۲۷۱۶۹
۱۴
۲

سرکه سیب و عسل؛ معجونی با خواص زیاد و ضررهای متنوع | قسمت اول

سرکه سیب و عسل؛ معجونی با خواص زیاد و ضررهای متنوع | قسمت اول

عسل و سرکه برای آشپزی و مصارف بهداشتی برای هزاران سال مورد استفاده قرار می گرفتند. برای گروه دارویی ترکیب این دو به عنوان یه تونیک سلامتی مورد استفاده قرار می گرفت. این ترکیب که معمولا با آب رقیق می شود، مصارف گوناگونی را به خود اختصاص داده است و به ویژه در اروپا و آمریکا به عنوان یک داروی طب سنتی شناخته می شود.

پیش از این فکر می شد که سرکه سیب و عسل طبیعی می تواند محدوده ای از مزیت های مربوط به سلامتی را برای ما فراهم کند؛ مثل کاهش وزن و پایین آوردن قند خون. با این حال برخی تحقیقات علمی نشان داده که سرکه سیب و عسل علاوه بر اینکه خواص فوق العاده ای برای بدن دارد، می تواند مضراتی هم برای برخی افراد به همره داشته باشد.

در این مطلب 2 قسمتی تلاش کرده ایم به هر دو جنبه این قضیه بپردازیم. نخست در این مطلب به خواص عسل و سرکه سیب می پردازیم و سپس در مطلب بعدی، به سراغ مضرات این ترکیب قدیمی و با سابقه می رویم.

چرا مردم سرکه سیب و عسل را با هم مخلوط می کنند؟

سرکه می تواند از خیلی از کربوهیدرات های قابل تخمیر بدست آید. سرکه سیب در ابتدا با آب سیب به عنوان پایه شروع می شود که 2 بار به وسیله مخمر تخمیر می شود. جزء اصلی آن استیک اسید است که به شکلی خاص طعم ترشی به آن می دهد.

 

 

در طرف دیگر، عسل یک ماده شیرین و چسبناک است که توسط زنبورها تولید و در یک خوشه مومی، سلول های 6 وجهی که به عنوان کندوی عسل شناخته می شوند، ذخیره می شود. عسل ترکیبی از 2 نوع قند است؛ فروکتوز و گلوکز به همراه مقدار ناچیزی از گرده گل، ریز مغذی ها و آنتی اکسیدان ها.

بسیاری معتقدند سرکه سیب و عسل یک ترکیب خوش مزه میسازند. این افراد اعتقاد دارند که شیرینی عسل به ملایم کردن مزه تند سرکه کمک می کند. به نظر می رسد مصرف این تونیک مزیت های سلامتی بسیاری را به ارمغان می آورد. با این حال هر 2 جزه ذکر شده به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گرفته اند، تاثیر های این ترکیب به طور مشخص شناخته شده نیستند

خواصی که از عسل و سرکه سیب می شناسیم

بعضی از مردم سرکه سیب و عسل را برای مزیت های ادعا شده با هم ترکیب می کنند. این ادعاها اگرچه اکثرا اتکای علمی خاصی ندارند اما به صورت تجربی در برخی موارد تجربه شده اند. در نتیجه می تواند بیانگر این موضوع باشد که چنین خواصی می تواند برای بدن انسان به همراه بیاید.

استیک اسید می تواند باعث کاهش وزن شود

استیک اسید موجود در سرکه سیب به عنوان یک اسید کاهش دهنده وزن مورد بررسی قرار گرفته است. در یک دوره مطالعه 12 هفته ای بر روی 144 نفر از افراد بالغ مبتلا به چاقی که روزانه مقدار 2 قاشق چای خوری سرکه سیب رقیق شده به 500 میلی لیتر را می نوشیدند، بیشترین مقدار کاهش وزن و کم شدن 0.9 درصد از چربی بدن در مقاسیه با 2 گروه کنترلی نتیجه شد.

نشان داده شده است که سرکه سیب می تواند کاری کند که شما برای مدت بیشتری احساس سیری داشته باشید؛ زیرا که سرعت جذب مواد غذایی را در جریان خون کاهش می دهد که این یک تاثیر دیگر از اسید استیک برای کاهش وزن است.

همچنان زمانی که عسل و سرکه سیب را با هم مخلوط می کنید به خاطر داشته باشید که مقدار مواد قندی و کالری عسل زیاد است و باید حد اعتدال را در نظر گرفت

بیشتر در مورد خواص عسل برای لاغری بخوانید:

خواص عسل و سیر برای لاغری

ویدئو: عسل چطور باعث لاغری می شود

عسل بخورید، لاغر شوید

3 معجون عسل طبیعی برای رژیم لاغری

5 دلیل برای معجزه عسل طبیعی در رژیم لاغری

ممکن است به تسکین حساسیت های فصلی و علائم سرماخوردگی کمک کند

عسل و سرکه سیب هر 2 به عنوان آنتی باکتریال های طبیعی در نظر گرفته می شوند. عسل به عنوان مسکنی برای حساسیت های فصلی در نظر گرفته می شود؛ زیرا که شامل مقدار ناچیزی از گرده گل و ترکیبات گیاهی است. بعضی از مطالعات نشان می دهند که این می تواند به تسکین علائم تورم آلرژیایی یا تب یونجه کمک کند.

هنوز نامشخص است که ترکیب عسل و سرکه سیب چگونه می تواند چنین آثاری از خود به جای بگذارد. همچنین این ترکیب می تواند به تسکین علائم جدی سرماخوردگی مثل سرفه کمک کند. به خاطر پروسه تولید سرکه سیب این ماده شامل مقداری پروبیوتیک نیز می شود. این باکتری های مفید به هضم غذا و تقویت ایمنی بدن کمک می کنند که برای مبارزه با سرماخوردگی می توانند سودمند باشند.

این معجون سلامت قلب را ارتقا می دهد

اسید کلروژنیک موجود در سرکه می تواند به کاهش مقدار کلسترول بد LDL کمک کند که به طور بالقوه خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد. به علاوه در آزمایشاتی که روی حیوانات انجام شده است عسل طبیعی توانسته به کاهش فشار خون کمک کند که یک فاکتور دیگر در خطر ابتلا به بیماری های قلبی به شمار می رود.

همچنین این موضوع شامل آنتی اکسیدان پلیفنون می شود که با کمک به جریان خون و جلوگیری از لخته شدن خون و اکسید شدن کلسترول LDL خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. هنوز تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است

به علاوه سرکه سیب ممکن است التهاب را کاهش دهد و خطر تجمع پلاک را در رگ های خونی کاهش دهد که می تواند از سلامتی قلب محافظت کند. اگر چه مطالعات انسانی بیشتری لازم است تا امکان این مزیت را کشف کنیم

بهترین روش استفاده سرکه سیب و عسل

در طب سنتی 1 قاشق غذا خوری از سرکه سیب و 2 قاشق غذاخوری از عسل در 240 میلی لیتر آب داغ رقیق می شوند و به عنوان یک تونیک مقوی قبل از خواب یا هنگام بیدار شدن صرف می شود.

شما می توانید از این ترکیب گرم به تنهایی لذت ببرید یا برای طعم دار کردن آن از لیمو، زنجبیل، نعنای تازه، فلفل هندی یا دارچین آسیاب شده استفاده کنید. اگر شما ریفلاکس یا سوزش معده دارید، بهترین زمان برای نوشیدن آن یک ساعت قبل از خواب است تا علائم را کاهش دهد.

علاوه بر این، سرکه سیب و عسل در زمینه آشپزی مکمل یکدیگر هستند. آنها با هم می توانند یک پایه بی نظیر برای سس سالاد، برای سس های غذایی قبل از طبخ و برای ماده شستشو دهنده سبزی جات درست کنند.

با این حال بی خطری ترکیب سرکه سیب و عسل برای کودکان هنوز مطالعه نشده است و بهتر است قبل از استفاده از این ترکیب به عنوان درمان خانگی با متخصص اطفال خود صحبت کنید. به علاوه کودکان کوچک تر از یک سال با توجه به خطر بوتولیسم، یک بیماری کمیاب و بالقوه خطرناک در اثر باکتری، نباید عسل بخورند. در قسمت دوم همین مطلب به مضرات این معجون می پردازیم.

سرکه سیب و عسل می توانند به صورت گسترده برای سن بیشتر از یک سال مورد استفاده قرار بگیرد. برای اینکه به عنوان یه تونیک گرم آنرا بنوشید، در آب گرم رقیق کنید و قبل از خواب یا در زمان بیدار شدن بنوشید. در آشپزخانه می تواند برای سس سالاد، سس های غذایی قبل از تبخ و ماده شستشو دهنده سبزی جات استفاده شود.

سخن آخر

مزیت های سلامتی عسل و سرکه سیب معمولا به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گرفته اند. سرکه می تواند باعث کاهش وزن بشود و عسل نیز در این زمینه خواصی دارد. همچنین هر 2 آنها می توانند به افزایش سلامت قلب و تسکین علائم سرماخوردگی و حساسیت های فصلی کمک کنند.

۱۴
۵
منبع https://www.healthline.com/nutrition/apple-cider-vinegar-and-honey
۲ دیدگاه
 
ir
اعظم مدبری | ۳ سال پیش
سلام و خسته نباشید ....خداخیرتون بده روماتیسم داشتم مثل الان جایی خوندم سرکه سیب با عسل برای مشکلات استخوانیم خوبه چون روماتیسم دارم استفاده میکنم خوب بوده
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید