۱۲۶۷
۷
۰

با کنه واروا مانند جدال در رینگ باید مبارزه کرد

یک مدرس زنبورداری عنوان کرد
یک مدرس زنبورداری عنوان کرد
مهدی اخوان مقدم، پژوهشگر و مدرس زنبورداری با اشاره به اینکه با کنه واروا مانند جدال در رینگ باید مبارزه کرد، گفت: ضربات واردشده برای کنترل این آفت باید مداوم و متفاوت و بدون وقفه باشد و امروزه در جهان مدیریت تلفیقی آفات از مدرن‌ترین رویکردهای موفق در کنترل این «ام الخبائث» زنبورداری بوده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، یک کارشناس و محقق زنبورداری در پاسخ به این پرسش که بهترین دارو یا روش مبارزه با کنه واروا چیست؟ گفت: برای پاسخ به این پرسش نمی‌توانیم پاسخ مشخص و یک نسخه عمومی داشته باشیم و این پرسش در شرایط و زمان‌ها و مکان‌های مختلف پاسخ متفاوتی بر اساس مشاهدات بالینی خواهد داشت.

مهدی اخوان مقدم در گفتگو با عسلنا، تصریح کرد: برای ساده‌تر شدن انتقال اطلاعات موردنظر، پاسخم را به دو قسمت تقسیم می‌کنم، در بخش اول به چرایی و عوامل دخیل در انتخاب مجموعه‌ای از روش‌ها برای مبارزه با واروا و در بخش دوم به‌عنوان‌مثال برنامه مدیریت کنه در زنبورستان خودم را تحلیل می‌کنم.

امکانات موجود، فصل و میزان هزینه فاکتورهای مهم در کنترل کنه واروا

وی افزود: اگر بخواهیم از درمان صحبت کنیم، باید ببینیم چه امکانات و داروهایی در دسترس داریم، آلودگی ما چقدر است و با چه میزان از آلودگی طرف هستیم. از طرفی اینکه در چه فصلی قرار داریم و چه فردی قرار است این درمان را انجام دهد، همه این‌ها جزو فاکتورهای مهم و تأثیرگذار در کنترل بیماری‌ها و در موردبحث ما کنه واروا هستند و باید به شکل دقیقی بررسی و سپس یک‌رویه مبارزه طراحی و درنهایت درمان صورت گیرد.

وی ادامه داد: ازنظر مالی و اقتصادی و اینکه چه نوع بودجه و هزینه‌ای برای این درمان داریم نیز فاکتوری و مهم و اساسی در تصمیم‌گیری و نوع درمان است.

 

 

میزان آلودگی، زمان و سابقه بیماری از دیگر فاکتورها در کنترل کنه واروا

به گزارش عسلنا، این کارشناس ارشد علوم دامی با اشاره به اینکه باید بدانیم شخص زنبوردار چه بودجه‌ای دارد، چقدر زمان می‌خواهد برای پروسه درمان زنبورها صرف کند، آیا بار اول است این کار را انجام می‌دهد و یا سابقه در این کار دارد، بیان کرد: همه این‌ها مهم هستند و اینکه اگر برای بار چندم این درمان صورت می‌گیرد باید بدانیم در نوبت‌های قبل از چه دارو و روشی و به چه شکل و میزانی استفاده‌شده و چه نتایجی حاصل‌شده است.

وی اضافه کرد: بررسی دقیق مسائل فنی و جغرافیایی هم همیشه برای شروع درمان مهم است. باید بدانیم که کلنی‌هایی که نیاز به درمان دارند در کدام منطقه مستقر هستند، چقدر از کلنی‌های مجاور فاصله‌دارند، وضعیت زنبورستان های مجاور چگونه بوده، چه میزان آلودگی داشته و چه طور درمان شدند.

اخوان مقدم متذکر شد: بدون در نظر گرفتن همه این جوانب نمی‌توان برای درمان کنه واروا یک نسخه درمانی واحد پیچید و قطعاً بهترین شکل درمان برای هر زنبورستان در هر موقعیت با زنبورستان های دیگر و شرایط دیگر متفاوت خواهد بود.

وی با بیان اینکه، در مورد نوع دارو، قطعاً باید کارشناسان دامپزشکی نظر بدهند، اظهار کرد: ولی من به‌عنوان یک مدرس و کارشناس زنبورداری، بر اساس مطالعات و تجارب بالینی، معتقدم: کنه واروا آفت وحشتناکی است که زنبور و زنبوردار نمی‌شناسد و بدون توجه به موقعیت و فصل و جوانب، مدام به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در حال ضرر زدن به کلنی‌ها و به از بین بردن زنبورها مشغول است و باید با آن به‌صورت مستمر، علمی، اصولی و اساسی در قالب یک برنامه مبارزه‌ای مواجه شد، نه‌فقط یک درمان مقطعی و یک‌جانبه. همچنین باید میزان آلودگی کلنی‌ها به کنه واروا مدام موردسنجش و کنترل قرار گیرد.

کنه واروا ام الخبائث زنبورداری است

به گزارش عسلنا، این مدرس زنبورداری با ذکر این مطلب که متأسفانه کنه واروا آفت بی‌رحمی است، خاطرنشان کرد: اگر کنه واروا کنترل و درمان نشود، به‌طورکلی کلنی را نابود می‌کند و در یک‌کلام می‌توان آن را «ام الخبائث» زنبورداری نامید. از آلودگی و شدت بسیاری از بیماری‌های ویروسی گرفته تا ناکارآمدی کلنی‌ها و بسیاری مشکلات دیگر به همین کنه واروا و گسترش آن در زنبورستان برمی‌گردد.

اخوان مقدم ادامه داد: درواقع هیچ‌گاه نمی‌توان به یک درمان اکتفا کرد و یک نسخه برای همه زنبورستان ها و همه شرایط پیچید و یا یک نوع دارو را معرفی کرد، بلکه امروزه در دنیا با سنجش مکرر و نظارت دقیق دائمی از روش‌های مدیریت تلفیقی آفات (IPM) برای مقابله با کنه واروا استفاده می‌شود.

مدیریت تلفیقی آفات از مدرن‌ترین رویکردهای دنیا

وی یادآور شد: مدیریت تلفیقی آفات از مدرن‌ترین رویکردهای دنیا برای مبارزه با آفات به‌خصوص این آفت دامن‌گیر است که به زبان ساده می‌گوید که مبارزه با آفت باید همه‌جانبه و به‌صورت یک برنامه کامل و مستمر باشد که این مبارزه از انتخاب محل زنبورستان شروع و تا درمان با داروهای کنه‌کش هم ادامه می‌یابد.

به گزارش عسلنا، این پژوهشگر در ادامه ابراز کرد: همچنین به چند بار استفاده از یک نوع درمان نیز نباید بسنده کرد، بلکه با روش‌های مختلف باید دائماً در جدال با کنه واروا بود و هیچ‌گاه او را راحت نگذاشت.

وی تأکید کرد: مبارزه با کنه واروا، باید شبیه به جدال در رینگ بوکس باشد، اگر ضربات مداوم و متفاوت نباشد نمی‌توانی حریف را به زمین بزنی و کنه واروا نیز حریفی است که به تکنیک‌های متفاوت، اقدامات پیاپی، پیگیرانه و محکم نیاز دارد تا به زمین بیفتد و از بین برود و حتی برای دوباره برخاستنش هم باید چاره کرد و باید تا حد ممکن با ضربات اساسی و هوشمندانه این حریف توانمند و مخرب را بر روی زمین نگاه داشت.

وی در پایان گفت: اگر کنه واروا فرصت کوتاهی پیدا کند خسارتی به قیمت از دست رفتن سرمایه، یک‌فصل زنبورداری یا آینده شغلی یک زنبوردار وارد کرده که به‌سادگی و تدبیر قابل‌کنترل بوده است./

پایان بخش اول/ ادامه دارد

۷
۱
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید