۵۷۶۲
۳
۰

5 دلیل برای افزایش احتمال فاسد شدن عسل طبیعی

5 دلیل برای افزایش احتمال فاسد شدن عسل طبیعی

عسل یکی از خاص ترین مواد خوراکی دنیا است. ویژگی هایی که در عسل طبیعی وجود دارد را در کمتر ماده خوراکی می توانیم پیدا کنیم. خواص بی نظیر عسل طبیعی باعث شده تا این ماده طبیعی برای درمان بیماری ها باعث شده تا روش های درمانی به نام عسل درمانی در دنیا شکل بگیرد که این خود یکی از جالب ترین ویژگی های عسل است. اما یکی از ویژگی های بارز عسل طبیعی، عدم فاسد شدن آن است.

تحقیقات نشان داده که عسل طبیعی به دلیل ویژگی هایی که در درون خود دارد، به احتمال زیاد فاسد نمی شود. دقت کنید، می گوییم احتمال زیاد. یعنی ممکن است عسل به برخی دلایل فاسد شود. با این حال اگر عسل شرایط خوبی داشته باشد حتی ممکن است تا سال ها دچار فساد نشود.

چرا عسل می تواند مدت زیادی خاصیت خود را حفظ کند و فاسد نشود؟

با وجود خواص ضد میکروبی عسل، تحت شرایط خاص می تواند از بین برود یا باعث بیماری شود. این موارد شامل آلودگی، تقلب، نگهداری نادرست و فاسد شدن در طول زمان است. آشنایی با این نکات در مورد عسل طبیعی می تواند به شما کمک کند تا بهتر از عسل طبیعی نگهداری کنید یا در هنگام خرید عسل دقت بیشتری به کار ببندید تا نگران خراب شدن یا فاسد شدن عسل نباشید.

 

 

در این مطلب به صورت خلاصه به مواردی اشاره کرده ایم که شانس فاسد شدن عسل طبیعی را بالا می برد.

ممکن است عسل آلوده باشد

میکروب هایی که به طور طبیعی در عسل وجود دارند شامل باکتری، مخمر و کپک هستند. اینها می توانند از گرده گل، دستگاه گوارش زنبورهای عسل، گرد و غبار، هوا، خاک و گل ها حاصل شوند. به دلیل خاصیت ضد میکروبی عسل، این ارگانیسم ها معمولاً فقط در تعداد بسیار کمی یافت می شوند و قادر به تکثیر نیستند، این بدان معناست که نباید نگران کننده سلامتی باشند.

با این حال، اسپورهای نوروتوکسین سی بوتولینوم در 5-15٪ نمونه های عسل در مقادیر بسیار کمی یافت می شوند. این به طور کلی برای بزرگسالان بی ضرر است؛ اما نوزادان زیر یک سال می توانند در موارد نادر دچار بوتولیسم نوزاد شوند که می تواند باعث آسیب به سیستم عصبی، فلج و نارسایی تنفسی شود. بنابراین، عسل برای این گروه سنی جوان مناسب نیست.

علاوه بر این، تعداد زیادی از میکروارگانیسم ها در عسل می توانند نشان دهنده آلودگی ثانویه در هنگام پردازش از انسان، تجهیزات، ظروف، باد، گرد و غبار، حشرات، حیوانات و آب باشند. در نتیجه این آلودگی اگر یاد بلاشد، ممکن است باعث فاسد شدن زودهنگام عسل شود؛ البته نه خیلی زود اما در هر صورت شانس فساد در عسل بالا می رود.

عسل می تواند حاوی ترکیبات سمی باشد

هنگامی که زنبورهای عسل شهد را از انواع خاصی از گل ها جمع می کنند، سموم گیاهی می توانند به داخل عسل منتقل شوند. این سموم گیاهی هم ممکن است عسل را آلوده کنند و هم می توانند باعث زودتر فاسد شدن عسل شوند.

یک مثال مشهور در مورد این موضوع "عسل وحشی" است که توسط گرایانوتوکسین های موجود در شهد رودودندرون پونتیکوم و آزالیا پونتیکا ایجاد می شود. عسل تولید شده از این گیاهان می تواند باعث سرگیجه، حالت تهوع و مشکلاتی در ریتم قلب یا فشار خون شود.

علاوه بر این، ماده ای معروف به هیدروکسی متیل فورفورال (HMF) در طول پردازش و گذر زمان در عسل تولید می شود. در حالی که برخی تحقیقات اثرات منفی HMF بر سلامتی مانند آسیب به سلول ها را یافته اند، مطالعات دیگر نیز برخی از ویژگی های مثبت مانند آنتی اکسیدان، ضد حساسیت و ضد التهاب بودن آن را گزارش می دهند. با این وجود، توصیه می شود که محصولات نهایی حاوی بیش از 40 میلی گرم HMF به ازای هر کیلوگرم عسل نباشد.

ممکن است عسل تقلبی باشد

عسل یک ماده غذایی گران قیمت و زمانبر برای تولید است. به همین ترتیب، برای سال های متمادی هدف تقلب در  تولید عسل وجود داشته است. منظور از تقلب، افزودن شیرین کننده های ارزان قیمت برای افزایش حجم و کاهش هزینه ها است.

برای ارزان شدن تولید، می توان زنبورها را با شربت قند ذرت، نیشکر، قند چغندر یا شربت قند تغذیه کرد. یا اینکه این مواد شیرین را به طور مستقیم به محصول تمام شده اضافه کرد.

علاوه بر این، برای سرعت بخشیدن به فرآوری، ممکن است عسل قبل از رسیدن برداشت شود. در نتیجه مقدار آب بالاتر و کیفیت پایین تر خواهد بود. به طور معمول، زنبورها عسل را در کندو ذخیره می کنند و آن را کم آب می کنند به طوری که حاوی کمتر از 18 درصد آب باشد. اگر عسل خیلی زود برداشت شود، مقدار آب می تواند بیش از 25٪ شود. این امر منجر به خطر تخمیر و خراب شدن عسل را افزایش می دهد. عسل نارس نمی تواند زمان زیادی سالم بماند.

ممکن است عسل به روش اشتباهی نگهداری شود

اگر عسل به اشتباه نگهداری شود، می تواند برخی از خواص ضد میکروبی خود را از دست بدهد، آلوده شود یا شروع به فاسد شدن کند. وقتی درب طرف باز بماند یا به طور نامناسب مهر و موم شود، ممکن است محتوای آب از سطح ایمن 18 درصد شروع به افزایش کند و خطر تخمیر را افزایش دهد.

علاوه بر این، شیشه ها یا ظروف باز می توانند باعث آلودگی عسل با میکروب های محیط اطراف شوند. اگر محتوای آب بیش از حد زیاد شود، این میکروب ها می توانند رشد کنند.

همچنین گرم کردن عسل در دمای بالا می تواند با سرعت بخشیدن به تخریب، رنگ و طعم، همچنین افزایش محتوای HMF اثرات منفی داشته باشد.

عسل طبیعی می تواند در طول زمان متبلور و تخریب شود

حتی اگر عسل طبیعی به درستی نگهداری شود، متبلور شدن عسل کاملاً طبیعی است. به این دلیل که عسل طبیعی حاوی قندهای بیشتری از محلول است. این بدان معنا نیست که قرار است فاسد شود؛ اما روند تغییراتی در آن ایجاد می شود .

عسل متبلور رنگ سفیدتر و سبک تری پیدا می کند. همچنین به جای شفافیت بسیار مات می شود و ممکن است دانه ای به نظر برسد. خوردن آن بی خطر است. با این حال، آب در طی فرآیند تبلور آزاد می شود، که خطر تخمیر را افزایش می دهد.

علاوه بر این، ممکن است عسل ذخیره شده برای مدت طولانی تیره شده و عطر و طعم خود را از دست بدهد. اگرچه این یک خطر برای سلامتی نیست، اما ممکن است به همان اندازه خوشمزه و جذاب نباشد.

سخن آخر

عسل ماده ای است که تا سال ها فاسد نمی شود و می تواند خواص خود را حفظ کند. اگرچه بهتر است از عسل تازه استفاده کنید تا عسل هایی که چندین سال از تولید آن ها گذشته؛ اما نمی توانیم بگوییم هر نوع عسلی بعد از گذشت چند سال فاسد می شود. با این حال برخی موارد هست که ممکن است ریسک خراب شدن عسل را بیشتر کند. در این مطلب به این موارد اشاره شد.

۳
۱
منبع https://www.healthline.com/nutrition/doeshoneygobad
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید