبیعی خواص زیادی برا ما به همراه دارد. با توجه به اینکه رنگ عسل اکالیپتوس تیره است، از نظر رنگ مورد پسند مردم ایران واقع می شود. با این حال طیف رنگی عسل اکالیپتوس از سبز تیره تا سیاه متوسط متغییر است و به محل زنبورستان بستگی دارد.

زمان برداشت عسل اکالیپتوس از اوایل اردیبهشت تا اواخر خرداد است. اگر قصد خرید عسل اکالیپتوس از زنبوردار را داشته باشید، بهتر است در این زمان یا اندکی پس از آن به زنبورستان مراجعه کنید. با این حال خرید عسل اکالیپتوس از مجموعه های معتبر عرضه کننده این نوع عسل نیز گزینه خوبی به شمار می رود.

همانطور که گفته شد، خواص زیادی برای این عسل بیان شده که در مطلبی مجزا به آن می پردازیم. با این حال بد نیست بدانید که عسل اکالیپتوس یکی از عسل های تخصصی برای درمان سرماخوردگی، آنفولانزا و گلودرد است. همچنین این عسل طبیعی برای درمان آسم و تنگی نفس نیز مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، اثرگذاری بر روی انگل معده و روده و همچنین مناسب بودن برای تسکین درد رماتیسم، از دیگر خواص عسل اکالیپتوس است که باید به آن توجه داشته باشید. برای اطلاع از خواص بیشتر این عسل تک گل، حتما مقالات عسلنا در این زمینه را مطالعه کنید.

نکته مهمی که باید در مورد عسل اکالیپتوس بدانید این است که ممکن است در برخی موارد باعث افت قند خون شود. همچنین بهتر است بانوان باردار یا مادرانی که در حال شیردادن به کودک خود هستند، از خوردن این نوع عسل خودداری کنند.

سخن آخر

عسل اکالیپتوس که برگرفته از شهد و نکتار گیاه اکالیپتوس است، یکی از بهترین عسل های طبیعی برای مبارزه با سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا است. با این حال خواص دیگری نیز برای این عسل وجود دارد که در مطلبی مجزا به آن می پردازیم. توصیه می کنیم قبل از خرید عسل، نگاهی هم به خواص این نوع عسل تک گل بیاندازید.

۱۳
۱
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید