۷۹۱
۳
۲

علائم و علت کولیت؛ چطور با بره موم از کولیت پیشگیری کنیم؟

علائم و علت کولیت؛ چطور با بره موم از کولیت پیشگیری کنیم؟

کولیت اولسراتیو یک بیماری التهابی روده (IBD)  است که باعث التهاب و زخم (جراحت) در دستگاه گوارش شما می شود. کولیت اولسراتیو به درونی ترین لایه روده بزرگ و راست روده شما تأثیر می گذارد. علائم معمولاً به مرور زمان و نه ناگهانی بروز می کنند. متاسفانه روش های درمان حاوی داروهایی برای کنترل بیماری است. با این حال در طب سنتی و طب مکمل، بره موم به عنوان ماده ای موثر برای درمان کولیت زخمی مورد استفاده قرار می گیرد.

کولیت اولسراتیو می تواند ناتوان کننده باشد و گاهی منجر به عوارض خطرساز شود. در حالی که هیچ درمان شناخته شده ای ندارد؛ اما درمان می تواند علائم و نشانه های بیماری را بسیار کاهش دهد و بهبودی طولانی مدت ایجاد کند. بره موم در این زمینه فوق العاده عالی عمل می کند.

برای اینکه بره موم اثرگذاری بیشتری بر روی کولیت داشته باشد، بهتر است علائم و علت بروز کولیت را بشناسیم. در این صورت می توانیم از ابتلا به کولیت پیشگیری کنیم. این موضوع می تواند بسیاری از مشکلات و هزینه های بعدی را سد کند. پیشگیری از کولیت با بره موم بسیار ساده تر از درمان ان است.

در مورد درمان کولیت با بره موم بیشتر بخوانید:

 

 

درمان کولیت با بره موم، واقعیت یا رویا؟

برای درمان کولیت از چه نوع بره موم مصرف کنیم؟

در این مطلب به معرفی انواع کولیت، علائم و علل کشف شده می پردازیم. با مطالعه این موارد احتمالا اثرگذاری بره موم بر روی کولیت را بیشتر متوجه خواهید شد.

انواع کولیت را بشناسیم

پزشکان اغلب کولیت اولسراتیو را با توجه به محل آن طبقه بندی می کنند. انواع کولیت اولسراتیو عبارتند از:

  • پروکتیت اولسراتیو
    التهاب محدودترین قسمت به مقعد (راست روده) است و خونریزی مقعدی ممکن است تنها علامت بیماری باشد. بره موم روی این نوع کولیت اثرگذاری مناسبی دارد.
  • پروکتوسیگموئیدیت
    التهاب شامل راست روده و روده بزرگ سیگموئید، انتهای تحتانی روده بزرگ است. علائم و نشانه ها شامل اسهال خونی، گرفتگی عضلات شکم و درد و عدم توانایی در حرکت روده ها علی رغم میل زیاد به آن است.
  • کولیت سمت چپ
    التهاب از راست روده به سمت راست از طریق کولون سیگموئید و نزولی گسترش می یابد. علائم و نشانه ها شامل اسهال خونی، گرفتگی شکم و درد در سمت چپ و فوریت برای اجابت مزاج است. متاسفانه این نوع کولیت یکی از رایج ترین انواع کولیت است. البته بره موم اثرگذاری فوق العاده ای هم برای پیشگیری و هم برای درمان کولیت دارد.
  • پانکولیت
    این نوع اغلب کل روده بزرگ را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث اسهال خونی می شود که ممکن است شدید باشد، گرفتگی شکم و درد، خستگی و کاهش وزن قابل توجه باشد.

علائم کلی کولیت

علائم کولیت اولسراتیو بسته به شدت التهاب و محل بروز آن می تواند متفاوت باشد. علائم و نشانه ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اسهال، غالباً همراه با خون یا چرک
  • درد و گرفتگی شکم
  • درد مقعدی
  • خونریزی مقعدی - انتقال مقدار کمی خون با مدفوع
  • فوریت برای اجابت مزاج
  • عدم توانایی در مدفوع با وجود فوریت
  • کاهش وزن
  • خستگی
  • تب
  • عدم رشد در کودکان

بیشتر افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو علائم خفیف تا متوسطی دارند. دوره کولیت اولسراتیو ممکن است متفاوت باشد، در بعضی از افراد دوره طولانی بهبودی وجود دارد.

چه موقع به پزشک یا متخصص طب سنتی مراجعه کنیم؟

در صورت تغییر مداوم در عادات روده یا علائم و نشانه هایی از جمله:

  • درد شکم
  • مشاهده خون در مدفوع
  • اسهال مداوم که به داروهای بدون نسخه پاسخ نمی دهد
  • اسهالی که شما را از خواب بیدار می کند
  • تب غیرقابل توضیح که بیش از یک یا دو روز طول می کشد

اگرچه کولیت اولسراتیو معمولاً کشنده نیست، اما این یک بیماری جدی است که در بعضی موارد میتواند عوارض خطرسازی به وجود آورد.

علت بروز کولیت چیست؟

علت دقیق کولیت اولسراتیو ناشناخته مانده است. پیش از این، رژیم غذایی و استرس مشکوک بود، اما اکنون پزشکان می دانند که این عوامل می توانند تشدید شوند اما باعث کولیت اولسراتیو نشوند.

نقص سیستم ایمنی

یکی از دلایل احتمالی، نقص عملکرد سیستم ایمنی بدن است. هنگامی که سیستم ایمنی بدن شما تلاش می کند تا با ویروس یا باکتری مهاجم مقابله کند، یک واکنش ایمنی غیر طبیعی باعث می شود که سیستم ایمنی به سلول های دستگاه گوارش نیز حمله کند.

بره موم یکی از مواد طبیعی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است. از بره موم برای درمان انواع بیماری های خود ایمن استفاده شده است. طب سنتی ایرانی، چینی و حتی اروپایی معتقد است که بره موم می تواند به تنظیم سیستم ایمنی بدن کمک کند.

تنظیم قوای ایمنی بدن انسان، کمک می کند تا از بروز حمله های کولیتی پیشگیری به عمل آید. در واقع بره موم ماده ای موثر برای تقویت سیستم ایمنی بدن است تا اشتباهات احتمالی این سیستم جلوگیری کند. در این صورت کولیت نیز ایجاد نمی شود.

وراثت

به نظر می رسد وراثت نیز در این امر نقش دارد که کولیت اولسراتیو در افرادی که اعضای خانواده شان به این بیماری مبتلا هستند بیشتر دیده می شود. این یعنی اگر یکی از اقوام نزدیک مانند پدر و مادر، خواهر و برادر یا فرزندتان به این بیماری مبتلا باشید، در معرض خطر بیشتری هستید. با این حال، بیشتر افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو سابقه خانوادگی ندارند. بره موم در این زمینه نقش مستقیمی ندارد. با این حال برخی معتقدند بره موم یم تواند زمان ابتلا به کولیت را به تاخیر بیاندازد.

دیگر عوامل خطرساز

زنان و مردان مبتلا به کولیت اولسراتیو به تعداد مساوی هستند. عوامل خطرساز می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سن
    کولیت اولسراتیو معمولاً قبل از 30 سالگی شروع می شود. اما ممکن است در هر سنی رخ دهد و بعضی از افراد ممکن است تا بعد از 60 سالگی به این بیماری مبتلا نشوند. مصرف بره موم کمک می کند تا بروز این بیماری به تاخیر بیافتد. البته در صورتی که به درستی و منظم از بره موم استفاده شود
  • نژاد یا قومیت
    اگرچه سفید پوستان بیشترین خطر ابتلا به این بیماری را دارند، اما ممکن است در هر نژادی رخ دهد. اگر از نژاد یهودی اشکنازی هستید، خطر ابتلا شما به این بیماری حتی بیشتر است.

سخن آخر

آشنایی با علائم و دلایل بروز کولیت می تواند ما را برای استفاده بهتر از بره موم برای پیشگیری از کولیت یاری رساند. در این مطلب به صورت خلاصه به انواع کولیت و علائم و نشانه ها پرداختیم تا اگر به هر دلیلی مبتلا به کولیت شدید، روند درمان را خیلی سریع با بره موم شروع کنید.

۳
۰
۲ دیدگاه
 
ir
حجتی | ۳ سال پیش
بعد از یه چند ماهی استفاده از بره موم برا کولیت کلا بیماری خاموش میشه همینکه از علائم آزار دهندش نجات پیدا کردم خدا را شکر
۰
۰
 
 
ir
غلامرضایی | ۳ سال پیش
کولیت اولسروز دارم خونریزی زیادی ندارم ولی گاهی روده هام درد میکنه و به شدت اسهالیم خیلی علائم این بیماری آزارم میده داروهای شیمیایی هم استفاده کردم خیلی جواب مثبتی نداره از بره موم استفاده میکنم خیلی بهتر نتیجه گرفتم
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید