۰
۰

افزایش قدرت باروری و بارداری بهتر با مصرف عسل

افزایش قدرت باروری و بارداری بهتر با مصرف عسل
متخصص طب ایرانی توصیه‌های تغذیه‌ای درباره تقویت باروری و فرزند دارشدن بیان کرد.

به گزارش عسلنا، به نقل از سلامت نیوز، هنگامی که در تلاش برای باردار شدن هستید، غذاهای مغذی بخورید. وزن خود را در محدودۀ سالم حفظ کنید. ورزش منظم داشته باشید و سعی کنید هر عادت بدی مانند مصرف سیگار و قلیان، نوشیدن الکل یا مصرف مواد مخدر را ترک کنید. بهتر است در دوران اقدام برای بارداری، میزان کافئین موجود در نوشیدنی‌ها را تا حد امکان کاهش دهید.

قهوه، چای و نوشابه حاوی کافئین است و پزشکان توصیه می‌کنند زمانی که برای بارداری اقدام می‌کنید، قهوه مصرف نکنید. مصرف مکمل‌های تجویزی توسط پزشک، در سه ماه پیش از بارداری می‌تواند به افزایش قدرت باروری شما و همچنین کاهش مشکلات احتمالی در بارداری کمک کند. اگر حداقل یک ماه پیش از اقدام به بارداری، مصرف فولیک اسید را شروع کنید، احتمال بروز برخی از نقص‌های مادرزادی در جنین به میزان چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

در شرایطی که بدن شما مشکلی نداشته باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که بارداری موفقی را تجربه کنید. بهتر است قبل از اقدام به بارداری یک وقت ملاقات با پزشک زنان و زایمان هماهنگ کنید تا وضعیت سلامت جسمی شما بررسی شود. در این جلسات، معمولاً آزمایش‌هایی برای شما درخواست داده می‌شود و همچنین فولیک اسید و سایر مکمل‌های مورد نیاز بارداری برای شما تجویز خواهد شد. در معاینات قبل از بارداری، دربارۀ داروهای مصرفی خود با پزشکتان صحبت کنید.

مطمئن شوید که استفاده از آنها در باروری یا دوران بارداری شما تأثیری ندارد و بی‌خطر است. ملاقات با پزشک پیش از بارداری می‌تواند به شانس شما برای داشتن یک بارداری سالم کمک کند. در صورت امکان، لازم است که این جلسات را با همسر خود بروید، چون پزشک برای تکمیل پروندۀ سلامت شما نیاز به اطلاعاتی در مورد همسر شما نیز خواهد داشت. همچنین در صورت وجود هر نوع مشکلی پزشک می‌تواند سریع‌تر نسبت به رفع و درمان آن اقدام کند. مجموعۀ این اقدامات می‌تواند در افزایش شانس باردار شدن شما در زمان دلخواه مؤثر باشد.

 

 

مژگان تن ساز، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اهمیت تدابیر قبل از بارداری،گفت: با توجه به افزایش سن بارداری و افزایش ناباروری و بارداری‌های نیازمند مراقبت، افزایش سقط و ناهنجاری‌های نوزادان بهتر است برای داشتن یک بارداری کم خطر بررسی‌های قبل از بارداری را انجام دهیم.

وی افزود: بررسی‌های قبل از بارداری مورد تاکید طب رایج نیز هست که معمولا در قالب گرفتن شرح حال، معاینات فیزیکی و انجام آزمایشات قبل از بارداری صورت می‌گیرد. در طب ایرانی علاوه بر این اقدامات مزاج شناسی نیز انجام شده و سبک زندگی و رژیم غذایی متناسب با آن تجویز می‌شود تا بارداری مناسبی را داشته باشند.

این پزشک و متخصص طب ایرانی با تاکید بر اینکه زوجین حتما یک بارداری برنامه ریزی شده را داشته باشند؛ ورزش منظم و متناسب با شرایط فردی، اصلاح تغذیه و کنترل هیجانات روحی را از عوامل افزایش قدرت باروری دانست.

تن ساز با تاکید بر اینکه افرادی که اضافه وزن دارند لازم است قبل از بارداری وزن خود را کاهش دهند، گفت: اضافه وزن می‌تواند خطر ابتلا به فشارخون بالا و دیابت بارداری که باعث سقط جنین می‌شود را افزایش دهد.

رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص مصرف هرگونه دارویی توسط زوجین قبل از بارداری، گفت: مصرف هر دارو، چه داروی گیاهی و یا شیمیایی قبل از بارداری باید با پزشک در میان گذاشته شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به برخی مواد غذایی که باعث تقویت قدرت باروری می‌شود اشاره کرد و گفت: مواد غذایی مثل نخوداب، مربای هویج، حلوای زردک، میگو، شیربادام باعث تقویت قبل از بارداری می‌شوند و بهتر است کسانی که قصد بچه دار شدن دارند از غذاهای سرد و ترش مثل غوره، ترشی و خیار، ریواس، میوه‌های ترش، دوغ، کلم پرهیز کنند. همچنین غذاهای کنسروی و دارای مواد نگه دارنده مثل سوسیس، هات داگ، نوشابه، سس مایونز، چیپس، پفک نباید مصرف کنند.

وی افزود: برخی سبزیجات و مواد غذایی تضعیف کننده بعضی از ارگانهای بدن هستند و قبل از بارداری پرهیز داده می‌شوند مثل تره، تربچه، شاهی، سیر و پیاز خام، شلغم و در بعضی موارد کلم و کرفس. همچنین غذاهای غلیظ مثل آش رشته، لازانیا، الویه، هلیم، کله پاچه، گوشت گاو و شتر نباید مصرف شوند.

رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: برخی مواد غذایی نیز در دوران بارداری ممنوعیت مصرف دارند؛ در حالی که برخی از آنها معمولا به عنوان غذای روزانه و برخی به عنوان دمنوش مصرف می‌شوند. مثلا بهتر است که از زیاده روی در مصرف کنجد، نخود، سیر، زیتون نارس، زرشک، نارنج و لوبیا در سه ماهه اول بارداری پرهیز شود و دمنوش هایی مثل زیره، رازیانه، سیاه دانه، انیسون، آویشن، بذرکتان، بابونه و شوید چه به صورت دمنوش و چه به صورت ادویه افزودنی به غذا تنها با نظر پزشک استفاده شود.

تن ساز توضیح داد: برخی غذاها خون تولید می‌کنند که پیشنهاد میکنیم مصرف آنها پیش از بارداری و در دوران بارداری بیشتر شود مثل زرده تخم مرغ عسلی، کشمش، مویز، خرما، شیرگرم و عسل

وی متذکر شد: حفظ آرامش، ورزش منظم و داشتن خواب کافی و به موقع نیز می‌تواند قدرت باروری را در افراد افزایش دهد.

تن ساز یادآور شد: اصلاح سبک زندگی و استفاده از طب ایرانی به بارداری طبیعی زوجین کمک زیادی خواهد کرد و حتی اگر منجر به بارداری طبیعی نشود، درصد موفقیت درمان ناباروری را بالا خواهد برد.

۰
۰
منبع سلامت نیوز
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید