۹۱۹
۲
۱

عسل طبیعی چطور به سلامت پوست کمک می کند؟

عسل طبیعی چطور به سلامت پوست کمک می کند؟

در حالی که مردم بیشتر از عسل برای شیرین سازی غذاها و نوشیدنی ها استفاده می کنند، این ماده همچنین از ارزش درمانی برای پوست برخوردار است. بسیاری از محصولات موجود بدون نسخه، مانند پماد لب، کرم های آفتاب سوختگی و لوسیون ها، حاوی مقادیر مختلفی از عسل هستند. بسیاری از شواهد موجود استفاده از عسل را به عنوان درمانی برای بسیاری از بیماری های پوستی تایید می کنند.

در مورد بسیاری از خواص عسل طبیعی برای پوست در مطالب دیگر صحبت شده است. در این مطلب تلاش شده تا به صورت خلاصه بگوییم که عسل چطور به سلامت و شادابی پوست ما کمک می کند. همچنین در ادامه برخی از عوارض احتمالی عسل برای پوست را نیز با شما در میان گذاشته ایم.

فواید عسل برای پوست

عسل می تواند به بیماری های پوستی مانند آکنه و پسوریازیس کمک کند. استفاده از عسل در مراقبت از پوست یافته جدیدی نیست. با این حال، محققان اخیراً شروع به بررسی برخی از شواهد حکایتی در مورد مزایای استفاده از عسل بر روی پوست کرده اند.

برخی از مهمترین خواص عسل برای پوست که به نوعی علت اثرگذاری این ماده برای سلامت پوست را شامل می شوند، در ادامه آورده شده است.

 

 

خواص میکروبی و ترمیم زخم

یکی از شناخته شده ترین خواص عسل، توانایی کمک به مبارزه با عفونت های پوستی است. طبق یک بررسی، بسیاری از مطالعات از این ایده که عسل دارای خواص ضد میکروبی است، حمایت می کنند.

در همین بررسی آمده است که عسل مانوکا از نیوزیلند به بهبود زخم کمک می کند. چندین کشور، از جمله ایالات متحده، عسل را در داروهای بهبود زخم  استفاده کرده و آن را تأیید کرده اند. عسل های ایرانی نیز خواص فوق العاده ای برای برطرف کردن میکروب پوست دارند.

خواص ضد التهابی

عسل همچنین دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به بیماری های پوستی مانند آکنه یا پسوریازیس کمک کند. یک مطالعه در سال 2017 در مورد عسل زنبور بدون نیش نشان داد که عسل خام اثر ضد التهابی شدیدی دارد. اکثر انواع عسل دارای خواص ضد التهابی هستند، بررسی دیگری از مطالعات از این موضوع حمایت می کند.

اثرات ضد پیری

طبق یک مطالعه قدیمی، عسل می تواند به بهبود ظاهر پوست کمک کند. محققان اظهار داشتند که این ماده می تواند به جلوگیری از ایجاد چین و چروک، جوان نگاه داشتن پوست و جلوگیری از عفونت روی پوست که می تواند پیری را تسریع کند، کمک کند.

همچنین عسل طبیعی یک ماده فوق العاده عالی برای حفظ رطوبت پوست است. به همین علت است که توصیه می شود از کرم های پوستی مرطوب کننده حاوی عسل طبیعی استفاده کنید. این کرم ها می توانند به صورت خانگی تهیه شوند.

درمان سرطان پوست

برخی شواهد نشان می دهد که عسل می تواند به درمان سرطان پوست و سایر سرطان ها کمک کند. یک مقاله چندین مطالعه را نشان داد که نتایج مثبت استفاده از عسل بر روی سلول های سرطانی را نشان می دهد. این مطالعات بیشتر روی توانایی عسل در کمک به کاهش رشد و تولید مثل سلول های سرطانی در بدن متمرکز بود.

مطالعه اخیر دیگری نیز به توانایی عسل در کمک به درمان سرطان اشاره دارد. این مطالعه نشان می دهد که عسل دارای اثرات ضد تکثیر، ضدسرطان و ضد متاستاز است. این خاصیت هم به صورت استفاده خوراکی از عسل طبیعی و هم به صورت استفاده موضعی روی پوست مطرح است.

اگر فرد مبتلا به سرطان پوست است یا به آن شک دارد باید با پزشک خود صحبت کند. فقط پزشک می تواند شرایط را تشخیص دهد، همچنین پزشکان می توانند در ایجاد یک طرح درمانی موثر به فرد کمک کنند. افراد نباید سعی کنند سرطان پوست را فقط با عسل درمان کنند، زیرا این یک درمان قابل اعتماد نیست. با این حال، آنها می توانند با پزشک خود در مورد استفاده از این درمان در کنار درمان های پزشکی صحبت کنند.

عسل طبیعی همچنین می تواند به عنوان پیشگیری از سرطان پوست مورد کاربرد و استفاده قرار گیرد. این کاربرد عسل برای افرادی که در معرض چنین سرطانی هستند بسیار مهم و حیاتی است.

کاربردهای اثبات شده عسل برای پوست

عسل چندین کاربرد موثر بر روی پوست دارد، از جمله :

  • بخشی از شستشوی روزانه صورت
  • کمک به اگزما
  • مرطوب کنندگی
  • کمک به بهبود جوش های کوچک یا ساییدگی
  • کمک به جوانتر شدن پوست

فرد باید قبل از استفاده از عسل برای درمان بیماری های پوستی با پزشک خود صحبت کند.

نحوه استفاده از عسل برای سلامت پوست

سلامت پوست کرم عسل

قبل از استفاده از عسل روی پوست، مهم است که ابتدا یک تست انجام دهید. فرد باید مقدار کمی عسل را در ناحیه کوچکی از پوست بمالد و حداقل 20 دقیقه صبر کند. اگر پوست تحریک شد، نباید از عسل استفاده کند.

هنگام استفاده از عسل بر روی پوست، می توانید آن را با مواد دیگر مخلوط کرده و یک کرم یا پماد ایجاد کنید. همچنین می توانید عسل را مستقیماً در ناحیه ای از پوست که می خواهید درمان شود، بمالید.

پس از تمیز کردن پوست با آب و صابون، می توانید عسل را به صورت یا سایر نواحی پوست بمالید. بعد از چند دقیقه گذاشتن عسل روی پوست، می توان آن را آبکشی کرد.

چه نوع عسلی برای سلامت پوست خوب است؟

برخی از مردم استدلال می کنند که عسل خام برای پوست بهترین است که البته هم طب سنتی و هم چند مطالعه کوچک آن را تایید می کند. عسل خام حاوی گرده گل و بره موم زنبور عسل است. طبق یک بررسی در سال 2015، گرده زنبورهای عسل دارای چندین خواص مفید هستند. به عنوان مثال، می تواند اثرات تسکین دهنده درد، ضد التهاب و ضد باکتری داشته باشد.

در یک بررسی در سال 2017، محققان دریافتند که بره موم زنبور عسل می تواند اثرات ضد سرطانی و ضد قارچی داشته باشد.

پاستوریزاسیون عسل، هم گرده و هم بره موم را از عسل پاک می کند. همچنین می تواند اثرات آنتی اکسیدانی خود را کاهش دهد. سرانجام، عسل فرآوری شده ممکن است حاوی مواد افزودنی مانند شکر اضافه شده یا شربت باشد.

علاوه بر این، عسل های کارخانه ای که زنبور عسل نقشی در تولید آن ها نداشته است یا عسل های تقلبی که زنبورها با میزان زیادی شکر تغذیه شده اند، نمی توانند خواص کافی برای پوست داشته باشند.

خطرات و عوارض جانبی عسل طبیعی برای پوست

افرادی که به عسل حساسیت دارند نباید از عسل روی پوست خود استفاده کنند. افرادی که به آلاینده های گرده یا زنبورها حساسیت دارند نیز باید از استفاده موضعی عسل خودداری کنند. برای افراد فاقد آلرژی، آزمایش قسمت کوچکی از پوست قبل از استفاده از  عسل در بخش های بزرگتر بدن مهم است.

همچنین باید اطمینان حاصل کنید که قبل از خواب هر نوع عسل یا محصول مبتنی بر عسل را از روی پوست خود پاک کرده اید. اگر عسل بر روی پوست باقی بماند، می تواند آلوده یا کثیف شود. عسل حاوی آلودگی می تواند باعث بدتر شدن شرایط پوستی شود.

سخن آخر

عسل می تواند چندین مزیت برای پوست داشته باشد. این ماده دارای خواص ضد میکروبی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی طبیعی است که آن را برای درمان بیماری های مختلف پوستی مناسب می کند.

قبل از استفاده از عسل برای درمان بیماری های پوستی، فرد باید با پزشک خود صحبت کند. هنگام استفاده از عسل، اول فرد باید پوست خود را قبل از استفاده مقدار زیادی از آن روی پوست، آزمایش کند.

۲
۰
منبع https://www.medicalnewstoday.com/articles/honey-for-skin
۱ دیدگاه
 
ir
سارا | ۳ سال پیش
استفاده از ماسک عسل برای پوست خیلی عالیه من هر شب قبل از خواب ماسک عسل گاهی وقتا ترکیب با سفیده تخم مرغ میزنم صبح فوق العاده پوستم شفافه حتما امتحان کنید
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید