۰
۰

مواد غذایی جایگزین مفید برای درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک

مواد غذایی جایگزین مفید برای درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک
بر اساس جدیدترین گزارش‌ها، PCOS یا همان سندرم تخمدان پلی کیستیک از هر پنج زن در سراسر جهان یک نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش عسلنا، به نقل از خبر فوری، این نوع سندرم، یک بیماری غدد درون ریز است که بیشتر زنان در سنین باروری، زمانی که هورمون‌های پروژسترون و استروژن‌شان ناتعادل می‌شوند، به آن مبتلا می‌شوند.

علاوه بر این، PCOS باعث افزایش سطح هورمون انسولین در خون می‌شود و خطر چاقی را افزایش می‌دهد. افزایش انسولین نیز منجر به افزایش هورمون تستوسترون شده و باعث ایجاد آکنه و هیرسوتیسم روی پوست می‌شود. برخی از علائم شایع سندرم تخمدان پلی کیستیک شامل بی نظمی در دوران قاعدگی، ناباروری، تغییرات خلقی، احساس غم و اندوه عمیق و افزایش وزن می‌شوند.

جایگزین‌های سالم برای سندرم تخمدان پلی کیستیک

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، اگر در مراحل اولیه متوجه این بیماری شوید، می‌توانید با ایجاد تغییرات در سبک زندگی و فعالیت بدنی مناسب جلوی پیشرفت آن را گرفته و بدون دارو درمان شوید. آنچه در درمان سندرم پلی کیستیک نقش دارد، رژیم غذایی شما است که به کاهش مقاومت به انسولین، رفع کمبود مواد مغذی، کاهش چربی، کاهش مشکلات خلقی و افزایش کیفیت خواب کمک می‌کند.

شما می‌توانید با ایجاد چند تغییر ساده در وعده‌های غذایی، بدون این که مجبور به پیروی از یک رژیم غذایی سختگیرانه باشید، به رفع علائم این بیماری کمک کنید. حالا بیایید نگاهی به چند جایگزین غذایی سالم بیندازیم که می‌توانید هنگام ابتلا به سندرم پلی کیستیک مصرف کنید.

 

 

شیر گیاهی را جایگزین شیر حیوانی کنید

سندرم تخمدان پلی کیستیک از التهاب بدن ناشی می‌شود. بر اساس گزارش‌ها گاهی اوقات شیر می‌تواند باعث بروز التهاب یا تشدید آن شود. در چنین مواردی، شیرهای گیاهی مانند شیر سویا و بادام بهترین گزینه هستند.

این دو نوع شیر هیچ کلسترولی ندارند و می‌توانند سلامت بدن را تقویت کنند. همچنین به جای چای و قهوه اسموتی و دمنوش‌های گیاهی را جایگزین کنید. بهترین زمان برای نوشیدن شیر یا سایر نوشیدنی‌های گیاهی ساعت 4 بعد از ظهر است.

از غلات کامل به جای آردهای تصفیه شده استفاده کنید

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک PCOS اغلب از مصرف گلوتن اجتناب می‌کنند زیرا باعث تشدید التهاب می‌شود. با این حال، انتخاب یک جایگزین سالم برای گلوتن باید با مشورت پزشک صورت بگیرد. از سوی دیگر، ویتامین‌های B کمپلکس، فیبر، سلنیوم موجود در غلات کامل، کینوا و برنج بهترین جایگزین‌ها برای نان سفید محسوب می‌شوند.

از روغن‌های اسید چرب تک غیراشباع در آشپزی استفاده کنید

اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه و روغن های تصفیه شده مانند آفتابگردان التهاب بدن را بیشتر می‌کنند. بنابراین، این نوع روغن‌ها را با روغن‌های MUFA (اسید چرب تک غیراشباع) مانند روغن زیتون، کنجد، بادام زمینی یا خردل جایگزین کنید. روغن نارگیل بکر که سرشار از اسید لوریک است، می‌تواند برای تحرک چربی و کنترل سطح انسولین مفید باشد.

میوه های خشک را جایگزین دسرهای شیرین کنید

همانطور که می‌دانید سندرم تخمدان پلی کیستیک به دلیل سطوح بیش از حد انسولین در گردش خون، میل به شیرینی را افزایش می‌دهد. هرچند همه دسرها شیرین نیستند اما می‌توانید میوه های خشک، کره بادام زمینی و شکلات تلخ را جایگزین دسرهای شیرین مثل شیرینی و انواع کیک‌ها کنید. اگر به سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستید، بهتر است شکلات تلخ مصرف کنید، زیرا شکلات تخل هم استرس و اضطراب شما را کم می‌کند، هم می‌تواند به بهبود کیفیت خواب شما کمک کند. همچنین به جای شربت ذرت با فروکتوز بالا، شربت عسل بنوشید.

میان وعده های سرخ شده را با کراکر جایگزین کنید

اغلب اوقات سندرم تخمدان پلی کیستیک ناشی از انتخاب سبک زندگی ضعیف است. مثلا ممکن است رژیم غذایی‌تان سرشار از غذاهای ناسالم و سرخ شده مانند چیپس باشد. در حالی که شما می‌توانید میان وعده‌هایتان را با موارد مفیدی چون کراکر یا تخم کتان پر کنید که بهترین جایگزین غذایی برای میان وعده های سرخ شده محسوب می‌شوند. همچنین می‌توانید کینوا میل کنید که هم مغذی است و هم سالم.

۰
۰
منبع خبر فوری
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید