۲۰۴۳
۴
۱

تفاوت ژل رویال با عسل چیست؟

تفاوت ژل رویال با عسل چیست؟
عسل و ژل رویال دو ماده متفاوت هستند با این حال برخی تفاوت این دو ماده را با هم نمی دانند

شاید برای برخی خواندن این مطلب خنده دار باشد اما این سوالی است که برای بسیاری از افراد ایجاد می شود. متاسفانه بسیاری از مردم ایران هنوز اطلاعات دقیقی در مورد ژل رویال ندارند. حتی برخی آن را با عسل یا بره موم اشتباه می گیرند. در نتیجه ممکن است از خواص ژل رویال و کاربردهای آن کاملا مطلع نباشند. شاید خود شما که در حال خواندن این مطلب هستید، دفعه اول است که اسم ژل رویال را شنیده اید می خواهید بدانید واقعا تفاوت ژل رویال با عسل چیست؟

این دو ماده اگرچه برخی شباهت ها را با هم دارند، اما از نظر ماهیتی کاملا با هم متفاوت هستند. تفاوت ماهیت عسل و ژل رویال به اندازه ای است که هم کاربرد ان در کندو متفاوت است و هم خواص آن برای ما انسان ها با یکدیگر فرق دارد. به صورتی که نمی توانیم هیچ کدام را به جای دیگری گذاشته و اهمیت هر کدام در جای خود برقرار است.

شاید بد نباشد برای آشنایی با ژل رویال و عسل، ابتدا توضیحات کاملی در مورد هر کدام از ان ها مطالعه کنید. ما در مجله عسلنا مطالب متعددی در مورد عسل و ژل رویال نگارش کردنه ایم که می تواند برای شما مفید باشد. با این حال دو لینک زیر معرفی ابتدایی عسل و ژل رویال است.

عسل؛ ماده ای بهشتی، دارویی زمینی

 

 

ژل رویال چیست؟

 

در این مطلب قصد داریم به مقایسه عسل و ژل رویال بپردازیم تا تفاوت های ساختاری این دو ماده تولید شده توسط زنبور عسل را متوجه شوید. قطعا آشنایی بیشتر شما با این مواد طبیعی کمک می کند تا هوشمندانه تر از آنها استفاده کنید. البته قطعا شما عسل را می شناسید و تا به حال عسل میل کرده اید؛ آنچه باید مشخص تر شود، خواص ژل رویال و تفاوت های آن با عسل طبیعی است.

تفاوت در منشاء و روش تولید ژل رویال و عسل

شباهت اصلی عسل و ژل رویال این است که هر دو ماده توسط زنبور عسل تولید می شوند. اما این دلیل خوبی برای این موضوع نیست که بگوییم این دو ماده یکسان یا شبیه به هم هستند. اولین تفاوت در منشاء و روش تولید عسل و ژل رویال است که همین موضوع باعث می شود متفاوت از یکدیگر باشند.

همانطور که می دانید منشاء عسل از شهد گل ها و گیاهان مختلف است. زنبور عسل بر روی گل های مختلف می نشیند و از شهد آن ها می نوشد. شهد جمع آوری شده در کیسه عسلی قرار گرفته در درون بدن عسل ها پرشده و زنبور این شهدها را به کمک دیگر زنبورها در کندو و با استفاده از مکانیزم موجود در معده، به عسل تبدیل می کند. به همین علت است که عسل هر منطقه با هم فرق می کند و کاملا وابسته به پوشش گیاهی منطقه است.

ژل رویال اما این طور نیست. ژل رویال وابستگی خاصی به منشاء گیاهی ندارد. زنبور عسل این ماده را از غدد آرواره ای خود ترشح می کند. این یعنی بدون اینکه ماده اولیه ای برای تولید ژل رویال نیاز باشد، این ماده از بدن زنبور تولید و ترشح می شود. البته تحقیقات نشان داده که تغذیه مناسب نقش مستقیمی در میزان تولید ژل رویال و اصالت آن دارد؛ اما هنوز نمی توانیم ادعا کنیم .که ژل رویال یک دشت با ژل رویال یک دشت دیگر که پوشش گیاهی متفاوتی دارد با هم فرق دارند. ژل رویال ها بیشتر به نژاد زنبور آن هم مرتبط هستند.

تفاوت عسل و ژل رویال در زنبورهای تولید کننده

نکته جالب توجه اینجاست که حتی تولیدکنندگان عسل و ژل رویال هم با هم متفاوت هستند. درست است که زنبورهای ماده عسل و ژل رویال را تولید می کنند؛ اما سن آن ها با هم تفاوت هایی دارد.

عسل توسط زنبوران کارگری که به طبیعت رفته و شهد جمع آوری می کنند تولید می شود. این زنبورها اصولا از 20 روزگی به بعد توانایی پرواز برای جمع آوری شهد و تولید عسل طبیعی را دارند. زنبورهایی که عموما ما در طبیعت می بینیم همواره از همین زنبورهای کارگر هستند.

ژل رویال اما توسط هر زنبوری تولید نمی شود. زنبورها در سنین 3 تا 18 روزگی توانایی تولید و ترشح ژل رویال را دارند. البته این توانایی یکسان نیست و در 6 تا 10 روزگی به اوج خود می رسد. پس از 18 روزگی زنبور دیگر توانایی تولید ژل رویال را ندارد و خود را برای پرواز به بیرون از کندو و جمع آوری عسل آماده می کند. این پیچیدگی تولید ژل رویال در کندو را نشان می دهد. در واقع اگر زاد و ولد در کندو کم شود، میزان تولید ژل رویال نیز در کندو کم شده و ممکن است مشکلاتی ایجاد شود.

اسرار حیرت انگیز از نقش ژل رویال در کندو

تفاوت ژل رویال و عسل در موارد مصرف

احتمالا شما هم شنیده اید که ژل رویال غذایی برای ملکه است. دقیقا همینطور است. ژل رویال تنها توسط ملکه و البته لاروهای زنبور عسل در زمان شفیرگی مصرف می شود تا رشد سریع تری داشته باشند. همین مصرف ژل رویال توسط زنبور ملکه است که باعث طول عمر او شده و توانایی او را برای تخمریزی تقویت می کند.

عسل اما توسط تمامی زنبورها مصرف می شود. هیچ محدودیت خاصی یا منع مصرفی برای زنبورهای یک کلنی وجود ندارد و همگی می توانند از عسل طبیعی به عنوان یک غذای ضروری استفاده کنند.

تفاوت های ژل رویال و عسل برای ما انسان ها

عسل و ژل رویال برای ما انسان ها نیز تفاوت هایی دارند. این تفاوت ها از خواص این دو ماده شروع و در مورد نوع نگهداری آن نیز مطرح می شود. بد نیست به عنوان مصرف کننده ژل رویال حتما با این موارد آشنا باشیم تا هوشمندانه تر از این دو ماده استفاده کنیم. البته در بسیاری از مقالات همین سایت می توانید این موارد را پیدا کنید اما سعی می کنیم آن ها را به صورت لیست وار در اینجا مطرح کنیم:

  1. خواص عسل طبیعی و ژل رویال تفاوت های زیادی دارند. بهتر است برای آشنایی با خواص هر کدام از این دو ماده، به صفحه خواص عسل و خواص ژل رویال مراجعه کنید.
  2. نحوه مصرف عسل طبیعی و ژل رویال متفاوت است. عسل طبیعی بهتر است به صورت خام مصرف شود؛ اما ژل رویال می تواند هم خام و هم فراوری شده مصرف شود.
  3. نحوه نگهداری عسل طبیعی بسیار ساده است. این ماده باید دور از نور خورشید نگهداری شود و حرارت مستقیم نبیند. با این حال نیازی به نگهداری در یخچال نیست. ژل رویال اما در دمای محیط و حتی در دمای یخچال فاسد می شود؛ ژل رویال باید همواره در فریزر نگهداری شود. البته پودر ژل رویال که به صورت خاصی تولید می شود، این مشکل را ندارد و نیازی به نگهداری از آن در یخچال نیست.
  4. عسل تقریبا محدودیت مصرف ندارد. به جز برخی بیماران دیابتی تقریبا این ماده برای اکثر افراد خوب است. این در حالی است که ژل رویال موارد منع مصرف دارد و باید حتما قبل از مصرف بررسی شود. بیماران مبتلا به آسم یا افرادی که داروهای خاصی مصرف می کنند در این دسته قرار می گیرند.

سخن آخر

عسل و ژل رویال دو ماده متفاوت هستند با این حال برخی تفاوت این دو ماده را با هم نمی دانند. در این طملب تلاش کردیم تا به برخی از مهمترین تفاوت های عسل و ژل رویال اشاره کنیم. اگر باز هم در این زمینه سوال دارید، از طریق کامنت ها بپرسید تا به شما پاسخ دهیم.

۴
۱
۱ دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید