۱۷۲۴
۴
۰

ژل رویال؛ یک درمان طبیعی و سنتی برای مشکلات پس از یائسگی | قسمت دوم

ژل رویال؛ یک درمان طبیعی و سنتی برای مشکلات پس از یائسگی | قسمت دوم

ژل رویال یکی از بهترین مواد طبیعی برای رفع مشکلات و عوارض دوران یائسگی است. اگرچه از گذشته ژل رویال به عنوان ماده ای فوق العاده برای درمان بیماری های مختلف مورد استفاده بوده است؛ اما در سال های اخیر توجه به ژل رویال برای رفع عوارض یائسگی بیشتر شده است.

مقالات متعددی در زمینه خوصا ژل رویال برای مشکلات یائسگی منتشر شده که در جدیدترین این مقالات که در سال 2020 منتشر شده، به برخی از خواص ژل رویال اشاره شده که می تواند به درمان مشکلات یائسگی کمک کند.

در قسمت قبل از ابتدای این مقاله، مقدماتی در مورد خواص ژل رویال بیان شد که می توانید از طریق لینک زیر مطالعه کنید:

ژل رویال؛ یک درمان طبیعی و سنتی برای مشکلات پس از یائسگی | قسمت اول

 

 

در ادامه این مقاله در مورد ترکیبات ژل رویال صحبت شده است که در مجله عسلنا قبلا در این زمینه مطالبی منتشر شده که می توانید با کلیک بر روی لینک های زیر، شناخت بیشتری نسبت به ژل رویال داشته باشید:

ژل رویال چیست؟

چرا هنوز خواص ژل رویال را نمی دانید؟

از روش های مصرف ژل رویال چه می دانید؟

اسرار حیرت انگیز از نقش ژل رویال در کندو

آیا ژل رویال فقط برای بانوان مفید است؟

در این قسمت از مقاله وارد خواص ژل رویال برای یائسگی می شویم. در این مقاله به 8 خاصیت ژل رویال برای رفع عوارض یائسگی اشاره شده است. در این مطلب اولین کاربرد ژل رویال را با هم مرور می کنیم.

خواص ژل رویال برای رفع عوارض یائسگی

درمان هورمونی، مرسوم ترین درمان مورد استفاده توسط اکثریت زنان به منظور کاستن نشانه شناسی پس از یائسگی و بهبود کیفیت زندگی شان درطول این دوره است. برجسته ترین عیب این نوع از درمان، عوارض جانبی فراوان آن است. به همین دلیل است که جایگزین کردن آن با راه های طبیعی مورد تاکید قرار می گیرد.

استفاده از روش های غیرهورمونی به منظور کاهش نشانه های مرتبط با یائسگی و درمان با آسیب شناختی های مختلف به عنوان یک طب مکمل شناخته شده است. این کار شامل استعمال محصولات گیاهی، مکمل های غذایی یا استروژن های غذایی است.

ژل رویال یک محصول طبیعی و سنتی است که به علت مشابهت آن با استروژن ها بوسیله زنان پس از یائسگی برای پیش برد و درمان عوارض مرتبط با یائسگی و آسیب شناختی های ناشی از سالخوردگی مورد استفاده قرار می گیرد. اثرات مصرف ژل رویال در طول یائسگی نشان دهنده یک موضوع عملی است و بسیاری مطالعات درباره این موضوع هدایت شدند. متاسفانه، فقط مقدار کمی از آزمایش های بالینی انسانی وجود دارد و اکثریت عمده بررسی ها درباره مدل های حیوانی با تخمدان برداری محقق شده اند.

در این مقاله به برخی خواص ژل رویال برای این دوران اشاره می شود که شامل موارد زیر هستند:

  1. خواص استروژنی ژل رویال
  2. خواص ضدسرطانی
  3. کاهش کلسترول خون در دوران یائسگی
  4. اثرات ضد فشار خون برای بانوان سالخورده
  5. خواص ژل رویال بر روی متابولیسم استخوان
  6. اثرات ضد سالخوردگی ژل رویال
  7.  اثرات محافظ عصب برای بانوان یائسه
  8. اثرات ضد دیابتی ژل رویال در دوران میانسالی

در این قسمت به اولین مورد از خواص ژل رویال برای بانوان در دوران یائسگی اشاره می کنیم.

1. فعالیت استروژن مانند ژل رویال

ژل رویال اثر استروژن مانندش را هم در آزمایشگاه و هم در بدن نشان داده است. این اثر از طریق کنش واکنش با گیرنده های استروژنیک میانجی گری می شود. استعمال روزانه ژل رویال هورمون ها و رشد فولیکولی در یک مدل موش را تایید کرد و پارامترهای باروری را ارتقا داد.

ژل رویال همچنین بالغ شدگی ائوسیت، وضعیت اکسیداسیون احیای بهبودیافته و مسیرهای گلوکز فعال شده در برجستگی کوچک تخمدانی را ارتقا داد. به علاوه، یک مطالعه اخیر نشان داد که استعمال ژل رویال همراه با پروژسترون برون زا به طرزی مشابه میزان حاملگی و پاسخ استروژنیک در میش های آواسی را افزایش می دهد.

هورمون LH و FSH هورمون های گنادی هستند که در تولید مثل دخالت دارند. مقادیرشان تحت کنترل استروژن و اینهیبین هستند. به علاوه، این هورمون ها در فرایند سالخوردگی طبیعی دخالت دارند.

در زنان جوان، مقادیر بالای استروژن LH و FSH را کاهش یافته نگه می دارند. در یائسگی، کاهش اندازه فولیکولار، همراه با پسرفت لوتئال، بر آزادسازی منظم استروژن و اینهیبین تاثیر گذاشته منتهی بر ترشح غیرطبیعی FSH می شود.

مصرف رژیمی مکمل ژل رویال در این فرایند بسیار مفید گزارش شده است. این موضوع بیشتر به علت محتوای اسیدهای چربش، به ویژه اسید 10- ئیدروکسیل– 2 دکنوئیک است. این ماده مرکب سنتز استروژن را افزایش داده و مقادیر کم سرم LH و FSH را نگه می دارد. به علاوه، اسید 10- ئیدروکسیل– 2 دکنوئیک در پیشگیری از تهی سازی فولیکولار مرتبط با سن و بالا بردن تنظیم هورمونی بسیار کارآمد است.

تحقیق درباره موش هایی که تخمدان برداری شدند نشان داد که ژل رویال برای پیوند ERɑ و ERβ با E2 رقابت می کند؛ اما میل ترکیبی اش در مقایسه فیتواستروژن ها یا دی اتیلستیلبسترول ضعیف تر است. همچنین، ژل رویال ممکن است بیان VEGF در رحم را با افزایش رونویسی ژن در سلول های MCF-7 اعاده کند. در حالی که 20 mg/kg از 17β-estradiol ممکن است بیان این فاکتور در مغز و رحم هر دو را اعاده کند.

مطالعات بالینی نشان داد که استعمال دهانی ژل رویال به میزان 1 گرم در روز، می تواند شدت سندرم پیش از قاعدگی را کاهش داده و کیفیت حیات در زنان در سن زایشی را ارتقا دهد. به علاوه، درطول یائسگی و در دوره بعد از یائسگی، مصرف ژل رویال می تواند سندرم تناسلی-ادراری را بهبود داده که یکی از شایع ترین شکایت های زنان طی این دوره ها است.

افزایش کیفیت زندگی از طریق رفع عوارض جانبی دوران یائسگی

یکی از اهداف مکمل ژل رویال بالابردن کیفیت زندگی در دوره بعد از یائسگی است. گروهی از محققان مطالعه ای انجام دادند با استفاده از گروهی از 200 زن که بین 45 و 60 سال داشتند. هر سوژه کپسول های ژل رویال به میزان 1 گرم در روز یا داروی بی اثر را طی 2 ماه دریافت می کرد و نتایج مقایسه شدند.

این بررسی ها مشاهده کردند که پس از 8 هفته خوردن ژل رویال، نمره یائسگی کاهش چشمگیری در مقایسه با گروه داروی بی اثر ثبت کرد. بنابراین، ژل رویال می تواند علایم بعد از یائسگی مثل گرگرفتگی، تعریق های شبانه و شکایت های دیگر مرتبط با یائسگی را کاهش دهد؛ اما نتایج این تحقیق درباره این عنوان هنوز هم بی ثبات هستند.

برطرف شدن سندرم تناسلی ادراری در دوران یائسگی با ژل رویال

کیفیت زندگی طی یائسگی هم بوسیله بی اختیاری در ادرار یا اتروفی مهبلی، هر دو به عنوان سندرم تناسلی ادراری شناخته می شوند. این عوارض تاثیر بدی بر روابط روانی اجتماعی و شریک زندگی زنان در دوره بعد از یائسگی دارد.

به منظور مشاهده اثرات درمانی ژل رویال برای کاهش اتروفی مهبلی، 90 زن در دوره بعد از یائسگی به صورت تصادفی انتخاب شدند تا کرم مهبلی ژل رویال، استروژن های توامان یا چربی ها را طی یک دوره 12 هفته ای دریافت کنند. پس از این دوره، سیتولوژی مهبلی همراه با کیفیت نمره حیات ارزیابی شد. نتایج آن پیشرفتی در کیفیت نمره حیات گره اول را نشان داد که کرم مهبلی ژل رویال دریافت می کردند. از نظر سیتولوژی مهبلی، تست پاپ اسمیر نتایج بهتری در گروه درمان شده با استروژن های موضعی در مقایسه با دو گروه دیگر نشان داد.

کمک ژل رویال برای بهبود انواع درد در دوران یائسگی

در طول یائسگی، پس رفتن سطح استروژن ناگهانی بر سیستم عصب خودکار تاثیر گذارده و باعث گسترش بیماری های منحط کننده عصب ( مثل آلزایمر)، اختلالات خلق و خو ( مثل اضطراب، افسردگی) یا سردرد، درد پشت کم یا پشت درد می شود.

تعداد 42 تا از زنان در دوره بعد از یائسگی که دچار اضطراب، پشت درد یا درد پشت کمر بودند در یک مطالعه بالینی شرکت کردند. به صورت تصادفی 800 میلی گرم از دکسترین یا 800 میلی گرم از ژل رویال درمان شده انزیمی به مدت 3 ماه دریافت کردند.

پس از این دوره، هر دو نمره اضطراب و پشت درد در گروه ژل رویال در مقایسه با گروه بدون دارو به صورت چشمگیری کاهش پیدا کردند. به علاوه، هیچ اثرات جانبی در طول استعمال ژل رویال درمان شده انزیمی مشاهده و گزارش نشد.

 

این تنها اولین خاصیت ژل رویال برای عوارض جانبی یائسگی است. در قسمت های بعدی به موارد بیشتری اشاره خواهد شد.

این مقاله ادامه دارد...
از طریق لینک زیر می توانید مقاله کامل به صورت لاتین را مطالعه نمایید:
مقاله لاتین اثر ژل رویال بر عوارض یائسگی و سالخوردگی در بانوان
اطلاعات شناسنامه ای مقاله:
PMID: 32698461
doi: 110.3390/molecules25143291
۴
۱
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید