۶۷۸
۰
۰

تلفات زمستانی زنبورستان‌ها بالاست؛ تعداد قاب‌ کلنی‌ها نصف شده است

پیشکسوت زنبورداری کشور در گفتگو با عسلنا بیان کرد
پیشکسوت زنبورداری کشور در گفتگو با عسلنا بیان کرد
مرتضی لسانی با بیان اینکه زمستان امسال نوسان دمای زیادی را شاهد بودیم و گردوغبار و به‌موقع نبودن بارندگی‌ها و عدم بارش برف مشکلات زیادی را برای زنبورداران ایجاد کرد، گفت: درحالی‌که هرسال این موقع در جنوب زنبورداران قاب اضافه می‌کردند، امسال هنوز در حال کم کردن قاب‌ها هستند و تلفات بالا و تعداد قاب‌ها کمتر از نصف شده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، مرتضی لسانی با بیان اینکه مرجعی برای قیمت‌گذاری و نظارت بر آن در صنعت زنبورداری وجود ندارد، گفت: بیشتر بر اساس عرضه و تقاضا قیمت عسل تعیین می‌شود، ولی حتی با رشد مصرف در ایام کرونا هم به‌خصوص در استان‌های مرکزی این قیمت رشد چندانی نداشته است.

این پیشکسوت صنعت زنبورداری در گفتگوی اختصاصی با عسلنا، تصریح کرد: تنها در برخی شهرستان‌ها، مثلاً در بیرجند که عسل منحصربه‌فرد زرشک و عناب را دارد، توانستند این عسل مرغوب را تا کیلویی 150 هزار تومان به‌صورت عمده قیمت‌گذاری کنند.

در اصفهان عسل افزایش قیمت چندانی نداشته است

وی افزود: عسل آویشن هم به همین قیمت عمده‌ای، حدود 150 هزار تومان در برخی شهرها رشد قیمت داشته، ولی در اصفهان و نجف‌آباد که عسل از همه‌جا ارزان‌تر و فراوان‌تر است، متأسفانه به دلیل وفور محصولات کم کیفیت و اشباع بازار رشدی در قیمت عسل مرغوب و باکیفیت طبیعی نداشتیم.

لسانی، اضافه کرد: اصفهان به‌عنوان مرکز و شاهراه عسل ایران است و از بسیاری شهرهای این استان و استان‌های هم‌جوار، عسل‌های تولیدی روانه نجف‌آباد می‌شود که از دیرباز قطب اصلی تولید و عرضه عسل استان اصفهان بوده است.

 

 

به گزارش عسلنا، این زنبوردار باتجربه و موفق با بیان اینکه در سال 98 وضعیت مراتع و بارندگی مناسب‌تر بود، ولی سال 99 برای مراتع کشور سال خوبی نبود، اظهار کرد: در سال 99 ما نوسان دمای زیادی را شاهد بودیم، گردوغبار و به‌موقع نبودن بارندگی‌ها و عدم بارش برف مشکلات زیادی را برای زنبورداران ایجاد کرد.

وی ادامه داد: با این اوصاف متأسفانه شاهد تلفات زیادی در زنبورستان‌ها هستیم و تقریباً تعداد قاب‌ها نصف شده‌اند و در برخی مناطق حتی از نصف هم تعداد زنبورها کمتر شدند.

برداشت عسل خوبی در کشور پیش‌بینی نمی‌شود

لسانی در ادامه گفتگو با عسلنا، عنوان کرد: وضعیت سال قبل (98) در این ماه طوری بود که در جنوب زنبورها در حال قاب خوردن بودند و اضافه می‌شدند، ولی امسال در سال 99 هنوز در جنوب شاهد کم کردن قاب‌ها و کاستن قاب‌های اضافه از کندوها هستیم و به دلیل عدم بارندگی متأسفانه شاهدیم که جمعیت زنبورها به رشد نرسیده است، ولی پارسال از آذرماه شاهد رشد و افزایش زنبورها بودیم

این مسئول اسبق اتحادیه زنبورداران در اصفهان و نجف‌آباد، بیان کرد: امسال اگرچه پیش‌بینی کردن حتمی و درست نیست، ولی در منطقه اصفهان و ایران مرکزی به دو دلیلِ عدم بارش برف که نیاز اصلی مهم‌ترین گیاه شهدی منطقه یعنی گون است و نیز به سبب اینکه کلنی‌هایی هم که به جنوب برای زمستان گذرانی رفتند، رشد نداشتند، وضعیت مناسبی برای کلنی‌ها نداریم.

لسانی تأکید کرد: شواهد سال خوبی را برای صنعت زنبورداری نشان نمی‌دهد، البته نمی‌توان پیش‌بینی کرد ولی عدم بارش و تلفات بالای کلنی‌ها نگران‌کننده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم باران‌های بعد از عید این مورد را جبران کنند، چون پوشش گیاهی گون در ایران مرکزی به آن نیاز دارد.

۰
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید