۴۷۶۱
۳
۱

خواص آلوئه ورا برای درمان آفتاب سوختگی؛ عسل و آلوئه ورا یک درمان خانگی موثر

خواص آلوئه ورا برای درمان آفتاب سوختگی؛ عسل و آلوئه ورا یک درمان خانگی موثر

استفاده از آلوئه ورا برای آفتاب سوختگی یک گزینه درمانی طبیعی است که برای طیف وسیعی از انواع پوست مناسب است. آلوئه ورا گونه ای گیاه همیشه سبز است که دارای برگ های ضخیم خاکستری یا سبز رنگ است. این گیاه کاربردهای مختلفی دارد؛ از جمله بهبود سلامت دستگاه گوارش، کمک به پاکسازی آکنه و حتی به عنوان روغن پخت و پز می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

مردم می توانند آلوئه ورا را در خانه پرورش دهند یا آن را به عنوان یک گیاه کامل خریداری کنند. طیف وسیعی از لوسیون های پوستی، پمادها، نوشیدنی ها و مواد آرایشی حاوی آلوئه ورا وجود دارند. یکی از ویژگی های مهم آلوئه ورا اثرگذاری آن برای مرتقبت از پوست در برابر نور خورشید و پیشگیری از آفتاب سوختگی است.

مراقبت از پوست قبل و بعد از قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش (UV) خورشید مهم است. آفتاب سوختگی می تواند منجر به نه تنها زخم شدن پوست، بلکه سرطان پوست، مشکلات چشمی و پیری زودرس شود. به همین علت است که استفاده از مواد طبیعی برای درمان آفتاب سوختگی اهمیت زیادی دارد. آلوئه ورا و در برخی موارد ترکیب آلوئه ورا و عسل طبیعی گزینه ای بی نظیر برای درمان آفتاب سوختگی است. در ادامه بیشتر به این روش خانگی درمان آفتاب سوختگی و پشیگری از آن اشاره می کنیم.

آلوئه ورا به عنوان یک درمان برای آفتاب سوختگی

آلوئه ورا درمان آفتاب سوختگی

 

 

آلوئه ورا می تواند برای نواحی پوست آفتاب سوخته مهلک خنک کننده باشد. وقتی اشعه ماورا بنفش به مولکول های پوست آسیب می رساند، سیستم ایمنی بدن با ترشح پروتئین های التهابی سعی در ترمیم آسیب ها دارد. این موارد باعث افزایش اندازه رگ های خونی اطراف ناحیه آسیب دیده می شود و به این ترتیب خون بیشتری وارد بدن خواهد شد. واکنش های شیمیایی منجر به التهاب پوست شده و باعث از بین رفتن سلول های آسیب دیده پوست می شود.

 

آفتاب سوختگی نیاز به درمان و مدیریت دارد. پوست باید دوباره رشد کند و خودش را درمان کند. آلوئه ورا یک داروی گیاهی سنتی است که می تواند به کاهش علائم آفتاب سوختگی و کاهش التهاب کمک کند. آلوئه ورا حاوی 19 مورد از 20 اسید آمینه شناخته شده ضروری برای هر موجودی است. اسیدهای آمینه سلول های پوست سخت شده را نرم می کنند. آلوئه ورا همچنین تولید کلاژن را برای بهبود قابلیت ارتجاعی و خشکی پوست تحریک می کند.

ژل یا آب آلوئه ورا ضد باکتری است و به جلوگیری از لایه برداری پوست در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب کمک می کند. آلوئه ورا همچنین دارای خواص ضد التهابی و مقدار زیادی آب است که به آبرسانی پوست کمک می کند.

در حالی که شواهد علمی محدود است، آلوئه ورا به عنوان یک درمان آفتاب سوختگی در حال محبوبیت است. طبق بیان آکادمی پوست آمریکا، مرطوب کننده های حاوی آلوئه ورا می توانند به تسکین آفتاب سوختگی کمک کنند.

روش های مصرف آلوئه ورا برای آفتاب سوختگی

روش استفاده از آلوئه ورا درمان آفتاب سوختگی

روش های مختلفی برای استفاده از آلوئه ورا در آفتاب سوختگی وجود دارد.  برخی از این موارد عبارتند از:

  • استفاده از ژل یا آب مستقیم از برگها
  • خرید ژل آلوئه ورا از قبل بسته بندی شده
  • آبرسانی پوست پس از آفتاب سوختگی
  • استفاده از مرهم یا لوسیون های ضد آفتاب

متخصصان استفاده از ژل حاوی 100٪ آلوئه ورا را توصیه می کنند. مردم باید این را در یخچال نگهداری کنند. با این حال، اگر آلوئه ورا خالص در دسترس نیست، به دنبال محصولاتی باشید که بیشترین درصد را داشته باشند.

محصولات آلوئه ورا بدون نسخه، اغلب حاوی سایر مواد تسکین دهنده آفتاب سوختگی نیز هستند. آلوئه ورا به تنهایی محافظت کافی در برابر آفتاب ایجاد نمی کند. تحقیقات نشان می دهد که فرمولاسیون های گیاهی حاوی آلوئه ورا و SPF 14-16 در کرم های ضد آفتاب موثر هستند. با این حال، متخصصان توصیه می کنند که افراد از یک محصول آلوئه ورا با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنند.

بیشتر در مورد روش های درمان سوختگی بدانید:

ویدئو: برای درمان سوختگی سطحی از عسل طبیعی استفاده کنید

چطور از عسل برای درمان سوختگی سطحی استفاده کنیم؟

عسل طبیعی معجزه ای برای درمان سوختگی سطحی

یکی از بهترین ترکیباتی که می تواند به آلوئه ورا برای درمان آفتاب سوختگی کمک کند، عسل طبیعی است. عسل به تنهایی نیز برای درمان و پیشگیری از آفتاب سوختگی مورد استفاده قرار می گیرد. ترکیب عسل و آلوئه ورا در بسیاری از کرم های ضد آفتاب وجود دارد. با این حال می توان لوسیون و کرم خانگی حاوی آلوئه ورا و عسل طبیعی تهیه کرد.

خطرات احتمالی استفاده از آلوئه ورا

از مصرف آلوئه ورا در سوختگی های شدید خودداری کنید. هر کسی که نگران شدت سوختگی است باید با یک متخصص بهداشت صحبت کند. مراقب باشید بیش از حد از ژل یا پماد آلوئه ورا برای آفتاب سوختگی استفاده نکنید. همیشه دستورالعمل های روی برچسب محصولات را بخوانید.

قبل از استفاده از ژل آلوئه ورا در ناحیه وسیعی از پوست،  این تست را انجام دهید. مقدار کمی آلوئه ورا را روی بازو بمالید و 24 ساعت صبر کنید. اگر واکنشی مانند بثورات آلرژیک وجود دارد، از آلوئه ورا استفاده نکنید.

در حالی که مصرف ژل آلوئه ورا به صورت خام از گیاه برای تسکین التهاب امکان پذیر است، اما به آفتاب سوختگی کمکی نخواهد کرد. با این حال، هرگز لوسیون و ژل های فروخته شده به عنوان محصولات مراقبت از پوست را نخورید. متاسفانه برخی فکر می کنند این نوع محصولات خوراکی است!!

درمان های جایگزین آفتاب سوختگی

بسیاری از روش های درمانی دیگر برای آفتاب سوختگی وجود دارد،  اگرچه اثربخشی آنها به نوع پوست و سطح تحمل آن بستگی دارد. با این حال در کنار آلوئه ورا می توانید از این روش های خانگی نیز برای آفتاب سوختگی غیرمزمن استفاده کنید:

  • استفاده از سبزیجات منجمد پیچیده شده در کیسه یخ یا پارچه برای سوختگی - هرگز یخ را مستقیم روی پوست قرار ندهید.
  • دوش گرفتن منظم یا دوش خنک برای تسکین درد - سعی کنید بلغور جو دوسر کلوئیدی و سرکه سیب به آب اضافه کنید.
  • مصرف آسپرین یا ایبوپروفن به کاهش تورم و التهاب کمک می کند.
  • نوشیدن مقدار زیادی آب برای جلوگیری از کمبود آب بدن
  • قرار دادن عسل خام روی بانداژ و استفاده از آن برای سوختگی می تواند از بروز عفونت جلوگیری کند - اما در نوزادان زیر 12 ماه استفاده نکنید، زیرا میتواند باعث بروز بوتولیسم در نوزادان شود.

سخن پایانی

آلوئه ورا یک گونه گیاه همه کاره است که کاربردهای زیادی دارد. تحقیقات نشان می دهد که پتانسیل درمان زخم های سوختگی را دارد. با این حال، هنوز تحقیقات علمی محدودی در مورد اثربخشی آن به عنوان درمان آفتاب سوختگی وجود دارد. آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی و تسکین دهنده کوتاه مدت است و می تواند باعث درمان درد و تورم آفتاب سوختگی شود. به دنبال محصولاتی با درصد بالای آلوئه ورا باشید. اضافه شدن عسل طبیعی به آلوئه ورا نیز می تواند خواص آن را بیشتر کند.

در وهله اول سعی کنید از آفتاب سوختگی خودداری کنید. هنگام قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش بالا، هر 2 ساعت لباس ضدآفتاب بپوشید و ضد آفتاب بزنید. آفتاب سوختگی در کوتاه مدت به پوست آسیب می رساند اما می تواند پیامدهای جدی طولانی مدت داشته باشد. پس پیشگیری بسیار بهتر از درمان است.

شما برای آفتاب سوختگی از چه روش خانگی استفاده می کنید؟

۳
۰
منبع https://www.medicalnewstoday.com/articles/aloe-vera-for-sunburn
۱ دیدگاه
 
ir
عاطفه نظری | ۳ سال پیش
سلام برای جوش صورتم از عسل و آلوئه ورا استفاده میکنم جوشهام از بین رفت بعد حتی جای جوشهای قبلی هم خیلی کمرنگتر شده ممنون از مطالب خوبتون
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید