۹۷۰
۲
۰

عسل رازیانه؛ عسلی پرخاصیت اما ناشناخته

عسل رازیانه؛ عسلی پرخاصیت اما ناشناخته

عسل رازیانه یکی از عسل هایی است که خواص ناشناخته زیادی دارد. این عسل که از شهد گل های رازیانه توسط زنبور عسل تهیه می شود، بسیاری از خواص گیاه رازیانه را با خود به همراه داشته و به دلیل اضافه شدن انزیم های بدن زنبور عسل به آن، ویژگی های منحصربفردی نیز می گیرد. هرچند این عسل طبیعی انقدرها مورد توجه قرار نگرفته است؛ اما به نظر می رسد خواص عسل رازیانه به اندازه ای است که نمی توان به سادگی از کنار آن عبور کرد.

خواص عسل رازیانه بیشتر متاثر از گیاهی است که زنبور از شهد آن می نوشد که همان گیاه رازیانه است. به همین علت بهتر است برای آشنایی بیشتر با خواص عسل تولید شده از این گیاه، ابتدا خود رازیانه را بیشتر بشناسیم. در این مطلب به صورت خلاصه به معرفی گیاه رازیانه و خواص آن پرداخته و بعد از آن به سراغ معرفی عسل رازیانه رفته ایم. در مطلبی مجزا نیز به خواص عسل رازیانه اشاره شده که می تواند تکمیل کننده این مطلب باشد.

گیاه رازیانه، گیاهی شناخته شده برای مشکلات زنانه

رازیانه گیاهی دارویی است که در طب سنتی از گذشته مورد توجه بوده و امروزه نیز علاوه بر طب سنتی و طب اسلامی، در طب نوین نیز مرود استفاده قرار می گیرد. رازیانه امروز به عنوان ماده اولیه در کارخانجات داروسازی به کار گرفته می شود و این یعنی طب نوین نیز به خواص رازیانه پی برده است. این گیاه پرخاصیت به عنوان یک گیاه ضد بلغم و ضد صفرا مورد استفاده بوده و همین موضوع آن را برای بسیاری از بیماری ها مناسب می کند.

گیاه رازیانه گیاهی است که بومی جنوب غربی آسیا بوده و برخی معتقدتند که این گیاه به نوعی در جنوب اروپا نیز وجود داشته است. با این حال امروزه مزارع رازیانه را در سراسر دنیا می توان یافت. رازیانه گیاهی است گل دار که گل های آن عموما زرد رنگ هستند. زنبور عسل علاقه زیادی به این گل ها داشته و به همین علت است که عسل تک گل رازیانه تولید می شود.

 

 

تخم رازیانه قسمتی دارویی پرکاربرد ان است. تحقیقات نشان داده که تخم این گیاه سرشار از موادی است که شباهت زیادی به هورمون استروژن زنانه دارد. به همین علت تخم رازیانه بیشتر به عنوان یک ماده مکمل برای برطرف کردن مشکلات زنانه شناخته می شود. در واقع جوشانده یا دمنوش تخم رازیانه می تواند به عنوان یک نوشیدنی قاعده آور شناخته شود. به همین علت ایت که مصرف آن در دوران بارداری بسیار خطرناک بوده و به هیچ وجه نباید مورد مصرف قرار گیرد.

رازیانه در ایران تقریبا در تمامی نقاط کشور به صورت پراکنده وجود دارد. با این حال دشت هایی در گرگان، خوزستان، کردستان، اصفهان، خراسان، آذربایجان شرقی و غربی و اطراف شهرکرد مملو از گیاه رازیانه هستند. در این مناطق عموما زنبورداران تلاش می کنند با استفاده از موقعیت جغرافیایی، عسل رازیانه باکیفیت تولید کرده و روانه بازار کنند.

همانطور که گفته شد، زنبوها علاقه زیادی به شهد گل رازیانه دارند. به همین علت اگر زنبورستان در مجاورت دشت پر از رازیانه قرار گیرد، احتمال اینکه درصد بالایی از عسل تولید شده مملو از شهد رازیانه باشد، زیاد می شود.

آشنایی با عسل رازیانه

عسل رازیانه رنگ عقیقی دارد و از نظر رنگ، مورد پسند سلیقه مردم ایران است. با این حال میزان رطوبت و غلظت آن با توجه به منطقه برداشت عسل، متفاوت است. بسته به سال رویش گیاه رازیانه، زمان برداشت عسل آن نیز متفاوت می شود. اگر سال اول گل دهی رازیانه باشد، زمان برداشت عسل تقریبا اوایل مهرماه خواهد بود. این در حالی است که برای سال های دوم و سوم، زمان برداشت عسل رازیانه یک ماه زودتر یعنی اوایل شهریور ماه خواهد بود. برای خرید عسل رازیانه می توانید در اواخر ماه شهریور یا در طول ماه مهر و آبان به زنبورستان ها مراجعه کنید.

عسل رازیانه خواص زیادی برای بدن ما انسان ها به همراه دارد. البته بیشتر، این عسل طبیعی به عسلی برای بانوان شهرت دارد. علت نیز واضح است؛ عسل تخصصی بانوان برای برطرف کردن بسیاری از مشکلات زنانه از جمله سندرم پیش از قاعدگی، همین عسل تک گل طبیعی است. علاوه بر خواص عسل رازیانه در قاعده آور بودن، این عسل طبیعی برای کاهش درد پریود، افزایش میل جنسی در بانوان و برطرف کردن سردمزاجی موثر است. در دوران شیردهی نیز مصرف این نوع عسل با مشورت پزشک می تواند به افزایش شیر مادر کمک کند؛ البته به شرطی که پزشک متخصص اجازه مصرف دهد.

هشدار: مصرف عسل رازیانه در دوران بارداری ممنوع است

اما این تمامی خواص عسل رازیانه نیست. درست است که این عسل می تواند بسیاری از بیماری های زنانه را درمان کند؛ اما خواص آن تنها به این خاصیت ها محدود نمی شود. عسل رازیانه خلط آور است و با افزایش خلط به درمان برخی بیماری ها کمک می کند. همچنین این عسل می تواند به بهبود سرفه و گلودرد کمک کند. تقویت معده و برطرف کردن سوء هاضمه و همچنین نفخ معده از دیگر خواص این عسل طبیعی است. اگر می خواهید بیشتر در مورد خواص عسل رازیانه بدانید، توصیه می کنیم حتما مطالب تخصصی در مورد این عسل را در مجله عسلنا بخوانید

سخن آخر

عسل رازیانه یکی از بهترین عسل های طبیعی برای بانوان است که می تواند برای درمان بیماری های مختلف زنانه به ویژه بیماری های مرتبط با پریود، موثر باشد. هرچند مصرف این عسل طبیعی در دوران بارداری برای بانوان ممنوع است؛ اما در دوران شیردهی زیر نظر پزشک می توان از این عسل استفاده کرد.

اگر قصد خرید عسل طبیعی دارید، بد نیست نگاهی به ویژگی های عسل رازیانه بیاندازید و با خواص این نوع عسل تک گل آشنا شوید. شاید بتوانید برای درمان بیماری های خود از خواص این عسل طبیعی بهره مند شوید. فراموش نکنید که این نوع عسل فقط برای بانوان مفید نیست و مردان نیز می توانند از این عسل تک گل خوشمزه برای درمان بیماری های خود استفاده کنند.

اگر تجربه ای از مصرف عسل طبیعی رازیانه برای درمان بیماری های خود داشته اید، حتما از طریق نظرات همین مقاله با ما در میان بگذارید. نظرات شما می تواند برای همه خوانندگان این مطلب مفید و جالب توجه باشد.

۲
۱
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید