۶۴۲۵
۸
۴

دوز مصرف گرده گل؛ مصرف چه میزان گرده گل برای من مجاز است؟

دوز مصرف گرده گل؛ مصرف چه میزان گرده گل برای من مجاز است؟
دوز مصرف گرده گل به پارامترهای مختلفی وابسته است؛ اما فراموش نکنید که علاوه بر تعیین دوز مصرف، برنامه ریزی و نظم در مصرف گرده گل نیز اهمیت زیادی دارد.

گرده گل یکی از تولیدات زنبور عسل که خواص زیادی برای ما انسان ها به همراه دارد. تحقیقات زیادی در مورد خواص گرده گل انجام شده و به همین علت امروزه تا این حد استفاده از گرده گل رونق پیدا کرده است. با این حال سوالی که برای خیلی از افراد پیش می آید این است که دوز مصرفی گرده گل که برای بدن مناسب باشد، چه میزان است؟ پاسخ به این سوال شاید چندان سخت نباشد اما پیچیدگی های خاص خود را دارد.

گرده گل هم یک ماده دارویی است و هم به عنوان یک ماده پیشگیرانه در سبد غذایی خانواده ها قرار می گیرد. به همین علت تعیین دوز مصرفی برای درمان بیماری با دوز مصرف عادی به منظور استفاده از خواص یا پیشگیری از بیماری ها متفاوت خواهد بود.

5 مطلب پربازدید در مورد گرده گل در مجله سلامتی عسلنا:

در ادامه این مطلب علاوه بر اینکه به پارامترهای مختلف در مورد دوز مصرفی گرده گل اشاره کرده ایم، تلاش شده تا برخی نکات برای میزان مصرف و روش مصرف گرده گل نیز مرور شود. پیشنهاد می کنیم قبل از خرید گرده گل یا قبل از مصرف گرده گل، حتما این مطلب را مطالعه کنید.

 

 

دوز گرده گل به چه پارامترهایی وابسته است؟

گرده گل یک ماده طبیعی است که کمترین میزان عوارض جانبی را به خود اختصاص داده است. با این حال نمی توانیم بگوییم دوز مصرفی خاصی برای گرده گل وجود ندارد. هم مصرف بیش از اندازه گرده گل و هم مصرف کم گرده گل، هر کدام مشکلاتی را به همراه دارند. مصرف زیاد گرده گل هم ممکن است باعث بروز حساسیت در بدن انسان شود و هم دیگر اثرات دارویی را برای انسان به همراه نداشته باشد. مصرف کم گرده گل نیز نمی تواند اثرات بیان شده و خواص اثبات شده گرده گل در مجامع علمی را برای بدن انسان به همراه داشته باشد. به همین علت است که گرده گل به عنوان یک ماده طبیعی باید به صورت اصولی مصرف شود.

علت مصرف گرده گل

اولین پارامتری که برای مصرف گرده گل وجود دارد، علت مصرف است. اگر شما از گرده گل برای درمان بیماری خاصی استفاده می کنید، مهم است که میزان مورد نیاز گرده را به بدن وارد کنید. حتی برای درمان بیماری های مختلف، میزان دوز گرده گل تفاوت دارد. طبیعتا مصرف گرده گل برای درمان پروستات با مصرف همین ماده برای درمان آلرژی متفاوت است. میزان دقیق گرده گل مورد نیاز برای درمان هر بیماری را باید پزشک یا طبیب طب سنتی مشخص کند.

با این حال ممکن است هدف شما از مصرف گرده گل، سلامتی و پیشگیری از بیماری باشد. در این صورت روش های مختلفی را برای مصرف گرده گل انتخاب می کنید. ممکن است گرده گل را به شربت عسل اضافه کنید و یا آن را در سالاد و آشپزی مورد استفاده قرار دهید. در این صورت به این دلیل که مصرف گرده گل حالت درمانی ندارد، می توانید روزانه نهایتا 1 تا 2 قاشق غذاخوری به روش های مختلف مصرف کنید. البته فراموش نکنید که مصرف بیش از اندازه گرده گل به هیچ وجه خوب نیست.

شرایط سلامتی و میزان حساسیت به گرده گل

پارامتر دیگری که برای تعیین میزان دوز مصرفی گرده گل اهمیت دارد، سلامتی فرد است. ممکن است شما بیماری خاصی داشته باشید که میزان بالای گرده گل برایتان مطلوب نباشد. برای مثال به دلیل اینکه گرده گل یک ماده پروتئینی است، ممکن است برای برخی افرادی که مصرف با دوز بالای پروتئین های گیاهی برایشان ممنوع شده، دوز بالای گرده گل مناسب نباشد. در این شرایط بهتر است حتما در میزان دوز مصرفی گرده گل احتیاط کنید.

علاوه بر این، ممکن است به طور کلی به عسل طبیعی یا دیگر فراورده های زنبور عسل حساسیت داشته باشید. اگر حساسیت خاصی به این فراورده ها دارید، احتمالا گرده گل هم برایتان ایجاد حساسیت می کند. در نتیجه بهتر است دوز مصرف گرده گل را در ابتدا کمتر قرار داده و کم کم آن را افزایش دهید.

شرایط سنی برای تعیین میزان مصرف گرده گل

تقریبا می توان گفت که گرده گل از جمله مواد خوراکی است که شرایط سنی خاصی ندارد و سن افراد بالغ، تاثیری در میزان دوز مصرفی گرده گل نخواهد داشت. با این حال بهتر است کودکان زیر دو سال اصلا گرده گل مصرف نکنند. به ویژه کودکان زیر 1 سال به هیچ وجه توانایی هضم گرده را نداشته و ممکن است وجود میزانی عسل در گرده گل نیز آن ها را در خطر ابتلا به بوتولیسم قرار دهد.

برای کودکان بین 2 تا 10 سال نیز مصرف گرده گل مجاز بوده اما بهتر است میزان آن بیش از اندازه نشود. فراموش نکنید که استفاده از ماده گرده گل که نوعی ماده انرژی زا است، می تواند برای برخی کودکان انرژی مضاعف ایجاد کرده و یا برخی را به بیش فعالی مبتلا کند. بهتر است کودکان نابالغ زیر نظر متخصص طب سنتی گرده گل مصرف کنند.

اهمیت برنامه ریزی برای مصرف گرده گل

یکی از نکات مهم و قابل توجه در مورد تعیین دوز مصرف گرده گل این است که مداومت در مصرف داشته باشید. با این حال علاوه بر اینکه مداومت در مصرف اهمیت دارد؛ بهتر است به این موضوع نیز توجه کنید که تنها در صورتی می توانید گرده گل را به عنوان یک ماده درمانی به صورت مداوم استفاده کنید که بدن شما به آن عادت نکند.

به همین منظور است که برنامه ریزی در مصرف گرده گل اهمیت بیشتری پیدا می کند. به طور کلی مصرف همیشگی و روزانه گرده گل چند ماه پشت سر هم، باعث عادت کردن بدن شما به این ماده می شود. به همین علت، توصیه متخصصان طب سنتی این است که تا جای ممکن برای مصرف گرده گل زمان های استراحت در نظر بگیرید.

این بدان معنی است که شما مصرف مداوم روزانه خود را حفظ می کنید. پس از 1 الی 2 ماه مصرف مداوم گرده گل، به مدت 2 تا 4 هفته، از مصرف این ماده طبیعی دست می کشید و دوباره بعد از چند هفته به صورت منظم و روزانه گرده گل میل می کنید. در این صورت می توانید به دوز تعیین شده برای مصرف گرده گل اطمینان بیشتری برای اثرگذاری داشته باشید.

سخن آخر

دوز مصرف گرده گل به پارامترهای مختلفی وابسته است؛ اما فراموش نکنید که علاوه بر تعیین دوز مصرف، برنامه ریزی و نظم در مصرف گرده گل نیز اهمیت زیادی دارد. قبل از شروع مصرف گرده گل بهتر است حداقل یکبار با متخصص و طبیب طب سنتی مشورت کرده تا بهترین دوز برای مصرف این ماده تعیین شود

۸
۱
۴ دیدگاه
 
fr
malihe | ۳ سال پیش
واقعا اطلاعا ت خوبی بود در مورد دوز مصرف گرده گل. واقعا هیچ جا پیدا نکردم. کاش در مورد روش های مصرف گرده گل هم مطلب بنویسین
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید