۷۱۱
۳
۰

ژل رویال؛ یک درمان طبیعی و سنتی برای مشکلات پس از یائسگی | قسمت اول

ژل رویال؛ یک درمان طبیعی و سنتی برای مشکلات پس از یائسگی | قسمت اول

مراحل زندگی زنان بر اساس چرخه زایشی آنها است. این چرخه با قاعدگی شروع و با یائسگی خاتمه می یابد. سالخوردگی یک پدیده طبیعی است که بر همه انسان ها تاثیر می گذارد و وابسته به کاهش در کارکرد کلی ارگانیسم است.

در زنان، سالخوردگی مرتبط با یائسگی بوده و با آن شروع می شود. همچنین، در طول یائسگی و دوره پس از یائسگی، ریسک بیماری های مختلف مرتبط به سن و شکایت ها بیشتر است. به همین علت، محققان به طرف یافتن درمان های موثری سوق داده شدند که می توانستند سالخوردگی سالم و طول دوره عمر طولانی شده را ارتقا دهند.

زنبور درمانی یکی از روش ها برای مثابله با عوارض یائسگی و سالخوردگی است. در این نوع طبابت از محصولات طبیعی حاصل از زنبورهای عسل استفاده می شود؛ موادی مثل عسل، بره موم، ژل رویال و... . در این بین ژل رویال یکی از موثرترین مواد طبیعی برای مقابله با مشکلات دوران یائسگی است.

ژل رویال یک ماده سفید مایل به زرد طبیعی است که بوسیله هر دو غدد قسمت تحتانی حنجره و آرواره ای زنبورهای پرستار ترشح می شود. ژل رویال عموماً برای تغذیه دادن به زنبورهای ملکه و لاروهای کارکنان جوان بکار می رود.

 

 

طی قرن ها، این محصول طبیعی بخاطر اثرات حیرت آورش به عنوان یک معدن طلا برای طب طبیعی و سنتی در نظر گرفته شده است. برای مدت های مدید ژل رویال در محصولات تجاری پزشکی مورد استفاده قرار گرفته است.  محققان نشان داده اند که این ماده دارای محدوده گسترده ای از خواص کارکردی از قبیل: فعالیت های آنتی باکتریال، ضد تورمی، گشاد کننده عروق، پایین برنده فشار، ضد سرطان، استروژن مانند، ضد کلسترول بالا و یک ماده آنتی اکسیدان است. معمولاً این محصول مورد استفاده قرار گرفته تا مکملی برای بیماری های مختلفی مثل بیماری قلبی عروقی، آلزایمر، عملکردهای بد جنسی، دیابت یا سرطان باشد. 

هدف عمده این مطالعه علمی برجسته کردن مطلوبیت مکمل ژل رویال در برطرف کردن علایم یائسگی  و بیماری های مرتبط با سالخوردگی است.  همچنین هدف ما بازنگری جدیدترین پیشرفت های تحقیقی در مورد ترکیب ژل رویال برای درک بهتر اثرات ارتقای سلامت انسانی بود.

کوتاه در مورد یائسگی

دوران یائسگی و پیری در بانوان

یائسگی یک مرحله موقتی در زندگی یک زن بوده که در طول آن محدوده گسترده ای از تغییرات در سلامت و صحت متابولیسم، فیزیولوژی، ذهنی و بدنی رخ می دهد. عموماً علایم یائسگی دارای تاثیرات منفی قابل ملاحظه ای بر کیفیت کلی حیات بوده و تبدیل به یک عیب روانی اجتماعی می شوند.

عمده این نشانه ها پیامدی از کسری استروژن یا یک کمبود طولانی استروژن هستند. زنان پس از یائسگی در معرض ریسک فزاینده آترواسکلروز، رخدادهای قلبی عروقی، دیابت، اختلال های خلقیات مثل اضطراب و افسردگی، نشانه های تغییر قطر رگ های خونی مثل گر گرفتگی ها و تعریق های شبانه، پوکی استخوان و اتروفی مهبلی قرار دارند. به طور متعارف، این مشکلات با درمان جایگزین هورمونی درمان شده اما ریسک اثرات بد نامطلوب مثل سرطان سینه، خون ریزی ادرار غیر طبیعی یا سفت شدگی سینه بعضی اوقات بیشتر از منفعت هایش است. به همین علت است که راه های طبیعی تری بیشتر طرفدار دارند.

درمان های طبیعی برای علایم مرتبط به یائسگی و شکایت ها شامل فیتواستروژن ها است که مولکول های طبیعی شبیه به استروژن های انسانی است و این طور در نظر گرفته می شود که از نشانه های پس از یائسگی پیشگیری می کنند. دانه های سویا و شبدر قرمز شناخته شده ترین راه های طبیعی در درمان جایگزین هورمونی سنتی هستند؛ اما مطلوبیت شان هنوز هم کاملاً مورد بحث است.

مقدمه ای بر زنبوردرمانی و ژل رویال

زنبور درمانی نوعی روش درمانی مکمل است که از محصولات طبیعی حاصل از زنبورهای عسل استفاده می کند. مثل بره موم، ژل رویال، نان زنبور (خوراک زنبور) و زهر زنبور عسل که خواص شفابخشی اش در طول قرن ها توضیح داده شده اند. این محصولات طبیعی همچنین اثرات مفید خود را برای درمان شکایت های یائسگی نشان داده اند.

ژل رویال که به عنوان یک سوپرفود شناخته می شود، یک ماده کرم دار است که توسط غدد تحتانی حنجره و آرواره ای زنبورهای پرستار ترشح می شود و برای تغذیه دادن به زنبورهای ملکه در تمامی عمرشان و زنبورهای کارگر در طول مرحله نوزادی مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف این مایع سحرآمیز توسط زنبورهای ملکه باعث بروز برخی ویژگی های خاص از قبیل:

  • اندازه زنبور ملکه که در مقایسه با زنبورهای کارگر دو برابر است
  • دوره عمر طولانی تر
  • کارکرد بهتر سیستم تولید مثل

در سال های گذشته، تولید ژل رویال در چین به صورت قابل ملاحظه ای افزایش یافت؛ زیرا زنبوردارها انتخاب ژنتیکی زنبورهای ایتالیایی ژل رویال را توسعه دادند. کشور چین بزرگ ترین تولید کننده  ژل رویال شد و این روزها کشور چین تولید کننده تقریباً 90 % از کل ژل رویال جهان است. سالانه، بیش از 4000 تن از ژل رویال تولید شده و از کشور چین به ایالات متحده یا اروپا صادر می شود.

اگرچه بسیاری موارد ثبتی از ژل رویال در سراسر جهان وجود دارد؛ اما ژل رویال عمدتاً در آسیا مورد استفاده قرار گرفته است.  گزارش های اخیر بالقوگی بالای این محصول طبیعی برای ارتقای سلامت بشری را نشان داده اند.

بیشتر در مورد ژل رویال بخوانید:

ژل رویال چیست؟

چرا هنوز خواص ژل رویال را نمی دانید؟

از روش های مصرف ژل رویال چه می دانید؟

اسرار حیرت انگیز از نقش ژل رویال در کندو

ژل رویال مصرف نکنید! اگر علاقه ندارید جوان بمانید

شاید مصرف ژل رویال برای شما هم مضر باشد!

ژل رویال راه حلی برای شما که از درمان دیابت ناامید شده اید!

درمان پوکی استخوان را به ژل رویال بسپارید

خواص دارویی ژل رویال از مدل های حیوانی گرفته تا انسان ها، به صورت گسترده بررسی شده اند. علیرغم اینکه مکانیسم های عمل هنوز در دست تحقیق هستند؛ اما ژل رویال توجه بسیاری از پژوهشگران در سراسر جهان را به خود جلب کرده است. ژل رویال سلامت تولید مثل در انسان را تامین می کند، بیماری های اعصاب را بهبود می بخشد و دارای چندین خواص بیولوژیکی از قبیل آنتی باکتریال، گشاد کننده عروق، خواص ضد تورمی، کاهش فشار خون، ضد سرطان، خواص تنظیم کننده هورمون استروژن، ضد افزایش کلسترول در خون و اثرات آنتی اکسیدان است. در سال های گذشته، ژل رویال به عنوان یک عامل طبی با ارزش برای سالخوردگی با سلامت و طول عمر گزارش داده شد.

آنچه در این قسمت از مقاله اثرات ژل رویال برای درمان یائسگی بیان شد، توضیحات ابتدایی در مورد بیماری و ژل رویال بود. دراین مقاله، ما بر مطالعات مربوط به اثرات بیولوژیکی ژل رویال درطول یائسگی و بر مکانیسم های عمل آن تمرکز می کنیم. هدف مان جمع کردن همه این مطالعات است بدین منظور که درک بهتری از این نکته داشته باشیم که آیا ژل رویال می تواند درمانی طبیعی برای شکایت های یائسگی و بیماری های مرتبط با سالخوردگی باشد.

 ادامه این مقاله را در قسمت دوم مقاله مطالعه کنید.

این مقاله ادامه دارد...
از طریق لینک زیر می توانید مقاله کامل به صورت لاتین را مطالعه نمایید:
مقاله لاتین اثر ژل رویال بر عوارض یائسگی و سالخوردگی در بانوان
اطلاعات شناسنامه ای مقاله:
PMID: 32698461
doi: 110.3390/molecules25143291
۳
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید