۰
۰

یک سازمان استاندارد به‌تنهایی قادر به کنترل هزاران قلم کالا نیست

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واحدهای بسته‌بندی عسل استان اصفهان مطرح کرد
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واحدهای بسته‌بندی عسل استان اصفهان مطرح کرد
مجید رجبی با تأکید بر فعال شدن مؤسسات مجاز و تخصصی تدوین استانداردها و فعال شدن ایزوها، گفت: یک موسسه استاندارد در کشور قادر به تدوین استاندارد برای هزاران قلم کالا و تولید گوناگون نیست و این پروسه باید تخصصی، کاربردی و قابل نظارت باشد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واحدهای بسته‌بندی عسل استان اصفهان با بیان اینکه وضع استاندارد اجباری برای عسل باید همه‌جانبه باشد و با رصد دقیق بازار و تولیدات صورت پذیرد، گفت: با استاندارد اجباری اخیر بخش زیادی از تولیدات کشور که در بخش عسل تغذیه‌ای طبقه‌بندی می‌شود، این استانداردها را ندارد و از طرفی هم نمی‌توان آن‌ها را نادیده شمرد یا عسل نامرغوب نامید و از بازار جمع کرد.

مجید رجبی، افزود: در کنار استاندارد اجباری موجود باید برای عسل‌های تغذیه‌ای که ساکاروز بالای 5 دارند نیز استانداردی تدوین شود تا در دودسته کل عسل‌ها شناسایی شوند و بشود با دسته سوم که عسل‌های تقلبی و زنبور ندیده یا به‌اصطلاح پاتیلی، آسان‌تر مقابله کرد.

این تولیدکننده و مسئول صنفی، اشکال دیگر را از موسسه استاندارد دانست و اضافه کرد: در کشور تنها یک موسسه بر روی استاندارد هزاران کالا نظارت می‌کند. از دارو گرفته تا قطعات خودرو، آسانسور، پارچه، مواد شیمیایی و صدها قلم کالای دیگر تنها در همین مرکز مورد نظارت و استاندارد قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: این سازوکار اشتباه است و ما باید تخصصی وارد مبحث ایزوها بشویم، در کشورهای دیگر این استاندارد در زیرشاخه ایزوها تفکیک‌شده است. آنجا شرکت‌های خصوصی یا با نظارت دولتی وجود دارند که این استانداردها را به‌طور تخصصی بررسی و اقدام به دادن گواهینامه می‌کنند.

 

 

رجبی، تأکید کرد: یک موسسه استاندارد و این‌همه اقلام، واقعاً سبب اشتباه و عدم دقت در این استانداردها و دقیق و کاربردی نبودن خروجی‌ها می‌شود و برخی کالاها موردتوجه قرار نمی‌گیرند و بیشتر توجه روی اقلام خاصی از کالاهاست که زیان آن‌ها سبب جنجال‌آفرینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: این مکانیسم واقعاً درست نیست، حتی سازمان غذا و دارو هم با تعداد کمی نیروی نظارتی هرگز نمی‌تواند صدها نوع مواد غذایی را نظارت و استانداردهای کیفی و سلامت را کنترل کند.

۰
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید