۲۶۶
۱
۰

پیگیری مطالبات زنبورداران اولویت اول اتحادیه است | صادرات مستلزم توسعه برندهای خوش‌نام و معتبر است

گفتگوی اختصاصی عسلنا با مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران
گفتگوی اختصاصی عسلنا با مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران

مهندس میر محسن موسویان، مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران کشور، رونق صادرات محصولات زنبورعسل را مستلزم توسعه برندهای خوش‌نام و معتبر دانست و گفت: در کنار پیگیری مطالبات زنبورداران در سیستم دولتی و مجلس؛ بیمه زنبورداران؛ تأمین نهاده شکر در فصول موردنیاز زنبورهای عسل؛ رفع موانع کوچ کم دردسر؛ کمک به صادرات و فروش عسل زنبورداران؛ ساماندهی وضعیت عسل‌های تقلبی و دست‌ساز، موضوع دوره‌های آموزش و همچنین پژوهش نیز در دستور کار قرار دهیم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، دوره جدیدی از مدیریت اتحادیه سراسری زنبورداران ایران را شاهدیم که در بخش اول این گفت‌وگو، مدیرعامل این اتحادیه به بیان جایگاه و وظایف و نقش این اتحادیه در صنعت زنبورداری پرداختند و با تأکید بر مدیریت علمی و تعامل و استفاده از خرد جمعی، یکی از کاستی‌های موجود را عدم فعالیت اقتصادی اتحادیه سراسری تا به امروز توصیف کرده و بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های موجود در اساسنامه این اتحادیه تأکید کردند.

مهندس میر محسن موسویان که از سه ماه قبل عهده‌دار وظایف ریاست اتحادیه و مدیرعاملی شدند، علاوه بر سوابق ذکرشده در بخش اول این گفت‌وگو، دارای مدرک مهندسی کشاورزی گرایش علوم دامی و سابقه حضور در سمینار آموزشی محصول ارگانیک و غذای سالم در بهار سال ۹۳ در مشهد مقدس را دارند که زیر نظر انجمن ارگانیک کشور برگزار شد.

همچنین ایشان دارای گواهینامه دوره آموزشی زنبورداری حرفه‌ای و تولید ژل رویال از موسسه تحقیقات علوم دامی کشور و نیز گواهینامه آموزشی زنبورداری ارگانیک و تولیدات ارگانیک با همکاری سازمان تعاون روستایی و انجمن ارگانیک آلمان و ایران و نیز شرکت در کنگره بین‌المللی آپوموندیا ۲۰۱۷ ترکیه (استانبول) و اخذ گواهینامه آموزشی از این کنگره را در فهرست فعالیت‌های خود دارند.

اخذ گواهینامه آموزشی در نخستین کنگره بین‌المللی زنبورعسل و نهمین کنگره پژوهشی زنبورعسل و دوره‌های آموزشی تولیدات و بیماری‌های زنبورعسل در بهمن ۹۵ از موسسه تحقیقات علوم دامی کشور و حضور در کارگاه‌های آموزشی صادرات محصولات کشاورزی توسط کارشناسان فائو با ارائه مدرک مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) در آبان سال ۹۶ و نیز همایش ملی فرآورده‌های زنبورعسل از منظر زیست‌شناسی، سلامت و اقتصاد در اردیبهشت ۹۷ از دانشگاه صنعتی اصفهان، بخش دیگری از سوابق این مدیر صنعت زنبورداری است.

از سوابق حرفه‌ای و شغلی آقای موسویان نیز می‌توان به عضویت در سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی از سال ۸۶ تاکنون و مربیگری پرورشی زنبورعسل سازمان فنی و حرفه‌ای در شهرستان سرعین، کارشناسی فنی شرکت تعاونی کشاورزی زنبورداران اردبیل به مدت ۲ سال، قائم‌مقامی مدیرعامل تعاونی زنبورداران به مدت ۲ سال و مدیرعاملی تعاونی کشاورزی زنبورداران اردبیل اشاره کرد.

 عضویت کمسیون تدوین استاندارد گرده گل و ژل رویال در سازمان ملی استاندارد ایران و مجری‌گری طرح رکوردگیری زنبورعسل استان اردبیل و عضویت کمسیون ستاد گرده‌افشانی استان اردبیل و شورای تحقیقات آموزش و ترویج جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز بخش دیگری از فعالیت‌های ایشان است.

کارشناسی صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور به مدت ۶ ماه و بازرس کانون هماهنگی دانش صنعت و بازار زنبورعسل کشور و حضور در دفتر اتحادیه سراسری زنبورداران ایران از سال ۹۵ تاکنون به‌عنوان کارشناس فنی (یک سال)، مدیر اجرایی و قائم‌مقام مدیرعامل (3 سال) و عضو کمیته فنی ستاد گرده‌افشانی وزارت جهاد کشاورزی نیز این افتخارات را تکمیل می‌کند. در ادامه گفتگوی تفصیلی عسلنا با ایشان، از مهندس موسویان پرسیدیم:

مهم‌ترین چالش‌های کنونی صنعت زنبورداری کشور ازنظر شما چیست؟

در این زمینه مسائل متعددی به‌عنوان یک چالش پیشروی زنبورداری کشور ما بوده و هست. از مسئله بیمه تأمین اجتماعی ده‌ها‌ هزار زنبوردار زحمتکش در حال کوچ و مستقر در مناطق پرمخاطره دشت و بیابانی گرفته تا نگاه معکوس به ارزش‌های بالای زنبورداری که بارزترین آن در عصر حاضر، نابودی زنبورها به دلیل شرایط ناگوار اقلیمی است.

 این در حالی است که زنبورهای عسل در کنار تولید مواد غذایی شفابخش همچون عسل و ژل رویال و بره موم، کمک‌کننده به گرده‌افشانی محصولات کشاورزی و همچنین رونق تولید گیاهان دارویی و مراتع و منابع طبیعی است.

 البته این را هم باید در نظر داشت که به دلیل نوع اراضی کشاورزی و باغی در ایران و نبود فرهنگ پذیرش زنبورداران در این باغ‌ها و مزارع در قبال پرداخت وجهی برای کمک زنبورهای عسل به گرده‌افشانی زنبورداران ایران نسبت به سایر زنبورداران جهان از وضعیت دشوارتری هم برخوردار هستند.

اگر بخواهیم فهرست‌وار به بقیه مشکلات بپردازیم، فهرست شما چیست؟

در مورد فهرست این چالش‌ها می‌توان به وجود عسل‌های تقلبی و دست‌ساز در بازار؛ تأمین نشدن نهاده‌ای مانند شکر در فصول موردنیاز زنبورهای عسل؛ نبود بازار مطمئن و مناسب؛ بیمه نشدن اصولی و واقع‌بینانه کلنی‌های زنبورداران توسط صندوق بیمه کشاورزی و در دسترس نبودن ملکه‌هایی متناسب با نیاز روز که به بهره‌وری بیشتر کلنی‌ها کمک کند می‌توان اشاره کرد.

در این رابطه اگرچه معذوریت‌های مالی دولت، قابل‌درک است، اما به دلیل نقش زنبورعسل در موارد یادشده و توسعه کشاورزی انصاف و حتی منطق اقتصادی ایجاب می‌کند که بودجه‌ای جهت حفاظت از تداوم بقای زنبورهای عسل اختصاص یابد. کما اینکه ستاد ملی گرده‌افشانی فقط یک‌بار تشکیل جلسه داد و ازآن‌پس تا امروز دیگر تشکیل نشده است.

مهم‌ترین برنامه‌هایی که در ماه‌های آینده دارید؟

برنامه‌های متعددی را باید برای صنعت زنبورداری اجرا کرد تا از وضعیت کنونی خارج شود و این امر نیازمند برخی اقدامات ساختاری هم‌زمان با رفع مطالبات روز زنبورداران است.

درواقع در کنار پیگیری مطالبات زنبورداران در سیستم دولتی و مجلس؛ بیمه زنبورداران؛ تأمین نهاده شکر در فصول موردنیاز زنبورهای عسل؛ رفع موانع کوچ کم دردسر؛ کمک به صادرات و فروش عسل زنبورداران؛ ساماندهی وضعیت عسل‌های تقلبی و دست‌ساز و کمک به‌حق انتخاب مصرف‌کننده از بین درجات انواع عسل‌های موجود در بازار و ... باید موضوع دوره‌های آموزش و همچنین پژوهش با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و مخترعانی که به دنبال تسهیل تولید برای زنبورداران هستند را نیز در دستور کار قرار دهیم.

 البته از تلخی روزگار اینکه کشور در دشوارترین شرایط اقتصادی در بین تمام ادوار چند دهه اخیر قرارگرفته است، اما این دلیل بر تسلیم شدن ما مقابل مشکلات موجود و حتی ناشناخته در ماه‌های آینده نیست. کما اینکه در هفته‌های اخیر با همت اعضای هیئت‌مدیره کوشیده شده تا جمعی از نمایندگان دوره جدید را در دیدارهایی رودررو در جریان مسائل زنبورداری قرار دهیم تا در سر بزنگاه تصویب طرح‌ها و قوانین لازم، یاور زنبورداران باشند. به‌ویژه که بناست تا با این زمینه‌سازی موقعیت بهتری برای زنبورداران در برنامه هفتم توسعه تدارک دیده شود.

برای مبحث صادرات و رهایی از تک‌محصولی چه برنامه‌ای دارید؟

صادرات مستلزم ایجاد برندهای خوش‌نام و معتبر است که با تبلیغات اصولی محصولاتی که واجد تمام خصوصیات کیفی بازارپسند جهانی باشند موردپذیرش مشتریان مشکل‌پسند قرار بگیرد.

در این خصوص اتحادیه سراسری زنبورداران ایران نیز برنامه‌هایی را برای آموزش زنبورداران در دستور کار دارد که اجازه بدهید پس از حصول نتیجه به اطلاع شما برسانیم.

چراکه بر این باور هستم بیش از اینکه شعار بدهیم باید بکوشیم چند برنامه را به منصه ظهور و اجرا برسانیم و سپس در مورد روند آن گزارش دهیم و شنونده نقدهای راهگشای دلسوزان بی‌غرض در صنعت زنبورداری کشور نیز باشیم؛ اما تردیدی نیست که باید جهت خروج از اقتصاد تک‌محصولی در صنعت زنبورداری تا حد امکان به افزایش ظرفیت صنایع فرآوری مانند ژل رویال، بره موم؛ گرده؛ زهرگیری و مانند آن‌ها همت گماشت.

برای فرهنگ‌سازی و ارتقای جایگاه این اتحادیه چه برنامه‌ای دارید؟

برای فرهنگ‌سازی و ارتقای جایگاه این اتحادیه در نخستین گام به ایجاد یک مرکز روابط عمومی و امور بین‌الملل مبادرت کردیم که شاید در نوع خود بین سایر تشکل‌های کشاورزی کشور نیز بی‌سابقه بوده است و در این خصوص از یک چهره باتجربه در رسانه‌های اقتصادی و کشاورزی کشور کمک گرفته‌ایم.

در این خصوص مرکز روابط عمومی و امور بین‌الملل این اتحادیه برنامه‌هایی را در دست اقدام دارد که در حوزه امور اطلاع‌رسانی، برگزاری همایش و نمایشگاه و همچنین حضور در مجامع مشورتی و تخصصی اقتصادی ازجمله آن‌هاست. ضمن اینکه با همکاری این مرکز کوشیده می‌شود سیاست‌های جریان سازی رسانه‌ای با رویکرد مطالبات محوری زنبورداران در اذهان تصمیم سازان و تصمیم گیران بخش نهادینه شود.

اگرچه مستحضر هستید که فرهنگ‌سازی نیز امر زمان‌بری است و مقوله‌ای است که در درازای زمان و استمرار فعالیت هوشمندانه به باور عمومی بدل خواهد شد. در این خصوص نیاز هست تا هم مسئولان و هم زنبورداران با وجوه مختلف مدیریت درست زنبورداری آشنا شوند.

لذا توضیحات بیشتر در خصوص مقوله اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی را به خود مسئول مرکز روابط عمومی و امور بین‌الملل اتحادیه محول می‌کنم.

پایان بخش دوم گفت‌وگو- ادامه دارد...

 

۱
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید