۱۱۶۸
۱
۰

سندرم پیش از قاعدگی چیست؟ آیا ژل رویال برای درمان این بیماری موثر است؟

سندرم پیش از قاعدگی چیست؟ آیا ژل رویال برای درمان این بیماری موثر است؟

در پاسخ به این سوال که سندرم پیش از قاعدگی چیست؟ می توان به سادگی این پاسخ را داد:

به مجموعه‌ای از علائم جسمی، نوسانات خلقی و احساسی که در اکثر زنان پیش از قاعدگی ماهانه رخ می‌دهد، سندرم پیش از قاعدگی یا Premenstrual Syndrome یا به اختصار PMS گفته می‌شود که در افراد مختلف به شکل متفاوتی بروز می‌کند. این نوع سندرم که تقریبا در اکثر دختران جوان و بانوان رایج است، گاهی باعث ایجاد اخلال در زندگی روزمره نیز می‌شود.

بر اسا آمار جهانی، به طور میانگین از هر 4 زن، 3 نفر برخی از این علائم را تجربه می‌کنند و جزء شایعترین مشکلات مطرح شده در میان زنان است. آگاهی از علائم سندرم پیش از قاعدگی و مقایسه آن با علائم مشابه در بیماری‌های دیگر، شناخت شما از بدن خود و تغییر سبک زندگی، کمک شایانی به کاهش علائم PMS می‌کند.

متاسفانه هنوز راهکار قطعی برای درمان سندرم پیش از قائدگی که برخی آن را به درستی حالت ملال پیش از قاعدگی نیز نامیده اند، وجود ندارد. تنها برخی داروهای هورمونی کمک می کنند تا با تنظیم هورمون ها و تنظیم زمان پریود در بانوان، روند طی کردن این دوران سخت، ساده تر شود. البته مشخص است که تا چه اندازه این داروهای هورمونی می توانند مضر باشند.

 

 

خوشبختانه برخی مواد طبیعی می توانند در دورانی که فرد دچار سندرم پیش از قائدگی است، کمک کننده باشند. یکی از بهترین و شناخته شده ترین دمنوش ها برای بهبود شرایط سندرم پیش از قائدگی، دمنوش رازیانه است. البته عسل رازیانه نیز می تواند گزینه مطلوبی به حساب آید. در این میان استفاده از ژل رویال نیز یکی از پیشنهادهایی است که اطبا طب سنتی در اختیار شما می گذارند. البته تفاوت مصرف رازیانه و مواد طبیعی شبیه به آن با ژل رویال، در نحوه اثر آن ها است. رازیانه در همان زمان به شما برای سپری کردن بهتر دوران ملال پیش از قاعدگی کمک می کند. این در حالی است که ژل رویال نقش درمانی بلند مدت برای رفع این سندرم به طور کلی دارد.

تجربه بسیاری از بانوانی که از ژل رویال برای موارد مختلف استفاده کرده اند این بوده که مصرف این ماده پس از چند ماه، روند ورود به عادت ماهیانه را ساده تر می کند. این یعنی اگر به ژل رویال اعتماد کنید، سندرم پیش از قاعدگی به مرور زمان از بین می رود.

بیشتر در مورد خواص ژل رویال برای تنظیم پریود بخوانید:

کاربرد ژل رویال برای تنظیم قاعدگی

چطور از ژل رویال برای تنظیم پریود استفاده کنیم؟

در این مطلب تلاش کرده ایم تا ابتدا به معرفی سندرم پیش از قاعدگی بپردازیم و سپس در مورد اثرات ژل رویال بر روی این مشکل رایج در بین بانوان صحبت کنیم. اگر شما هم با این مشکل مواجه هستید یا همسرتان در زمان پیش از پریود چنین مشکلاتی دارد، بد نیست این مطلب را مطالعه کنید.

چرا سندرم پیش از قاعدگی اتفاق می افتد؟

علت بروز سندرم پیش از قاعدگی PMS

علایم این سندرم با تغییرات چرخه ای هورمون‌های بدن زنان رابطه مستقیم دارد به طوریکه با بارداری و یائسگی متوقف می‌شود. همچنین تغییرات شیمیایی مغز عامل محرکی برای بروز PMS است به گونه ای که با تغییر مقدار سروتونین که یک انتقال دهنده عصبی در مغز انسان است، حالات رفتاری و احساسی متفاوتی بروز کرده و بر شدت بروز این سندرم تاثیرگذار است.

کم بودن سروتونین ممکن است باعث افسردگی پیش از قاعدگی، مشکلات خواب و اشتها و خستگی بیش از حد در این دوران شود. داشتن زمینه افسردگی در بروز علائم شدیدتر PMS دخیل است ولی به تنهایی باعث بروز این علائم نیست. نشانه‌های PMS به دو گونه احساسی و رفتاری و همچنین جسمی و فیزیکی بروز می‌کنند که شدت آن در دوره‌های مختلف برای هر فرد متفاوت است.

علائم خلقی و احساسی سندرم پیش از پریود عبارتند از:

  • تغییر ناگهانی خلق و خو
  • تنش
  • کج خلقی
  • اضطراب
  • احساس پوچی
  • خشم ناگهانی
  • غم و ناامیدی
  • گریه های ناگهانی و بی‌دلیل
  • تحریک پذیری
  • عدم تمرکز
  • بی‌اشتهایی یا پراشتهایی
  • کلافگی در عدم کنترل وظایف روزانه
  • بی‌خوابی یا خواب زیاد
  • تغییر میل جنسی
  • و...

همچنین علائم فیزیکی که در این دوران یعنی دوران ملال پیش از قائدگی اتفاق می افتد عبارتند از:

البته باید دقت داشته باشید که بیماری‌هایی چون افسردگی، اختلال اضطراب، اختلال دوقطبی، سندرم پیش از یائسگی، میگرن، سندرم خستگی مزمن، کم‌خونی، کم‌کاری تیروئید و سندرم روده تحریک پذیر از جمله بیماری‌هایی با علائم مشابه PMS هستند. ممکن است یک فرد همزمان به هر یک از این بیماری‌ها و سندرم پیش از قاعدگی دچار باشد.

تشخیص سندرم پیش از قاعدگی

از آنجاییکه تاکنون هیچ آزمایش مشخصی برای تشخیص PMS وجود نداشته و حتی تست آزمایشگاهی برای تایید آن کاربرد ندارد، تنها راه تشخیص سندرم پیش از قاعدگی بررسی علائم و نشانه های خلقی و جسمی هر فرد طی حداقل دو سیکل قاعدگی است.

برای تشخیص سندرم پیش از پریود به این صورت اقدام کنید که با اولین بروز علائم شروع به یادداشت نموده و تا ناپدید شدن آن‌‌ها ادامه دهید. همچنین شروع و پایان عادت ماهانه خود را در تقویم علامت بزنید. به این طریق پزشک به الگویی برای شخص شما از سندرم پیش از قاعدگی دست پیدا می‌کند.

این نشانه‌ها فقط در نیمه دوم دوره قاعدگی و غالبا پنج تا هفت روز قبل از قاعدگی رخ می‌دهند. همچنین آزمایش شمارش گلبول‌های قرمز خون و کم‌خونی، تست عملکرد تیروئید و تست‌های غربالگری روانشناسی به تشخیص بهتر و تفکیک این سندرم از دیگر بیماری‌ها کمک می‌کند.

از آنجاییکه همه علائم برای همه افراد یکسان نیست و هر فرد ممکن است طی چند دوره مختلف یک یا چند مورد از علائم گفته شده را تجربه کند، داشتن الگویی از علائم، زمان بروز و میزان و شدت آن‌ها به شما این امکان را می‌دهد تا با ذهن بازتری به استقبال این دوران رفته و از راهکارهایی که به کاهش علائم آن کمک می‌کند به موقع بهره ببرید.

درمان سندرم پیش از قاعدگی یا PMS

درمان سندرم پیش از قاعدگی ژل رویال رازیانه

همانطور که بیان شد، PMS درمان خاصی ندارد. مواردی که برای بهبود و کاهش علائم این بیماری در نظر گرفته شده، عمدتا با تغیر سبک زندگی حاصل می‌شود. در نهایت اگر با تغییر در رویه زندگی نتوانستید سندرم پیش از قاعدگی را کنترل کنید و این موضوع بر سلامت و فعالیت های روزانه شما تاثیر گذاشت، می توانید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید تا بررسی‌های لازم انجام شده و در صورت نیاز درمان دارویی آغاز شود. البته پیشنهاد می کنیم در کنار تغییر سبک زندگی، از ژل رویال نیز استفاده کنید که احتمالا نیازی به مکمل های شیمیایی و داروهای هورمونی نباشد.

تغییر شیوه زندگی

اصلاح سبک زندگی یکی از بهترین راهکارهای کاهش علائم PMS است. تغییر در نحوه غذاخوردن و افزودن ورزش به فعالیت‌های روزانه بسیار کمک کننده خواهد بود. برخی توصیه های مفید برای تغییر سبک زندگی به منظور بهبود سندرم پیش از عادت ماهیانه را در ادامه آورده ایم:

  • تغذیه خود را تغییر دهید به این شکل که وعده‌های غذایی خود را کوچکتر و تعداد آن را بیشتر کنید تا نفخ کمتری داشته و احساس سیری بیشتری را تجربه کنید.
  • محدود کردن مصرف نمک و غذاهای شور برای کاهش نفخ و احتباس مایعات بسیار مفید است.
  • مصرف غذاهای غنی از کلسیم یا مکمل های آن در صورتی که قادر به مصرف محصولات لبنی نیستید.
  • اجتناب از کافئین و الکل کمک کننده است.
  • غذاهای سرشار از کربوهیدرات مانند میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل را به سبد غذایی خود اضافه کنید.
  • مواد معدنی چون کلسیم، منیزیم، ویتامین E و ویتامین B6 به کاهش این علائم کمک می‌کنند؛ لذا مواد غذایی حاوی این مواد معدنی را در برنامه روزانه خود قرار دهید.
  • ورزش منظم روزانه به صورت حداقل 30 دقیقه پیاده‌روی سریع به سلامتی عمومی شما و کاهش علائمی مثل افسردگی، نفخ و یبوست و خستگی کمک کرده و باعث تجربه خواب خوب می شود.
  • یوگا و تمرین‌های ریلکسی و تنفس عمیق به کاهش سردرد، اضطراب و مشکلات خواب در این دوران کمک شایانی می‌کنند.

دارو درمانی

در مواردی که شدت علائم این سندرم زیاد است با تشخیص پزشک یک یا چند دارو تجویز می‌شود که شامل داروهای ضد افسردگی، مهارکننده بازجذب سروتونین، داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی، قرص‌های ادار آور دیوریتیک و قرص‌های هورمونی پیشگیری از بارداری می‌شوند.

لازم به ذکر است که بدون مشورت با پزشک و بصورت سرخود به تجویز و مصرف دارو اقدام نکنید. این داروها به اندازه کافی مضر هستند و به هیچ وجه نباید خودسرانه مصرف شوند.

استفاده از داروهای طبیعی

درمان سندرم پیش از قائدگی در طب سنتی، به روش های مختلفی صورت می پذیرد. استفاده از برخی دمنوش ها، دستورات غذایی و مصرف برخی خوراکی ها برای طی کردن بهتر و با مشکلات کمتر این دوران سخت، از مهمترین توصیه های طب سنتی است. در طب سنتی ایرانی و طب اسلامی تاکید ویژه ای برای آسیب روحی و جسمی کمتر به بانوان در این دوران می شود و تلاش طبیب طب سنتی بر این است که کمترین میزان آسیب به زن وارد شود.

دمنوش رازیانه و دمنوش گل قاصدک از بهترین دمنوش هایی هستند که برای رفع ملال دوران قاعدگی مورد استفاده قرار می گیرند. دمنوش رازیانه قاعده آور است و کمک می کند تا شما سریعتر از این دوران ملال آور وارد دوران پریود شوید. زنجبیل و دارچین نیز از جمله بهترین مواد طبیعی برای این دوران هستند. می توانید شربت عسل و زنجبیل و دارچین مصرف کنید که فوق العاده اثرگذار است.

دانه کتان، سرکه سیب و گیاه پنج انگشت نیز از جمله مواد طبیعی است که در طب سنتی برای برطرف کردن سندرم پیش از قاعدگی PMS تجویز می شود. البته بسته به شرایط هر فرد، میزان و دوز مصرفی می تواند متفاوت باشد.

یکی دیگر از مواد طبیعی که برای درمان سندرم پیش از قاعدگی فوق العاده عمل می کند، ژل رویال است. ژل رویال یک درمانگر اساسی PMS محسوب می شود. چراکه اثرات آن عموما بعد از چندماه و به صورت کامل روی فرد اثر می گذارد. ممکن است با چند ماه مصرف ژل رویال، دیگر هیچ گاه تجربیات ناخوشایند قبلی در سندرم پیش از قاعدگی به سراغتان نیاید. علل مختلفی برای اثرگذاری ژل رویال بر روی ملال پیش از پریود وجود دارد که باید به صورت مجزا در مورد آن صحبت کنیم.

سخن آخر

درمان سندرم پیش از قاعدگی یکی از دغدغه های اصلی بانوان است. در این زمینه ژل رویال و برخی مواد طبیعی مثل زنجبیل و رازیانه فوق العاده عمل می کنند. تنها کافی است با مشورت پزشک یا طبیب طب سنتی، مصرف این مواد طبیعی را شروع کنید. البته همانطور که اشاره شد، درمان سندرم پیش از قائدگی با ژل رویال دلایل متعددی دارد که حتما به صورت مجزا به آن می پردازیم.

شما هم دچار این سندرم می شوید؟ راهکار شما برای رفع سندرم پیش از پریود چیست؟ چه کاری انجام می دهید تا قبل از عادت ماهیانه کمتر اذیت شوید؟ تجربیات شما می تواند به تمامی دختران و بانوان ایرانی کمک کند؛ پس لطفا ما را در جریان تجربیات خود قرار دهید

۱
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید