۸۹۱۵
۲۱
۰

سرکه سیب و عسل؛ معجونی با خواص زیاد و ضررهای متنوع | قسمت دوم

سرکه سیب و عسل؛ معجونی با خواص زیاد و ضررهای متنوع | قسمت دوم

سرکه سیب و عسل طبیعی یکی از قدیمی ترین معجون هایی است که برای خواص مختلفش مورد توجه قرار گرفته و هنوز هم محبوب است. خواص سرکه سیب و عسل برای لاغری از مشهورترین خواص این معجون محسوب می شود. بسیاری از خانواده ها در دنیا این معجون را یک معجون تمام عیار می دانند. شاید چیزی شبیه به سرکه انگبین با این تفاوت که این بار از سرکه سیب استفاده می شود البته با دستور تهیه متفاوت. در ایران نیز سرکه سیب و عسل طبیعی به ویژه در سال های اخیر با استقبال خوبی مواجه شده است. اما آیا این معجون بی ضرر است؟

در قسمت قبلی از این مطلب، به خواص سرکه سیب و عسل طبیعی پرداختیم. خواصی که اگرچه از نظر علمی تایید نشده اند اما تجربه نشان داده که این خواص می توانند برای فرد به ارمغان آیند. اگر این مطلب را مطالعه نکرده اید لینک زیر برای شماست

سرکه سیب و عسل؛ معجونی با خواص زیاد و ضررهای متنوع | قسمت اول

اما این همه ماجرا نیست. سرکه سیب و عسل طبیعی مضراتی نیز به همراه دارد. این معجون نباید بدون مشورت پزشک مصرف شود به ویژه برای برخی بیماری ها که ممکن است باعث بدتر شدن وضعیت بیمار شود. در نتیجه بهتر است قبل از مصرف در کنار اطلاع از خواص سرکه سیب و عسل، نگاهی هم به مضرات آن بیاندازید.

 

 

در ادامه به برخی از مهمترین مضرات سرکه سیب و عسل اشاره شده است. باز هم تاکید می کنیم که به ویژه اگر برای لاغری از سرکه سیب و عسل استفاده می کنید، حتما نگاهی به این لیست بیاندازید تا هوشمندانه تر روش استفاده از این معجون برای لاغری را در پیش بگیرید.

ضررهای سرکه سیب و عسل طبیعی

آشنایی با ضررهای سرکه سیب و عسل طبیعی به این معنا نیست که این ماده برای همه مضر است. یعنی اینکه شما باید در مصرف این معجون مراعات کنید و اگر بیماری هایی دارید که ممکن است مصرف این نوشیدنی پرخاصیت باعث بدتر شدن آن کند، از آن پرهیز نمایید.

تاثیر های احتمالی روی قند و کلسترول خون

در یک مطالعه 4 هفته ای، شرکت کنندگان روزانه 250 میلی لیتر آب را به همراه 4 قاشق غذاخوری ترکیب عسل و سرکه سیب به همراه مقداری نعناع برای طعم و مزه می نوشیدند. در این گروه افزایش اندکی مقاومت به انسولین، هورمونی که باعث کنترل مقدار قند خون می شود، مشاهده شد. افزایش مقاومت به انسولین مرتبط با دیابت نوع دوم است

به علامه سطح کلسترول محافظ کننده از قلب HDL در پایان آزمایش کاهش یافت. پایین بودن میزان HDL یکی از فاکتور های خطر ابتلا به بیماری های قلبی است.

این مورد را در نظر بگیرید که این یک آزمایش کوچک و کوتاه مدت بوده است. تحقیقات بیشتری لازم است که این یافته ها را تایید کند. یک مطالعه تحقیقاتی جامع روی تاثیر عسل و سرکه سیب می تواند نتایج دقیق تری به ما بدهد.

میتواند به شکم و دندان های شما آسیب برساند

ضرر سرکه سیب و عسل برای دندان

اسیدی بودن سرکه سیب می تواند ریفلاکس معده را وخیم تر کند. اگر چه بعضی از مردم تاثیر آن را روی بدتر کردن علائمشان نادیده می گیرند. با این حال هیچ مدرک محکمی برای حل این بحث ارائه نشده است

با توجه به اسیدی بودن سرکه سیب، نشان داده شده است که معجون عسل و سرکه سیب می تواند مینای دندان را مورد فرسایش قرار دهد و به طور بالقوه باعث افزایش شانس خرابی دندای های شما شود. از این رو سفارش شده که سرکه را با آب تصفیه شده رقیق کنید و بعد از مصرف آب دهانتان را با آب معمولی شست و شو دهید

تحقیقات بیشتری برای محاسبه میزان تاثیرات آن در مخلوط شدن با عسل مورد نیاز است. جالب است بدانید که بعضی از مطالعات نشان میدهند که عسل میتواند در دفع التهاب لثه، کرم خوردگی دندان و بوی بد دهان موثر باشد. با این حال تحقیقی که نشان دهد ترکیب این دو چه اثراتی دارد در دسترس نیست.

معجون سرکه سیب و عسل مقدار زیادی مواد قندی دارد

بسته به اینکه شما چه مقداری عسل اضافه می کنید ترکیب شما می تواند مقدار خیلی زیادی مواد قندی داشته باشد. این خیلی مهم است که برای مقدار قند اضافه شده به رژیم خود محدودیت بگذارید. زیرا که مصرف کردن بیش از حد این ماده میتواند تاثیرات منفی روی سلامت کلی شما بگذارد

مواد قندی بیش از حد اضافه شده، مخصوصا از طرف نوشیدنی های شیرین، با افزایش خطرات شرایطی نیز بیماری های قلبی و چاقی رابطه دارد. با این حال مقدار اندکی از عسل می تواند در یک رژیم سالم جای بگیرد و ممکن است که تاثیرات مثبتی هم روی سلامتی بگذارد. این مهم است که از آن در تعادل لذت ببرید

تاثیرات اذعان شده روی میزان قلیاییت بدن

بعضی از مردم ادعا دارند که خوردن بعضی از غذاها و مکمل ها مثل سرکه سیب و عسل می تواند بدن را قلیایی کرده و بیماری هایی نظیر سرطان و پوکی استخوان را دفع کند. با این حال بدن شما سیستم پیچیده ای برای نگه داشتن PH خون شما بین 7.35 تا 7.45 دارد که برای عملکرد مناسب آن ضروری است. اگر PH خون شما از این دامنه خارج شود، متعاقبا کشنده خواهد بود.

بعضی از مواد غذایی و مکمل ها مثل ترکیب سرکه سیب و عسل، تاثیر اندکی در قلیایی کردن خون دارند. در حقیقت غذا فقط روی میزان PH ادرار شما اثر می گذارد. تاثیر سرکه سیب روی بالانس اسیدی بدن در دراز مدت باید مورد بررسی قرار بگیرد.

سخن آخر

سرکه سیب و عسل معمولا در طب سنتی با هم مخلوط می شوند. البته این ترکیب توصیه طب سنتی ایرانی نیست اما در دنیا اطبا طب سنتی از آن نام برده اند. این ترکیب معمولا در آب گرم رقیق شده و قبل از خواب یا در زمان بیدار شدن استفاده می شود.

ادعا شده که این معجون می تواند به کاهش وزن کمک کند و در بهبود حساسیت های فصلی و فشار خون مفید باشد. هنوز بیشتر تحقیقات روی هر کدام از اجزا به صورت جداگانه تمرکز کرده اند. در حالی که اطلاعات کافی در مورد مزیت های سلامتی این مخلوط در اختیار نداریم، اما میتواند می تواند یک نوشیدنی خوش مزه و تایید شده برای لذت بردن در پایان یا آغاز روزتان باشد. البته این به شرطی است که به مضرات آن نیز به صورت ویژه توجه داشته باشید.

شما تاکنون سرکه سیب و عسل میل کرده اید؟

۲۱
۲
منبع https://www.healthline.com/nutrition/apple-cider-vinegar-and-honey
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید